تمرکز دولت پزشکیان بر گفت و گو با آمریکا موجب از دست رفتن روابط راهبردی ایران با روسیه و چین می شود

ابوالفضل ظهره وند با اشاره به اینکه اگر پزشکیان بخواهد از عوامل برجام در وزارت خارجه خود استفاده کند، نتیجه ای جز از دست دادن زمان عاید ایران نخواهد شد، گفت: در این صورت تمرکز وزارت خارجه گفتگو با آمریکا خواهد بود که نتیجه آن از دست دادن روابط راهبردی با روسیه و چین و بسترسازی هایی است که در دولت شهید رئیسی ایجاد شده بود.

به گزارش تحریریه، ابوالفضل ظهره وند نماینده مجلس شورای اسلامی درباره رویکرد سیاست خارجی دولت پزشکیان گفت: باید صبر کنیم تا ترکیب دولت وی مشخص شود. اما واقعیت این است که پزشکیان نه تجربه کار در سیاست خارجی دارد و نه شناختی از این حوزه دارد. براین اساس بعد از اینکه مشخص شد چه کسی قرار است وزیر خارجه دولتش باشد، بهتر می توان از رویکرد خارجی این دولت ارزیابی ارائه کرد. ولی در حال حاضر اگر او با رویکرد اصلاح طلبانه و با در دستور کار قرار دادن موضوع تحریم، برجام و گفتگوی با آمریکایی‌ها به عنوان اولویت سیاست خارجی، بخواهد در این زمینه پیش برود باید انتظار داشت که همان فرجامی که در برجام با آن مواجه شدیم، تکرار شود. زیرا آمریکایی‌ها هم اعلام کردند ما شرط و شروطی داریم و صرف اینکه ایشان رئیس جمهور شده است کفایت نمی‌کند.

وی افزود: نوع نگاه پزشکیان به تحریم و مواضعی که من از وی دیدم، مرا به این نتیجه رساند که ما با تکرار تجربه دولت روحانی روبرو خواهیم شد که این مسئله روی نگاه و مسیر همکاری ما با آسیا و روسیه و چین هم اثر منفی می‌گذارد. بنابراین هرچه در زمینه همکاری با پکن و مسکو در دولت رئیسی بسترسازی، در این دولت از بین می رود. همچنین اگر در آمریکا ترامپ بر سر کار بیاید مسئله اش را با روسیه با نگاه ایجاد شکاف بین روابط راهبردی ایران و روسیه، حل خواهد کرد و بعد هم روی نقش منطقه‌ای ایران و ایجاد فشار حداکثری متمرکز خواهد شد. لذا من تصور می‌کنم که از مذاکرات فردی دولت پزشکیان با آمریکایی‌ها جز از دست دادن زمان و شرکای راهبردی در منطقه و آسیا چیزی عاید ما نخواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم تأکید کرد: به طور کلی ما باید صبر کنیم ببینیم ترکیب کابینه ایشان چگونه است و آیا قرار است دولت سوم روحانی باشد یا تغییر دیگری اتفاق می‌افتد. اگر پزشکیان بخواهد از افراد تیم وزارت خارجه دولت روحانی مانند شخص ظریف استفاده کنند، مسیر نسبت به گذشته به مراتب بدتر طی خواهد شد و در این صورت دولت بدفرجامی خواهد بود و مسیر برجامیزه شدن در این دولت خسارت بار است.

این کارشناس مسائل هسته ای اظهار داشت: در این دولت مکانیزم ماشه مفهوم پیدا خواهد کرد. زیرا دولت پزشکیان هم روی آن صحه می‌گذارد. تا پیش از این مکانیزم ماشه از کار افتاده بود، زیرا آمریکایی‌ها از برجام خارج شده بودند. در قطعنامه ۲۲۳۱ مکانیزم ماشه برای صیانت از برجام طراحی شد ،حال وقتی ما خودمان می‌رویم و پای میز مذاکره می‌نشینیم یعنی هم قطعنامه ۲۲۳۱ را می‌پذیریم، هم برجام را قبول می کنیم، هم روی تخلف آمریکایی‌ها چشم می‌بندیم و به این صورت خود را در جایگاه متهم قرار می‌دهیم. در این شرایط مکانیزم ماشه به عنوان موثرترین اهرم علیه ما استفاده می‌شود.

ظهره وند ادامه داد: نهایتش این است که از سال ۲۰۲۵ این را دوباره برای ۵ سال تمدید می‌کنند و به این صورت بازی موش و گربه را علیه ما ادامه خواهند داد. در این حالت، فرصت ها برای ایران از بین می رود و ما در انفعال سیب و گلابی چیدن از درخت برجام باقی می مانیم.

منبع: موج

پایان/

۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 30047

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =