چین الگوی موفق دلارزدایی

چین در روند شروع دلارزدایی به اندازه ای موفق عمل کرده است که برخلاف دو دهه قبل ۵۲ درصد از تجارت خارجی چین با یوان انجام می شود.

به گزارش تحریریه، «وینود دسوزا» کارشناس نشریه خبری «Watcher» عنوان داشت چین یکی از اعضای اصلی بریکس است که از مدتی قبل دلارزدایی را در دستور کار خود قرار داد. پکن در این مسیر از ابتدای اتخاذ چنین تصمیمی موفقیت های بزرگی کسب نموده و ۵۲ درصداز تجارت خود را به یوان تبدیل کرده است.

این گزارش تصریح دارد چین به عنوان یکی از ارکان ائتلاف بریکس در مورد دلارزدایی جدی است و هر اقدامی را که برای جلوگیری از افزایش قدرت و نفوذ دلار آمریکا لازم ببیند، انجام می دهد. چین در این راستا به سیاست های گوناگون از ایجاد مشارکت های تجاری جدید با ارزهای محلی گرفته تا متقاعد کردن کشورهای در حال توسعه برای کنار گذاشتن دلار آمریکا و داشتن دست بالا در معاملات تجاری روی آورده است تا راه حل هایی را برای چگونگی تسویه تراکنش های فرامرزی بدون دلار به طرف مقابل خود ارائه دهد.

چین به صورت عملی به اعضای بریکس و دیگر کشورهای در حال توسعه نشان داده است که چگونه می توانند برنامه دلارزدایی خود را در یک مقیاس جهانی به اجرا بگذارند. آخرین داده ها نتایج شگفت آوری را در مورد چگونگی نفوذ یوان چین در برابر دلار آمریکا در سطح جهانی نشان می دهد. تا مارس سال جاری ۵۲.۹ درصد از کل تجارت پکن به ارز ملی این کشور یعنی یوان چین انجام شده است و دلار آمریکا تنها در ۴۲.۸ درصد از تجارت چین با دیگر کشورهای جهان نقش داشته است. این رقم پایین ترین سطح از نقش آفرینی دلار در تجارت خارجی پکن می باشد.

به طور قطع چنین پیشرفتی بسیار نگران کننده خواهد بود و اگر سایر اعضای بریکس هم از چین پیروی کنند، دلار آمریکا به شکل عملی در خطر خواهد بود. علت آن است که ارزش دلار آمریکا در یک ساختار بازاری و بر مبنای عرضه و تقاضا رشد می کند و اگر در تعداد بیشتری از معاملات از ارزهای محلی استفاده شود، تقاضا و ارزش ارز ایالات متحده در بازارهای فارکس شروع به کاهش خواهد کرد.

علاوه بر این، چین با سیاست های خود به بریکس و کشورهای جهان نشان داده که اولین گام برای دلارزدایی، کاهش وابستگی به دلار آمریکا است.

چین الگوی موفق دلارزدایی

تارنمای واچر به نقل از گزارش شبکه خبری بلومبرگ در زمینه استفاده از دلار آمریکا و یوآن چین در تجارت آورده است که در سال ۲۰۱۰ حدود ۸۴ درصد تجارت آمریکا با چین به دلار آمریکا انجام می شد و تنها ۰.۳ درصد آن با یوان چین صورت می گرفت. این در حالی است که در سال ۲۰۲۴ و پس از آن که اتحاد بریکس ابتکار دلارزدایی را آغاز کرد، اوضاع به طور کامل تغییر کرده است.

این گزارش می افزاید نه تنها چین بلکه حتی دیگر همتای بریکسی آن یعنی روسیه نیز به طور فزاینده ای از یوان چین برای معاملات برون مرزی خود استفاده می کند. در این فرایند کشورها با به کارگیری ارزهای محلی خود قصد دارند با تحت فشار قرار دادن دلار آمریکا، فرمان هدایت ماشین اقتصادی کشور خود و در آینده نه چندان دور اداره اقتصاد جهانی را به دست بگیرند.

پایان/

۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30034

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =