روسیه، دگرگونی جهان با چاشنی دلارزدایی

به اعتقاد کارشناسان، تلاش های چند هفته اخیر رهبر روسیه در ملاقات ها با مقامات چند کشور نه تنها در زمینه دلارزدایی مهم بوده بلکه از این جهت دارای اهمیت ویژه است که وی به صورت ویژه موضوع تسهیل دگرگونی در مناسبات جهانی را دنبال می کند. 

به گزارش تحریریه، تارنمای پایگاه خبری تحلیلی «Watcher» در گزارشی نوشت، در حالی که بلوک بریکس به تلاش های خود برای دلارزدایی در مقیاس جهانی ادامه می دهد، هر از چندگاهی یک کشور جدید برای عضویت در این بلوک درخواست می دهد و اعلام می دارد که قصد دارد نقش دلار آمریکا را در ساختار تجارت خارجی خود کمرنگ کند.

پس از آنکه در هفته های گذشته ترکیه و تایلند برای عضویت در بریکس درخواست دادند، اکنون ویتنام آخرین کشوری است که پس از توافق تازه با روسیه به عنوان رئیس این بلوک اقتصادی در سال ۲۰۲۴ می خواهد ارز سبز را از تجارت بین‌الملل خود کنار بگذارد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه چند روز قبل از ویتنام دیداری داشت و در این سفر ده ها توافق نامه را با دولت این کشور امضا کرد. از جمله این قراردادها، ابتکاری برای انجام معاملات تجاری دوجانبه با ارزهای محلی بوده است.

روسیه، دگرگونی جهان با چاشنی دلارزدایی

در خبرها آمده است که رئیس جمهور پوتین و «تو لام» رئیس جمهور ویتنام توافقنامه همکاری استراتژیک جدیدی را هم امضا کردند.

این سفر یکی از دیدارهایی است که پوتین در ماه ژوئن انجام داد و پس از سفر مهم اخیر خود به کره شمالی برای اولین بار در بیش از ۱۲ سال اخیر به ویتنام رفت.

طبق گزارش واچر، بلوک اقتصادی بریکس در سال جاری در بحث های مربوط به حوزه ژئوپلیتیک جایگاه ویژه ای پیدا کرد. با اینحال تلاش برای افزایش اعضا که در سال گذشته صورت گرفت، اولین برنامه گسترش این بلوک از سال ۲۰۰۱ بوده است. علاوه بر این، بریکس با یک مساله مهم دیگر هم دست به گریبان است و باید به نحوی به درخواست بیش از ۳۰ کشوری که مایل به پیوستن به آن هستند، رسیدگی کند.

روسیه، دگرگونی جهان با چاشنی دلارزدایی

گروه بریکس تلاش برای گسترش فعالیت ها با روش های مبتنی بر حذف دلار در تجارت را به عنوان هدف اصلی خود بیان کرده است و آن را دنبال می کند. در همین چارچوب است که بریکس با دیگر کشورها تلاش برای کنار گذاشتن دلار آمریکا را به عنوان یکی از اصول خود بیان می کند. اکنون روسیه به عنوان یکی از پرچمداران بریکس به چنین توافقی با ویتنام دست یافته است.

رئیسان جمهور ویتنام و روسیه در همین راستا قراردادهای همکاری گسترده ای را امضا کردند که شامل مشارکت های بیشتر در حوزه آموزش، انرژی و فناوری می شود. از جمله توافق های برجسته بین این دو کشور، موضع قاطع آنها در مورد نحوه و نوع ارز مورد استفاده در تسویه تجاری بوده است.

روسیه، دگرگونی جهان با چاشنی دلارزدایی

به اعتقاد کارشناسان، این اقدام کاخ کرملین ضربه دیگری به دلار آمریکا محسوب می شود. علاوه بر این، تلاش های چند هفته اخیر رهبر روسیه در ملاقات ها با مقامات ارشد چینی، کره شمالی و ویتنامی دارای این اهمیت ویژه نیز می باشد که وی به صورت ویژه موضوع تسهیل تحول در جهان به ویژه در عرصه سیاست و اقتصاد بین المللی را دنبال کرده است.

پایان/

۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =