حمله همه‌جانبه بریکس علیه دلار آمریکا

گروه کشورهای عضو بریکس سعی دارند تا با ارائه یک ارز جدید، از سه جبهه به دلار آمریکا حمله کنند و آن را از صدرنشینی در میان ارزهای جهان به زیر بکشند.

به گزارش تحریریه، تارنمای خبری تحلیلی «Watcher» در مطلبی نوشت، بلوک بریکس در حال انجام ماموریت تعیین شده خود است تا دلار آمریکا را از صدر به زیر بیاورد و ارزهای محلی را جایگزین آن کند. کشورهای در حال توسعه هم به دنبال قطع ارتباط خود با دلار و تقویت اقتصاد بومی شان هستند و می خواهند این کار را با تقویت ارزهای محلی انجام دهند.

از نظر کارشناسان غربی، چنین تغییر پارادایمی در ژئوپلیتیک نگران کننده ارزیابی شده است زیرا قدرت های شرق به دنبال سرنگونی غرب در حوزه مالی جهان هستند.

طبق این گزارش، شرق می‌خواهد از چنگ دلار آمریکا رهایی یابد زیرا اقتصاد آنها تحت تأثیر بدهی فزاینده ۳۴.۴ تریلیون دلاری کاخ سفید قرار گرفته است. علاوه بر این، رکود در ایالات متحده به طور مستقیم بر اقتصاد آنها تأثیر گذاشته است زیرا دلار آمریکا بخش عمده ای از ذخایر آنها را تشکیل می دهد.

در این چارچوب BRICS سعی دارد تا سایر کشورها را متقاعد کند که به وابستگی خود به دلار آمریکا پایان دهند و از ارزهای محلی برای معاملات فرامرزی استفاده کنند.

حمله همه‌جانبه بریکس علیه دلار آمریکا

بر این اساس بریکس از سه طریق بر قدرت و جایگاه بین المللی دلار تاثیرگذار خواهد بود.

کشورهای عضو گروه بریکس از مدت ها قبل به دنبال راه اندازی یک ارز جدید در بازارها و تسویه تجارت بین خود با آن ارز جدید بوده اند. توسعه آن ارز اکنون در مراحل اولیه خود قرار دارد و راه درازی را در شکل دهی به یک ارز جدید در پیش خواهد داشت. با این حال، یک چیز مسلم است، ارز بریکس دلار آمریکا را هدف گرفته است تا جایگاه پول ملی ایالات متحده در سبد ذخایر ارزی کشورهای جهان را از بین ببرد.

بر اساس تحلیل تارنمای فوق، اگر ارز جدید گروه BRICS راه اندازی شود، ممکن است دلار آمریکا از سه جنبه متفاوت با چالش هایی روبرو شود. به گفته تحلیلگران اقتصادی دلار آمریکا می تواند به واسطه موارد ذیل تحت تأثیر قرار گیرد:

۱. ممکن است «عرضه و تقاضا» برای دلار آمریکا در صحنه بین المللی کاهش یابد،

۲. این احتمال وجود دارد که جایگاه و موقعیت دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی به تدریج تضعیف شود،

۳. ارزهای محلی قادر خواهند شد تا دلار آمریکا را در بازارهای ارز کشورهای جهان به چالش بکشند.

علاوه بر این اگر گروه کشورهای عضو بریکس قادر شود واحد پولی خود را راه اندازی کند، هر سه تحول فوق ممکن است ظرف دو سال رخ دهد.

البته واشنگتن خوب می داند که اگر بریکس بتواند نقش دلار را در تجارت بین الملل تضعیف کند، بخش های مهمی از اقتصاد ایالات متحده تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

پایان/

۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29675

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =