ارز دیجیتال بریکس جایگزین دلار آمریکا می‌شود

گروه بریکس سعی دارد تا علاوه بر ترویج استفاده از ارزهای محلی، یک ارز دیجیتال را برای انجام معاملات تجاری به اعضا و مشتریان خود معرفی کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «Security Affairs» در مطلبی عنوان داشت که بر اساس اظهارات چند روز قبل «آناتولی آکساکوف» رئیس کمیته دومای دولتی روسیه در بازار مالی، بلوک بریکس در تلاش است تا دلار آمریکا را با یک ارز دیجیتال ویژه برای تجارت جایگزین کند.

در واقع، آکساکوف درباره تلاش های این گروه از کشورها بر استفاده از دارایی های دیجیتال به جای ارز فیات (یا ارز بدون پشتوانه) برای تراکنش های بین المللی تاکید کرد.

این اتحادیه اقتصادی از مدت‌ها قبل تلاش داشته است تا همزمان با طرح‌های دلارزدایی خود، استفاده از ارزهای محلی کشورهای عضو را ترویج کند. پس از آن، توسعه راه حل های به روزتر همچون بهره گیری از ارز دیجیتال مورد توجه قرار گرفت و این پول های نوین راه خود را به سیستم پرداخت BRICS باز کردند. در حال حاضر، این تلاش ها قرار است تا از همین دو طریق، بریکس را به سمت آینده ای بدون دلار پیش ببرند.

بلوک بریکس در طول یک سال گذشته، از فرصت خود برای ایجاد جهانی چند قطبی استفاده کرده است. تلاش برای گسترش این بلوک ۵ کشوری با دعوت از چند کشور جدید در اجلاس سالانه سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا کرد. موضوع افزایش اعضا که از ابتدای سال ۲۰۲۴ به تحقق پیوست، یکی از ستون های کلیدی بریکس در سال گذشته بود. با این حال، تعهد به استفاده بیشتر از ارزهای محلی در معاملات تجاری از جمله نقاط تمرکز کشورهای عضو بوده است.

اکنون، این اتحاد در حال برداشتن گام رو به جلوی بعدی در این زمینه است، زیرا بلوک BRICS به دنبال جایگزینی دلار آمریکا با ارز دیجیتال برای تجارت بین‌المللی است. در عرصه عمل، روسیه اعلام کرد که این بلوک به دنبال ایجاد یک کانال جدید برای جایگزینی ارزهای فیات همچون یورو و دلار در معاملات بین المللی است.

ارز دیجیتال بریکس جایگزین دلار آمریکا می‌شود

موضوعی که چشم انداز آینده، را برای همه جالب تر می کند این است که به نظر می رسد کشورهای عضو به توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خود (CBDC) نیز متعهد شده اند که این امر می تواند زودتر به جایگزینی ارزهای غربی منجر شود.

در مجموع، این پروژه ها فرصت های روشنی را برای بلوک بریکس فراهم می کند تا به مسیر دلارزدایی خود ادامه دهد. علاوه بر این، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه هم به تازگی در مورد توسعه پلتفرم های جدید برای معاملات مالی سخن گفته است. وی می گوید که به طور خاص، کشورها از افزایش نقش دارایی های دیجیتال در مقابل ارزهای پیشین پشتیبانی می کنند.

ریابکوف بر گزینه ایجاد پلتفرمی که سیستم های مالی اعضای بریکس را متحد می کند، تاکید کرده و آن را «BRICS Bridge» (پل بریکس) نامید. وی این ارز جدید را یک مسیر روشن برای دلارزدایی از سوی ۱۰ کشور عضو بریکس خواند.

پایان/

۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29395

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =