بریکس مشوق دلارزدایی در خاورمیانه!

گروه بریکس با هدف تضعیف ایالات متحده و دلار از کشورهای تولیدکننده نفت می خواهد تا در معاملات خود با دیگر کشورها به جای دلار از ارزهای ملی استفاده کنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «watcher» به نقل از موسسه Seekingalpha نوشت تنش ها در خاورمیانه پس از آنکه ایران بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک را به سمت اسرائیل شلیک کرد، تشدید شد. اگرچه گنبد آهنین اسرائیل با موشک‌های ایران مقابله کرد، اما با افزایش تهدیدات جنگ، وضعیت آینده خاورمیانه همچنان تاریک و مبهم است. حال در بحبوحه افزایش تنش میان ایران و اسرائیل، بریکس از کشورهای خاورمیانه خواسته است تا دلار آمریکا را از معاملات نفتی خود کنار بگذارند یا کمتر از آن استفاده کنند.

طبق این گزارش، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هم از کشورهای خاورمیانه درخواست کرد تا به اسرائیل و آمریکا درس عبرتی بدهند. روسیه که یکی از اعضای بریکس است تصریح دارد که کنار گذاشتن دلار آمریکا از فرایند پرداخت های نفتی می تواند آمریکا و اسرائیل را دچار چالش کند و آن ها را به بن بست بکشاند.

گروه بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ در یک اقدام استراتژیک، چند کشور تولیدکننده نفت را وارد این بلوک کرد. کشورهای تولیدکننده نفت مانند امارات، مصر، اتیوپی و ایران اکنون بخشی از این ائتلاف شده اند. این ائتلاف حتی عربستان سعودی را نیز به این گروه دعوت کرده است، اما دربار سعودی هنوز تصمیم خود را بیان نکرده است.

بریکس مشوق دلارزدایی در خاورمیانه!

به اعتقاد تحلیلگران، هدف بریکس از این اقدام مقابله با قدرت و نفوذ دلار آمریکا از طریق واداشتن کشورهای صادرکننده نفت به استفاده از ارزهای محلی برای پرداخت های فرامرزی نفت و گاز است. اگر عربستان سعودی هم به این بلوک بپیوندد، این گروه قوی‌تر خواهد شد و می‌تواند کنترل بیشتری را بر بخش نفت و انرژی جهانی به دست آورد.

پوتین تاکید دارد که خاورمیانه و بخش نفت آن قدرت کاهش برتری جهانی دلار آمریکا را دارند. وی با اطمینان اعلام کرده است: اگر تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه استفاده از دلار آمریکا را متوقف کنند، دلار به پایان کار خود خواهد رسید.

واکنش آمریکا به نقش آفرینی بریکس در خاورمیانه

چندی قبل «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی ایالات متحده به گسترش جدید بریکس که شامل کشورهای خاورمیانه می شود، واکنش نشان داد. وی اعتقاد دارد که ایالات متحده در جریان امور قرار دارد و در قبال این تحولات کنار نکشیده است، به همین دلیل در حال امضای مشارکت های جدید با کشورهای بریکس است. مشاور آژانس امنیت ملی تاکید کرد که با همین دیدگاه روابط هند و آمریکا بیش از هر زمان در گذشته به بالاترین حد خود رسیده است.

usa america flag brics

او در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که شراکت بین ایالات متحده و هند که کشوری در بریکس می باشد، به اوج جدیدی رسیده است.

وی همچنین توضیح داد که روابط آمریکا با اعضای بریکس و از جمله با عربستان سعودی و امارات، بسیار خوب است. سالیوان تاکید کرد: ایالات متحده روابط خود را نه تنها با بریکس، بلکه با ناتو و سایر اتحادها گسترش می دهد و اکنون روابط بهتری را با همه ائتلاف ها برقرار کرده است. بنابراین، تصور اینکه آنها بخواهند در آینده آمریکا یا دلار را تصاحب کنند بعید است.

با این حال، کشورهای خاورمیانه هنوز به فراخوان بریکس برای استفاده از ارزهای محلی برای تسویه حساب های نفتی توجه صد در صدی را انجام نداده اند و کماکان دلار آمریکا در میان آن ها به طور گسترده ای بابت پرداخت ها برای نفت و گاز پذیرفته شده است. در این شرایط ارزهای محلی تنها بخش کوچکی از همه تجارت و معاملات حوزه انرژی را به خود اختصاص داده اند.

پایان/

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29353

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =