خبر مهم بریکس برای اجلاس سران در روسیه؟

کارشناسان اعتقاد دارند اجلاس سران بریکس ۲۰۲۴ در روسیه خبرهای بسیار مهمی را در زمینه افزایش تعداد اعضا، تشدید روند دلارزدایی در کنار معرفی ارزهای نوین و سیستم تسویه مالی اختصاصی به همراه خواهد داشت.

به گزارش تحریریه، تارنمای پایگاه خبری «Watcher» که تحولات در بریکس را پوشش می دهد اعلام کرد که این بلوک قرار است در اجلاس آتی سران خود که چند ماه دیگر در روسیه برگزار می شود، تصمیم های مهمی را به جهانیان اعلام کند.

طبق این گزارش، بریکس در اجلاس سال ۲۰۲۳ خبر اقتصادی مهمی را اعلام و به صورت عملی از شش کشور دعوت کرد تا به صف اعضای این بلوک بپیوندند. این نخستین تلاش BRICS برای گسترش اعضا از سال ۲۰۰۱ به بعد بوده است. حال به نظر می رسد که بلوک بریکس خود را آماده می کند تا در اجلاس بعدی، مجموعه‌ای از تصمیم های جدید را به همراه روند اجرای اعلامیه‌های سال قبل ارائه دهد.

کارشناسان اعتقاد دارند هیچ کمبودی در مسیر پروژه های بلندپروازانه این اتحادیه وجود ندارد. بنابر این با توجه به اینکه بریکس قاطعانه به طرح‌ های دلارزدایی و استراتژی‌های رشد اعضا متعهد است، بخش ژئوپلیتیک باید منتظر خبرهایی مهم در اجلاس سال ۲۰۲۴ باشد که به ریاست روسیه برگزار می‌شود.

خبر مهم بریکس در اجلاس سران در روسیه؟

فهرست به نسبت بلندی در مورد اعلامیه های احتمالی بریکس که ممکن است در جریان اجلاس سران ۲۰۲۴ رسانه ای شود، مطرح است. با اینحال به نظر می رسد گسترش بیشتر بریکس محتمل تر از دیگر گمانه زنی ها باشد. این اقدام در واقع نقطه عطف تصمیمات سال گذشته بود که از نظر کارشناسان با موفقیت بسیاری همراه شد.

بلوک RBICS پس از رسیدن به جمع بندی نهایی در سال ۲۰۲۳، از حضور پنج کشور جدید در جمع خود استقبال کرد. به طور خاص، این کشورها شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران، مصر و اتیوپی بودند.

البته آرژانتین ششمین کشوری بود که دعوتنامه را دریافت کرد، اما بوینس آیرس در بحبوحه تغییر ساختار حاکمیتی و انتخابات ریاست جمهوری خود قرار داشت و این پیشنهاد را رد کرد. «خاویر میلی» اندکی بعد به عنوان رئیس جمهور آرژانتین انتخاب شد اما دولت او در مسیر دلاری کردن اقتصاد کشورش حرکت می کند.

با این حال، پنج عضو که سال قبل به بریکس اضافه شدند چشم‌انداز رشد این بلوک را برای سال‌های آینده تقویت و تحکیم کرده اند. علاوه بر این، بریکس پیش از این هم تأیید کرده که همچون سال قبل یک افزایش اعضای دیگر را هم در سال ۲۰۲۴ به خود خواهد دید.

خبر مهم بریکس در اجلاس سران در روسیه؟

به طور خاص، در دسامبر ۲۰۲۳، وزیر امور خارجه هند تصریح کرد که این ائتلاف قبلاً در مورد تلاش برای الحاق شش کشور دیگر در سال ۲۰۲۴ به توافق رسیده است. با اینحال بریکس هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است که چه کشورهایی را دعوت خواهد کرد.

طی دو سال گذشته، کم نبودند کشورهایی که برای پیوستن به این اتحاد ابراز علاقه کردند. از نیجریه تا زیمبابوه، تعداد زیادی از کشورها حتی کارهای مقدماتی را برای افزایش شانس خود جهت الحاق به بریکس انجام دادند. «نالدی پاندور» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در ماه فوریه اعلام کرد که فهرست کشورهایی که خواهان ورود به بریکس هستند از ۳۴ کشور فراتر رفته است.

اگرچه به طور قطع اعلام شده است که گسترش اعضا یکی از خبرها است اما خبرهایی هم در مورد پروژه های مالی و ارزی در حال انجام بلوک بریکس مطرح است. این ائتلاف می خواهد به اقداماتش در زمینه توسعه پول بومی خود ادامه دهد.

روسیه کشوری است که ریاست بریکس ۲۰۲۴ را بر عهده دارد. این کشور تلاش های خود را برای پیاده سازی سیستم پرداخت بریکس اعلام کرده که گویا تحت عنوان BRICS Pay صورت می گیرد. با اینحال بریکس در اهداف خود برای اجرای سیستم یکپارچه پولی تلاش می کند که تمایز و سهولت بیشتر در پرداخت های فرامرزی را فراهم می کند.

خبر مهم بریکس در اجلاس سران در روسیه؟

همچنین این بلوک در حال کار بر روی یک گزینه ارز دیجیتال هم است. بحث های مربوط به این پروژه دیجیتالی در سراسر سال ۲۰۲۳ رسانه ای شده بود و بسیاری انتظار داشتند که در همان سال اجرایی و اعلام شود.

با این حال، با ادامه کار روی این موضوع در سال گذشته، اکنون بسیاری از افراد ۲۰۲۴ را زمان اعلام این پروژه می دانند. با اینکه ظرفیت این اعلام وجود دارد اما برخی می گویند پروژه هنوز در مراحل آزمایشی قرار دارد.

در مقابل، انتظار می‌رود که اتحاد بریکس در اجلاس سران خود در سال ۲۰۲۴ در مورد وضعیت فعالیت ارزی خود نکاتی را رسانه ای کند. همچنین بریکس احتمالاً بروزرسانی برنامه‌ های دلارزدایی خود را نیز به اشتراک خواهد گذاشت.

کاهش اتکای بین المللی به دلار یکی از ستون های زیرساختی برای این بلوک و اعضای آن بوده است و به طور قطع تحکیم آن یکی از مهمترین موضوعات در اجلاس ۲۰۲۴ خواهد بود.

پایان/

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29582

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      0 0
      دلار زدایی بیشتر با هدف سیستم مالی خارح از سیطره آمریکا و ایجاد ارزی ‌که قابلیت خلق بدون پشتوانه با استفاده از قدرت اقتصاد ملی مثل آمریکا باشد تا بتواند با پول عظیم خلق شده روی متحدین داخلی سرمایه گذاری کلان کند و سهم اقتصاد بریکس را به راحتی از بلوک غرب جلوتر بزند . توان اقتصادی اش در بلوک موجود است ولی سیستم پرداخت مشترک و ارز باید ایجاد شود تا روان خارج از سیطره عرب بتوان رشد کرد