نگرانی «صندوق بین المللی پول»  نسبت به آینده دلار

یک مقام «صندوق بین المللی پول» اذعان کرد که دلار آمریکا در خطر است زیرا به خاطر اقدامات بریکس، کشورها در حال ارزیابی رابطه خود با دلار هستند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «Watcher» در گزارشی نوشت، «صندوق بین المللی پول» (IMF) اعتراف کرده است که جایگاه دلار آمریکا در برابر کشورهای عضو بریکس و سایر ارزهای محلی به خطر افتاده است. صندوق بین‌المللی پول دستور کار دلارزدایی را که توسط بریکس دنبال می شود، دلیل این اتفاق توصیف کرد. این سیاست با هدف پایان دادن به نقش آفرینی دلار آمریکا در سبد ارزی بانک مرکزی کشورها و به عنوان ارز ذخیره جهانی در پیش گرفته شد.

این نهاد مالی مهم اذعان کرد که تهدید بریکس و سایر ارزهای محلی در برابر دلار آمریکا واقعی است و باید جدی گرفته شود.

طبق گزارش فوق، «گیتا گوپینات» معاون مدیر صندوق بین المللی پول در مقاله خود با عنوان «تاثیر ژئوپلیتیک بر تجارت بین المللی و دلار» اذعان کرد که بریکس در حال ایجاد تغییراتی در سیاست های اقتصادی در جهان است.

نگرانی «صندوق بین المللی پول»  نسبت به آینده دلار

این مدیر ارشد در صندوق بین‌المللی پول فاش کرد که کشورهای عضو بریکس اکنون تجارت خود را بر اساس اتحادهای ژئوپلیتیکی شان با سایر کشورها انجام می‌ دهند. این تحولات دلار آمریکا را به عقب می‌ راند، زیرا کشورها از ارزهای محلی برای تسویه معاملات برون مرزی خود استفاده می‌ کنند.

معاون مدیر صندوق بین‌المللی پول تصریح کرد: کشورهای عضو بریکس شرکای تجاری خود را بر اساس نگرانی‌های اقتصادی و امنیتی خود دست چین می‌کنند. در این راستا جریان سرمایه گذاری خارجی نیز بر پایه اتحادهای ژئوپلیتیکی تغییر جهت می دهد. به همین دلیل است که برخی کشورها در حال ارزیابی دوباره وابستگی شدید خود به دلار در معاملات و وضعیت ذخایر بین‌المللی شان هستند.

گوپینات در مقاله خود تاکید دارد: «پس از تجربه چند سال‌ شوک از جمله همه‌گیری کووید ۱۹ و حمله روسیه به اوکراین، اکنون کشورها در حال ارزیابی مجدد شرکای تجاری خود بر اساس نگرانی‌های اقتصادی و امنیت ملی شان هستند. جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی نیز در امتداد همین خطوط ژئوپلیتیکی مدیریت می شوند و برخی از کشورها وابستگی شدید خود به دلار را در معاملات بین المللی و ذخایر خود بررسی می کنند.»

US Dollar USD Currency Greenback Bill BRICS

با این حال، او گفت که علیرغم وجود خطر و تشدید این تهدیدها، دلار آمریکا کماکان ارز اصلی در تجارت و دادو ستدهای جهانی خواهد بود. این مقام صندوق یادآور شد این بدان دلیل است که بخش بزرگی از تجارت کالا در جهان و صورت‌حساب ها همچنان به دلار آمریکا تسویه می‌شوند.

طبق گزارش فوق، با این حال اگر بریکس بتواند تجارت در بخش نفت را در کنترل خود بگیرد و درعمل کاری کند تا خرید و فروش های حوزه انرژی با ارزهای محلی انجام شوند، قدرت و جایگاه دلار آمریکا بیشتر از این هم تضعیف خواهد شد.

بیشتر کشورهایی که به تازگی و از ابتدای سال ۲۰۲۴ به عضویت بریکس در آمده اند، کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت هستند و همین موضوع می تواند بریکس را به اهداف دلارزدایانه آن نزدیک تر کند. با اینحال بلوک بریکس خط مشی خود را به صورت عملی نشان داده و منتظر پاسخ عربستان سعودی است تا در صورت مشارکت ریاض تغییرات مهمی را از طریق پویایی ها در بخش نفت جهان ایجاد کند.

پایان/

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29611

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =