نگرانی غرب از موفقیت‌های اقتصادی روسیه

رشد اقتصادی کشورهای عضو بریکس به ویژه روسیه، دولت های غربی را بیش از پیش نگران کرده است زیرا الگویی را برای اعضای این بلوک در مسیر مقابله با فشار غرب و اتخاذ سیاست های موفق در چارچوب جهان چندقطبی ارائه می دهد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «Watcher» نوشت، در حالی که اتحاد اقتصادی گروه کشورهای بریکس (BRICS) به روند صعودی خود ادامه می دهد، روسیه خود را به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر برابری قدرت خرید (PPP) به نمایش گذاشته است. بر اساس داده‌های بانک جهانی که مدتی قبل منتشر شد، مسکو اکنون به چین و هند به میان پنج کشور برتر جهان راه یافته است.

این پیشرفت یکی دیگر از جنبه های قابل تأیید مسیر رشد مداوم بلوک بریکس می تواند باشد. به راحتی می توان شاهد بود که تنها کشورهای غیر بریکس که در میان پنج کشور برتر قرار دارند دو کشور ایالات متحده و ژاپن هستند. این تحول مهم، موفقیت و تقویت تلاش بریکس برای ایجاد یک دنیای چندقطبی در چشم انداز اقتصادی جهان در حال تغییر را برجسته می سازد.

russia flag brics

این گزارش با بیان اینکه سه عضو بریکس در میان پنج اقتصاد برتر جهان از نظر شاخص قدرت خرید قرار دارند، به نقل از شبکه آمریکایی سی ان بی سی افزود: در سال گذشته، اتحاد اقتصادی بریکس تعهد خود را برای رشد اقتصادی و تقویت نفوذ جهانی محکم کرده است. حال این بلوک اولین ابتکار برای افزایش اعضای خود را از سال ۲۰۰۱ تاکنون به اجرا گذاشت که باعث شد امارات متحده عربی، ایران، مصر و اتیوپی به جمع رو به رشد این گروه بپیوندند. علاوه بر این، کشورهای عضو با حرارت بیشتری از ابتکارات دلارزدایی در بلوک استقبال کرده اند.

به اعتقاد کارشناسان دراین مسیر، ادامه تلاش‌ ها به استقرار جهانی چندقطبی منتهی خواهد شد. به صورت خاص، اکنون شاهد آن هستیم که بریکس روسیه را به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ جهانی (PPP) معرفی کرده است.

طبق گزارش، صعود اخیر جایگاه مسکو، تداوم حرکت اقتصادی روسیه را به نمایش می گذارد. این کشور پیش از این در ماه اوت سال گذشته از آلمان پیشی گرفته بود. از آن زمان تاکنون، برلین به طور کامل از پنج کشور برتر خارج شده و به ششمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر شاخص PPP تبدیل شده است.

نگرانی غرب از موفقیت‌های اقتصادی روسیه

تکرار مداوم این روند روبه رشد در میان اعضای بریکس جالب خواهد بود، زیرا انتظار می رود بسیاری از اقتصادهای این بلوک، پس از مشاهده روند حرکتی روسیه در چند سال گذشته، به آینده امیدوار شوند و به نسخه برداری از مسکو برای رشد خود ادامه دهند.

پیش‌بینی می‌شود که هند تا سال ۲۰۲۸ خود را به عنوان یکی از پرقدرت ترین اقتصادهای جهان نشان دهد. به اعتقاد کارشناسان همه این تحولات تصریح می کنند که بریکس باید به افزایش کشورهای عضو ادامه دهد. اگرچه بریکس در همین شرایط هم جایگاه فعلی کشورهای G۷ را به چالش کشیده است، به طور قطع این اتحاد تا چند سال بعد در عرصه اقتصاد و سیاست جهان یکه تاز خواهد بود.

پایان/

۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29782

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =