مذاکره با اروپا برای اعلام مواضع ایران در منطقه و نشان دادن حد و حدود اروپایی‌ها در خاورمیانه است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه مذاکره ابزار تحقق منافع ملی است، گفت: عراقچی به اروپا اعلام کرد که درهای گفت‌وگو باز است، اما قطعا آن رویکردی که به برجام رسید، در این دولت دنبال نمی‌شود، زیرا وزیر خارجه تجربه تلخ برجام را دارد و دنبال چنین موضوعی نمی‌رود.

به گزارش تحریریه، ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره راهبرد ازسرگیری گفت‌وگوها با اروپا در سیاست خارجی دولت چهاردهم، گفت: با توجه به سخنان عراقچی درباره گفت‌وگو با اروپایی‌ها، اکنون بحث این نیست که عراقچی می‌خواهد برود و مذاکره کند. ضمن اینکه مذاکره به ماهو مذاکره مشکلی نیست، مشکل آنجاست که آن را به‌عنوان یک الزام و یک هدف در نظر بگیرید. وقتی مذاکره هدف باشد، غلط است، زیرا مذاکره صرفاً ابزار است.

وی افزود: حتی در شرایط جنگ هم باب مذاکره بسته نمی‌شود، زیرا جنگ‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که زمینه مذاکره از بین می‌رود. بنابراین گفت‌وگو برای جلوگیری از جنگ است و اگر جنگی هم رخ می‌دهد برای این است که زمینه مذاکره فراهم شود. به همین دلیل، کانال گفت‌وگو بین دوطرف به اشکال مختلف وجود دارد. ما نباید مسئله مذاکره را زیاد پیچیده کنیم و به خروجی آن توجه نکنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در حال حاضر، مهم این است که خروجی مذاکره را چه چیز می‌دانند و اینکه آیا زمینه‌ای برای گفت‌وگو وجود دارد یا خیر، زیرا وقتی زمینه گفت‌وگو وجود نداشته باشد، ممکن است به جنگ ختم شود. بنابراین تأکید عراقچی بر مذاکره موضوع عجیبی نیست. مشکل آنجاست که ما در رسانه‌ها این مسائل را برای مردم باز نمی‌کنیم. ما باید هم با غرب رابطه داشته باشیم و هم با شرق. رابطه ما با غرب بسیار سرد و در برخی حوزه‌ها مخاصمه‌آمیز است. مثلاً در بحث شرق اروپا و تحریم‌ها. لذا در سیاست خارجی باید مسیر مذاکره را باز نگه داریم، اما آن رویکردی که به برجام رسید قطعا در این دولت دنبال نمی‌شود. عراقچی تجربه تلخ برجام را دارد و دنبال چنین موضوعی نخواهد رفت.

ظهره‌وند اظهار کرد: عراقچی به طرف اروپایی پالس مذاکره را داده، چراکه اروپا نباید فکر کند درهای گفت‌وگو با ما بسته است‌. در اینجا اروپایی‌ها باید درهای طمع و تمامیت‌خواهی خود را ببندند و وارد گفت‌وگو شوند. مسئله اروپا صرفا ایران نیست، مسئله‌اش منطقه است. اروپا اگر منافعی را در منطقه دنبال می‌کند، نمی‌تواند با ایران در چالش باشد.

وی ادامه داد: همان‌طور که وزیر خارجه کشورمان نیز عنوان کرده، اگر امروز ارتباط ما با آسیا بهتر است، به‌خاطر خود آسیاست. ما خواهان این توازن در غرب هم هستیم. لذا مذاکره مهم‌ترین ابزار دیپلماسی است و در رهگذر گفت‌وگو اهداف آشکار و پنهان طرف مقابل مشخص می‌شود. همچنین روشن می‌شود چه مسیرهایی باید پیگیری شود و از چه مسیرهایی باید دوری کرد. در بحث منطقه، مواضع ما مشخص است و عراقچی هم اشاره کرد که اروپا نمی‌تواند نامتعادل با منطقه برخورد کند.

ظهره‌وند تأکید کرد: قرار نیست در مذاکرات با موضوع منطقه به نتیجه برسیم، اصلا مشکل همین نوع نگاه است. نفس گفت‌وگو مهم است وگرنه می‌شود برجام. قرار نیست مشکلات ما از طریق اروپا حل شود و ضمن اینکه اروپا هم متقابلاً به ما نیاز دارد. جاده گفت‌وگو و دیپلماسی دوطرفه است. در این گفت‌وگوها قرار است حد و حدود طرف مقابل را هم نشان دهیم، حتی برای تهدید نیاز به مذاکره است. ما می‌خواهیم نسخه اروپا را در این گفت‌وگوها بپیچیم که خطوط قرمز ما در منطقه کجاست. منافع‌مان را نشان می‌دهیم. آنها هم همین‌طور. اگر نقطه مشترکی پیدا نشد دنبال برخورد و بستن درها می‌رویم. همه جای دنیا همین است. آمریکا ناوگانش را به منطقه آورده، نه به‌دلیل آغاز جنگ، بلکه می‌خواهد خطوط قرمز خود را اعلام کند. ما هم متقابلاً در مذاکرات همین را می‌گوییم. حد و حدود را نشان می‌دهیم و اگر طرف مقابل نپذیرفت، شرایط وارد مرحله برخورد سخت می‌شود.

وی همچنین درباره حضور ظریف در دولت چهاردهم گفت: ایرادی که به عراقچی گرفته می‌شد این بود که پیرو ظریف است، ولی او نشان داد مستقل است و آن زمان فقط کارمندی بوده که باید از دستورات اطلاعات می‌کرده است. اکنون ما با عراقچی مستقل روبه‌رو هستیم، نه عراقچی که ذیل ظریف تعریف می‌شود و آمدن و رفتن ظریف هم تأثیری بر سیاست خارجی نمی‌گذارد.

پایان/

۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 30476

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =