تقلب هریس از روی دست بایدن

با اینکه «کامالا هریس» تاحدودی دموکرات ها را نسبت به پیروزی بر «دونالد ترامپ» امیدوار کرده اما تشابه رویکردها با «جو بایدن» تردیدهایی را در موفقیت وی ایجاد کرده است.

به گزارش تحریریه، برخلاف بسیاری از تحلیل های پیشین، کنار رفتن «جو بایدن» از رقابت های انتخاباتی نه تنها به ضرر حزب دموکرات نشده بلکه تا بدین مرحله طبق نظرسنجی ها «کامالا هریس» توانسته است بخش مهمی از حمایت های مالی و سیاسی را که در آن تردید وجود داشت کسب کند.

حال امیدواری حزب دموکرات به شکست ترامپ بیشتر از قبل شده است. گفته می شود در دوره ریاست جمهوری بایدن، هریس بیشتر در پشت صحنه حضور داشت و تقریبا هیچ نشانه ای از وی در حوزه دیپلماسی و سیاست بین الملل دیده نمی شد. بسیاری اعتقاد دارند وی در این دوره ۴ ساله بیشتر سکان امور داخلی آمریکا در حوزه های اقتصادی و اجتماعی را به دست گرفته بود و سیاست خارجی را به شخص رئیس جمهور باریدن سپرده بود.

نگاه هریس به روابط با چین و هند

نشریه فارن پالسی در مقاله ای به تحلیل رویکرد و دکترین کامالا هریس در حوزه سیاست خارجی پرداخته و در زمینه مهمترین نگرانی آمریکا یعنی چین آورده است تفکیک دیدگاه‌های سیاست خارجی کامالا هریس از جو بایدن به دلیل نزدیکی و همسویی گسترده آنها در مسائل امنیت ملی کار دشواری است. با این حال، دوران فعالیت هریس به عنوان سناتور ایالات متحده از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ و کمپین ریاست‌جمهوری او در سال ۲۰۲۰ می‌تواند بینش‌های مفیدی به ما ارائه دهد.

در طول فعالیت‌های سیاسی خود، هریس با کشورهای کلیدی مانند چین، روسیه، اوکراین و کشورهای خاورمیانه تعامل داشته است. او بر لزوم رقابت اقتصادی و همکاری سیاسی با چین تأکید دارد که این موضع بازتاب‌دهنده اجماع گسترده‌ای در میان دموکرات‌ها است، اما در عین حال وی به انتقاد از تعرفه‌های تجاری دوران ریاست‌جمهوری ترامپ پرداخته است.

تقلب هریس از روی دست بایدن

مواضع قاطع هریس در زمینه حقوق بشر، از جمله حمایت از قانون حقوق بشر و دموکراسی در هنگ‌کنگ، هم‌راستا با سیاست‌های دولت بایدن است. کارشناسان بر این باورند که سیاست‌های هریس در قبال چین احتمالاً مشابه رویکرد بایدن خواهد بود.

همچنین، هریس به عنوان معاون رئیس‌جمهور سه بار از جنوب شرق آسیا بازدید کرد و در این سفرها به تقویت روابط آمریکا با متحدانش، به‌ویژه فیلیپین، پرداخته است.

اگر هریس به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده انتخاب شود، انتظار می‌رود سیاست‌های خارجی او در چارچوب تثبیت‌شده دموکرات‌ها باقی بماند و به حفظ و تقویت روابط بین‌المللی و تعهدات امنیتی آمریکا ادامه دهد.

کامالا هریس که اصالتی هندی دارد در مورد روابط با کشور بزرگ آسیایی هندوستان نگاهی ویژه دارد. طبق گزارش این نشریه، از زمانی که کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شده، مردم ایالات متحده می‌خواهند بدانند که او در مورد سیاست خارجی چه نظری دارد. هریس و جو بایدن در مسائل امنیت ملی با هم همکاری نزدیکی داشته‌اند و نظرات مشابهی دارند. اما پیشینه شخصی و سیاسی هریس به دیدگاه‌های او رنگ و بوی خاصی می‌دهد.

فارن پالسی در این زمینه نوشت، مادر هریس از هند به آمریکا مهاجرت کرده و این ممکن است به هریس کمک کند تا روابط آمریکا و هند را تقویت کند، هرچند که انتظار می‌رود سیاست‌های او مشابه بایدن باشد. برای مثال، در سال ۲۰۲۲ تجارت بین آمریکا و هند به ۱۴۶ میلیارد دلار رسید که اهمیت این رابطه را نشان می‌دهد.

تقلب هریس از روی دست بایدن

هریس قبلاً از وضعیت حقوق بشر در هند انتقاد کرده بود، ولی ممکن است وقتی که رئیس‌جمهور شود، این موضع را ملایم‌تر کند.

کارشناسان معتقدند که او می‌تواند تأثیر زیادی بر سیاست خارجی آمریکا داشته باشد، به خصوص در زمینه حقوق زنان در افغانستان که ۳.۷ میلیون دختر از مدرسه محروم شده اند.

بر این اساس هریس ممکن است تمایل بیشتری به بحث در مورد موضوعات حساس، مانند آزادی مذهبی و بی‌عدالتی‌های جهانی داشته باشد، که این نشان‌دهنده اولویت‌های هواداران جوان‌تر و فعال‌تر او در فضای مجازی است. این موضوع می‌تواند بسیار مهم باشد، زیرا ۴۴ درصد از رأی‌دهندگان دموکرات زیر ۴۵ سال هستند.

چالش عمده سیاست خارجی هریس

طبق گزارش این رسانه، در صورت پیروزی کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، درگیری اسرائیل و حماس چالش عمده سیاست خارجی او خواهد بود. با وجود تجربه کمتر هریس در امور خارجی نسبت به بایدن، انتظار می‌رود وی سیاست‌های مشابهی را دنبال کند.

هریس در ژوئن ۲۰۲۳ بر حمایت قاطع آمریکا از اسرائیل تأکید کرد. پس از وقایع ۷ اکتبر، او از حق دفاع اسرائیل حمایت و برای آزادی گروگان‌ها درخواست آتش‌بس کرد. همزمان، وی نگرانی خود را از رنج فلسطینیان ابراز داشت و از اسرائیل خواست از غیرنظامیان غزه محافظت کند.

تقلب هریس از روی دست بایدن

کارشناسان معتقدند هریس احتمالاً رویکرد بایدن را ادامه می‌دهد، اما ممکن است لحن همدلانه‌تری نسبت به مردم فلسطین داشته باشد. سخنرانی‌های او نشان‌دهنده توجه به بحران انسانی در غزه است.

اگرچه تغییرات اساسی در سیاست آمریکا بعید به نظر می‌رسد، ولی تحولات آتی می‌تواند چالش‌های جدیدی را تا ژانویه ایجاد کند.

مخالف تعرفه های تجاری ترامپ

هریس در زمینه سیاست های تجاری نیز ممکن است اندکی متفاوت از بایدن رفتار کند. معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، اگرچه در دوره حضور خود در سنا و کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به عنوان متخصص تجارت شناخته نمی‌شد، اما همواره از سیاست‌های تجاری حمایت کرده که تمرکز آن‌ها بر کارگران، محیط زیست و هوشمندی اقتصادی است.

این سیاست‌ها در تقابل با سیاست‌های تجاری ترامپ و معاون او سناتور جی.دی ونس قرار دارند. هریس همواره از تعرفه‌های ترامپ انتقاد کرده و آن‌ها را به عنوان مالیات‌های اضافی بر دوش کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان آمریکایی معرفی نموده است که به فشار اقتصادی و تلافی شرکای تجاری منجر می‌شود. اما با وجود این انتقادات، جو بایدن بسیاری از تعرفه‌های ترامپ را حفظ کرد و تعرفه‌های جدیدی را برای حمایت از بخش‌های حیاتی اقتصاد اعمال نموده است.

هریس در زمینه توافق‌های تجاری مواضع پیچیده‌ای دارد؛ او مخالف نفتا (NAFTA) و نسخه بازبینی شده آن توسط ترامپ بود و دلیل آن را عدم وجود ضمانت‌های کافی برای کارگران و محیط زیست اعلام کرده بود. همچنین او با توافقنامه تجاری ترانس پاسیفیک که توسط باراک اوباما امضا و توسط ترامپ لغو شد، مخالف بود.

مانند بسیاری از سیاستمداران آمریکایی، هریس نیز چین را به سرقت مالکیت معنوی و اقدامات تجاری ناعادلانه متهم می‌کند، اما در عین حال به ضرورت همکاری با پکن در مسائل منطقه‌ای و جهانی مانند بحران کره شمالی و تغییرات اقلیمی اذعان دارد.

در هر صورت، گویا هریس، نقش پررنگی در دیپلماسی بین‌المللی دولت بایدن ایفا می‌کرد. او در سه سال گذشته به نمایندگی از آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرد. وی در این رویدادها بر تعهد آمریکا به ناتو تأکید کرده و حمله روسیه به اوکراین را محکوم نموده است.

در فوریه ۲۰۲۲ درست پیش از حمله روسیه به اوکراین، هریس در مونیخ ماده ۵ پیمان ناتو را مقدس خواند و سال بعد، او بار دیگر در این کنفرانس حضور یافت و اقدامات روسیه را که به گفته دولت بایدن، شامل جنایات علیه بشریت بود، محکوم کرد. هریس همچنین نماینده آمریکا در اجلاس صلح اوکراین در سوئیس بود و از صلح عادلانه و پایدار حمایت کرد.

در مقابل، مقامات روسیه واکنش چندانی به فعالیت‌های بین‌المللی هریس نشان نداده‌اند.

با اینحال حضور فعال هریس در صحنه بین‌المللی، علی‌رغم تجربه کمتر نسبت به بایدن، نشان‌دهنده اعتماد بایدن به توانایی‌های معاون خود در پیشبرد سیاست خارجی آمریکا تعبیر شده است.

در هر حال دموکرات های ترقی خواه در زمینه حمایت از هریس دچار شکاف شده اند. به نوشته، ان بی سی، پس از اعلام جو بایدن مبنی بر عدم شرکت در انتخابات ۲۰۲۴، رأی‌دهندگان چپ‌گرا و ترقی‌خواه حمایت قوی خود را از کامالا هریس نشان داده‌اند. این موضوع باعث دو دستگی در میان ترقی‌خواهان در فضای مجازی شده است. برخی از انتخاب هریس خوشحال‌اند، در حالی که دیگران او را به خاطر سیاست‌های مشابه بایدن مورد انتقاد قرار می‌دهند.

پایان//

۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30200

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =