تصمیم مکرون، فرانسه را در آستانه «فرگزیت» قرار داد

«میشل بارنیه» مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا هشدار داد که تصمیم امانوئل مکرون برای برگزاری انتخابات زودهنگام، کشورش را در آستانه «فرگزیت» (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) قرار داده است.

به گزارش تحریریه، بارنیه در مصاحبه با روزنامه تلگراف گفت: متاسفم که در کشور من، به هشدارها درباره موضوعاتی چون مهاجرت، امنیت، احترام و توسعه مناطق فقیر کشور توجهی نمی شود.

مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) در فصل نخست کتاب خاطرات خود هشدار داد که اگر از برگزیت درس گرفته نشود، سایر کشورها نیز می توانند این اتحادیه را ترک کنند.

وی نسخه ای از کتابش را به مکرون ارائه داد اما با گذشت سه سال از این ماجرا وی همچنان بر این باور است که رئیس جمهوری فرانسه به هشدارهای او بی توجه است.

بارنیه گفت: فصل نخست این کتاب دقیقا بر اساس آنچه که ممکن است در فرانسه رخ دهد نوشته شده است.

تصمیم مکرون، فرانسه را در آستانه «فرگزیت» قرار داد

این سیاستمدار فرانسوی گفت: من معتقدم که باید توجه زیادی به افراد در مناطق فقیر شود. این دقیقا همان چیزی بود که رای به برگزیت را در انگلیس توجیه کرد و من فکر می کنم که در فرانسه نیز همین طور است.

بارنیه که از محافظه کاران طرفدار اروپا در فرانسه است، قمار مکرون در برگزاری انتخابات زودهنگام را «بسیار خطرناک» توصیف کرد و گفت همیشه اتخاذ تصمیمی که کسی آن را درک نمی کند خطرناک است.. در واقع در فرانسه تصمیمی که کسی آن را درک نمی کند خطرناک است.

نظرسنجی جدید موسسه ایفوپ نشان می دهد که حزب مارین لوپن با ۳۴ درصد آرا در مرحله نخست انتخابات پارلمان فرانسه در روز ۳۰ ژوئن پیشتاز است‌. ائتلاف چپ گرای فرانسه متشکل از میانه روهای وابسته به مکرون و جبهه عمومی جدید با ۲۲ درصد آرا در رتبه دوم قرار دارند. اگر حزب اجتماع ملی آن طور که پیش بینی شده در انتخابات پیروز شود، لوپن احتمالا کرسی نخست وزیر را به جوردن باردلای ۲۸ ساله واگذار خواهد کرد.

باردلا این هفته به مقامات تجاری گفت که اگر حزب متبوعش در انتخابات زودهنگام ماه آینده پیروز شود، بودجه فرانسه در اتحادیه اروپا را تا ۳ میلیارد یورو (۲.۵ میلیارد پوند) کاهش می دهد.

دومین نظرسنجی که هفته گذشته توسط موسسه تولونا هریس اینتراکتیو منتشر شد، حزب راست افراطی لوپن را با کسب ۳۴ درصد آرا برنده قطعی پیش بینی کرد.

تصمیم مکرون، فرانسه را در آستانه «فرگزیت» قرار داد

«اوپینیون وی» (Opinion Way) نیز در نظرسنجی دیگری اعلام کرد که اجتماع ملی ۳۵ درصد آرا و ائتلاف لیبرال مکرون تنها۲۰ درصد آرا را کسب خواهد کرد.

لوپن در سال های اخیر به عنوان بخشی از تلاش خود برای جلب رضایت رای دهندگان فرانسوی از لفاظی هایش درباره فرگزیت کاسته است.

مکرون پس از شکست ائتلاف میانه‌روی او توسط جناح راست در انتخابات پارلمان اروپا تصمیم به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام گرفت.

این اقدام یک قمار جدی از سوی رئیس‌جمهوری فرانسه قلمداد می شود. وی امیدوار است که بتواند بر حزب راستگرای اجتماع ملی راستگرای به ریاست مارین لوپن پیروز شود.

اما اگر ائتلاف لیبرال مکرون شکست شرم آور دیگری را در انتخابات پارلمان فرانسه متحمل شود، وی مجبور خواهد شد نخست وزیری را از حزبی دیگر در ائتلافی که به «هم زیستی» مشهور است، منصوب کند؛ موضوعی که باعث خواهد شد در حالی که سه سال تا پایان ریاست جمهوریش باقی مانده است، قدرت کمی در امور داخلی داشته باشد.

منبع: ایرنا

پایان/

۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 29908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =