اعراب ایران را برای عادی‌سازی انتخاب می‌کنند

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است: جهان در حال تغییر است و عربستان هم این موضوع را درک کرده که عادی سازی روابط با ایران بسیار کم هزینه تر از عادی سازی روابطش با رژیم اسرائیل است. اکنون کشورهای عربی به این موضوع پی برده اند که ایران تهدیدی برای این کشورها نیست.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در بخشی از اظهارات خود در «یوتیوب» عنوان داشت: آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران گفت عملیات «طوفان الاقصی» در شرایط بسیار حساسی صورت گرفته است زیرا دشمن برای به کنترل در آوردن سراسر منطقه تلاش می کرد.

تحلیلگر فلسطینی تبار افزود: این عملیات آمریکا و رژیم اسرائیل را دیوانه کرده و در واقع طوفان الاقصی همه معادلات را در منطقه تغییر داده است. این در حالی است که جریان حماس و دیگر گروه های مقاومت برنامه ها و راهبردهای خود را به طور حساب شده و سنجیده پیش می برند. «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده اکنون به دلیل اینکه آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به سر می برد، برای رسیدن به آتش بس تلاش می کند. ادامه این جنگ در غزه به طور قطع سبب شکست وی در انتخابات خواهد شد.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: آمریکا اکنون منطقه را رها کرده و به دو موضوع اوکراین و ایران تمرکز دارد. کاخ سفید پیش از این با ائتلاف سازی با کشورهای عربی برای ویران سازی ایران تلاش کرده بودند. آمریکایی ها هنوز در گذشته سیر می کنند و از وضع موجود اطلاع دقیقی ندارند.

وی تصریح کرد: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، وزیر امور خارجه خود را به ایران فرستاد تا در مراسم یادبود آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» و «حسین امیر عبداللهیان» شرکت کند و به رهبر و مردم ایران تسلیت گوید. این یک اقدام بسیار مهم بود.

عطوان با بیان اینکه بن سلمان با مقامات ایران هم تماس هایی را برقرار کرده است، افزود: او درخواست ایران برای سفر به تهران و دیدار با مقامات این کشور را پذیرفته است.

وی در خصوص دلیل این تحول تاکید کرد: علت آن است که اکنون جهان در حال دگرگونی و تغییر می باشد و عربستان هم این موضوع را درک کرده است که عادی سازی روابط با ایران بسیار کم هزینه تر از عادی سازی روابط ریاض با رژیم اسرائیل است.

عطوان می گوید: این موضوع مهمی است و حتی یکی از مقامات بلندپایه عربستانی آن را به من اعلام کرد زیرا آنها به خوبی مشاهده و درک کردند که رژیم اسرائیل قدرت پیروز شدن بر جریان حماس را در غزه ندارد و حتی شهرک نشینان در نتیجه اقدامات مقاومت مجبور شده اند خانه های خود را رها و از آنجا فرار کنند. مشخص است که امور به سود مقاومت در حال تغییر است و مقاومت پیروزی های بزرگی را در باریکه غزه کسب خواهد کرد.

عطوان در بخش پایانی این ویدئو تاکید کرد: اکنون بسیاری از دولت های عربی آگاه شده اند که ایران تهدیدی برای این کشورها نیست و تا به حال آمریکا و اسرائیل از موضوع ایران هراسی برای باج خواهی از این کشورها استفاده می کردند.

پایان/

۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29792

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =