شورای آتلانتیک: واکنش ایران به حمله مستقیم اسرائیل آینده را رقم می زند

اندیشکده آمریکایی معتقد است حمله مستقیم اسرائیل به خاک ایران به این معنی است که وقوع جنگ تمام عیار در خاورمیانه از همیشه نزدیکتر شده است، آینده به پاسخ ایران بستگی دارد.

به گزارش تحریریه، «دنی سیترینوویچ» تحلیلگر اندیشکده شورای آتلانتیک با بیان اینکه حمله اسرائیل به ایران به این معنی است که احتمال وقوع جنگ تمام عیار در منطقه بیشتر از هر زمان دیگر شده، این سوال را مطرح کرده است که «ایران اکنون به چه چیزی فکر می کند؟»

شورای آتلانتیک: واکنش ایران به حمله مستقیم اسرائیل آینده را رقم می زند

این تحلیلگر در ادامه آورده است:

پس از یک دوره انتظار طولانی، اسرائیل به تازگی پاسخ خود را به حمله موشکی ایران در اول اکتبر علیه اسرائیل انجام داده است. برخلاف پاسخ قبلی اسرائیل پس از حمله ایران در آوریل، این بار حمله ای گسترده، بزرگ و قابل توجه در سرتاسر ایران صورت گرفت که توسط صدها هواپیما و در امواج متعدد انجام شد.

به نظر می رسد که اسرائیل در پاسخ به درخواست های دولت آمریکا و در تلاش برای مهار تشدید تنش ها، تنها بر روی سایت های نظامی متمرکز شده است. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که اسرائیل سایت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایت‌های ذخیره‌سازی و تولید موشک‌ها را هدف قرار داد . این حملات پاسخی مستقیم به افرادیمحسوب می شود که مسئول حمله ایران به اسرائیل در شب سال نو یهودیان بودند. اکنون توپ در دست رهبری ایران قرار دارد که در گذشته متعهد شده بود پاسخ فوری را به هر حمله قابل توجه اسرائیل بدهد.

جای تعجب نیست که رسانه های ایرانی برای حفظ وجهه نظام، در اظهارات اولیه خود تلاش می کنند تا ابعاد و نتایج این حمله را به حداقل برسانند. اما این واقعیتی است که ایران خود را متعهد به واکنش فوری کرد (که به بالارفتن از درخت می ماند) و هنوز این احتمال را افزایش می دهد که ما تنها در آغاز دور دیگری از درگیری های گسترده بین کشورها هستیم.

تا آنجا که به ایران مربوط می شود، این یک رویداد بی سابقه است. از زمان جنگ ایران و عراق تا به حال، تهران متحمل چنین حملاتی به خاک خود نشده است. رهبری ایران در یک دوراهی واقعی قرار دارد. بدیهی است که رهبران ایران علاقه ای به جنگ منطقه ای ندارند زیرا برای آنها آشکار است که هرگونه پاسخی آنها را به جنگ منطقه ای نزدیک می کند. آنها از چنین درگیری هراس دارند، به ویژه با توجه به حضور گسترده نظامی ایالات متحده در خاورمیانه. اما آیا آن ها قادر می شوند بدون انتقام از این حمله از آن بگذرند و در نتیجه آن در معرض حملات آینده قرار گیرند؟

شورای عالی امنیت ملی باید به رهبر عالی انقلاب اسلامی توصیه کند که چه کاری باید انجام گیرد. اسرائیل به زیرساخت‌ها یا سایت‌های هسته‌ای حمله نکرد و در صورت تلافی ایران ممکن است این کار را انجام دهد. اما از سوی دیگر، این یک حمله گسترده و البته نه نمادین از سوی اسرائیل بود. پاسخ به اسرائیل، از نظر ایران، معادله بازدارندگی علیه اسرائیل را متعادل خواهد کرد. اما نوع واکنش ممکن است ایران را وارد جنگی کند که از زمان حملات حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ از ورود به آن با احتیاط رفتار کرده است.

این یک شب تاریخی است، زیرا ما بیش از هر زمان دیگری به جنگ مستقیم بین اسرائیل و ایران نزدیک شده ایم که می تواند به یک جنگ منطقه ای تبدیل شود. اسرائیل برای اولین بار اعتراف می کند که از هوا به ایران حمله کرده است؛ حتی اگر این دور حمله مهار شده باشد بازهم ما وارد دوره جدیدی در روابط اسرائیل و ایران شده ایم که تأثیر بسزایی در آینده آنها خواهد داشت.

«سد ترس» اسرائیل برای حمله به داخل ایران شکسته شده است. حال شدت و میزان مرگبار بودن پاسخ ایران روشن خواهد کرد که آیا این سد ترس در خود تهران هم در برابر یک جنگ تمام عیار با اسرائیل خواهد شکست؟ یا شاید ایران در عوض به گونه‌ای پاسخ دهد که به وعده خود عمل کند، بدون اینکه درگیری بزرگ‌تری ایجاد شود.

دولت بایدن با تأکید بر «ماهیت دفاعی» حمله، سعی خواهد کرد ایران را تحت فشار بگذارد تا اقدام تلافی‌جویانه ای را انجام ندهد، اما این کار آسانی نخواهد بود. ساعات جالبی در راه است.

متن فوق صرفا ترجمه گزارش تحلیلی اتاق فکر پرنفوذ آمریکایی است.

پایان/

۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30916

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 2
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      1 2
      تو را خدا جواب این سگ هار اسرائیل را بدهید تا از این غلطها نکند
    • زیبا IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      1 2
      اتفاقا ایران هیچ ترسی از جنگ نداره و دوران بزن در رو تمام شده
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      1 2
      والا اگر ما تهران هستیم صد رحمت به چهار شنبه سوری به نظر من اگر جواب ندیم این سک حار بدتر میکنه
    • امیر IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      1 2
      جواب خون با خون باید داده شود کسی از اسراییل نترسد.
    • روح الله دهقانی اشکذری IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
      3 1
      اسرائیل توی این جنگ شکست سختی خواهد خورد بادم شیر بازی کرده آن هم اگر شیرش سید علی خامنه ای باشد و سپاه پاسداران وارتش وملت پشت سر ش هستن خاک تو سر اسرائیل و آمریکا
    • محمد مهر IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
      1 2
      اسرایل پرو شده تو خدا اگه می‌زنید جوری بزنید که ارزش داشته باشه این همه هزینه میکنید که حساب کار باد دستش
    • محمد مهر IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
      1 1
      اسرایل پرو شده تو خدا اگه می‌زنید جوری بزنید که ارزش داشته باشه این همه هزینه میکنید که حساب کار باد دستش