عطوان: اسرائیل از قدرت واکنش و بمب هسته ای ایران می‌ترسد

تحلیلگر سرشناش جهان عرب معتقد است: دلیل تعویق حمله انتقامی رژیم اسرائیل آن است که ایران قدرتمند است و هر مکانی از عمق سرزمین های اشغالی را بخواهد، هدف قرار می دهد. ایران برای پاسخ دادن به هر اقدام رژیم اسرائیل ۱۰ سناریو دارد و نتانیاهو و گالانت اطلاعاتی دقیقی دارند که نشان می دهد ایران طی یک هفته می تواند بمب هسته ای تولید کند.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در بخشی از اظهارات خود در «یوتیوب» گفت: خبر و رویداد بزرگی که منطقه و سراسر جهان منتظر آن است انتقام رژیم اسرائیل از ایران به دلیل حمله موشکی این کشور به عمق سرزمین های اشغالی است. رژیم اسرائیل همواره شتاب زده عمل می کند زیرا «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم بسیار قلدر است. به همین دلیل، به تعویق انداختن این انتقام جای سوال دارد. اگر رژیم اسرائیل علیه ایران اقدامی انجام دهد طبیعی است که ایران هم پاسخ خواهد داد.

عطوان در بررسی این موضوع به چند موضوع اشاره کرد و عنوان داشت: موضوع نخست سخنرانی شیخ «نعیم قاسم» معاون سید شهدای مقاومت سید «حسن نصرالله» است. او به مطالب جدیدی اشاره داشت. سخنرانی «ابوعبیده» سخنگوی گردان های «القسام» شاخه نظامی حماس به مناسبت سالگرد عملیات «طوفان الاقصی» هم اهمیت دارد. موضوع سوم اظهارات «دونالد ترامپ» است. او گفته است می خواهد کاری کند تا غزه به موناکوی جدیدی تبدیل شود.

عطوان: اسرائیل از قدرت و واکنش ایران می‌ترسد

تحلیلگر فلسطینی تبار افزود: نتانیاهوی قلدر بیش از ۱۰ روز است که موضوع انتقام گیری از ایران را بررسی می کند. دلیل به تعویق انداختن انتقام آن است که ایران قدرتمند است. این کشور هر مکانی از عمق سرزمین های اشغالی را بخواهد هدف قرار خواهد داد. اسرائیلی ها از قدرت ایران در ترس و وحشت به سر می برند. آنها می دانند که ایران برای پاسخ دادن به هر اقدام رژیم اسرائیل ۱۰ سناریو را دنبال خواهد کرد. نتانیاهو و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اسرائیل در ترس و وحشت به سر می برند زیرا آنها اطلاعاتی دقیقی در دست دارند که نشان می دهد ایران طی یک هفته می تواند بمب هسته ای تولید کند. این موضوع را روزنامه ها و رسانه ها اعلام نکردند بلکه «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که شناخت خوبی از منطقه دارد، گفته است ایران تاکنون بمب هسته ای تولید نکرده است، اما می تواند طی یک هفته آن را تولید کند.

عطوان افزود: موضوع دیگر آن است که اکنون همه مرزهای مشترک ایران با کشورهای همسایه به منطقه پرواز ممنوع برای هواپیما تبدیل شده است و در این مرزها بیش از ۱۰۰ سکوی پرتاب موشک های پیشرفته به ویژه موشک های مافوق صوت آماده شلیک هستند. موشک های فتاح و دیگر موشک های مدرن برای پاسخ به رژیم اسرائیل آماده شلیک به سوی اهداف مشخص در اسرائیل هستند. این موشک ها به هر منطقه ای شلیک شوند آن را نابود خواهند کرد. این موشک ها می تواند سکوی های انرژی، بندر حیفا، نیروگاه هسته ای دیمونا، انبارهای مواد شیمیایی سمی، مقرهای دستگاه اطلاعاتی و ارتش و سکوی گازی کاریش در دریای مدیترانه را ویران کنند. اکنون همه زیر ساخت های رژیم اسرائیل در تیررس موشک های پیشرفته ایرانی قرار دارند.

عطوان افزود: قاعده و اصل جدیدی که اکنون در منطقه حاکم شده آن است که اگر به غیر نظامیان مقاومت حمله شود مقاومت هم غیرنظامیان رژیم اسرائیل را هدف قرار می دهد. اگر بندرها و فرودگاه های مقاومت هدف قرار گیرند در برابر آن بندرها و فرودگاه های رژیم اسرائیل هدف گرفته می شود. مقاومت دیگر به رژیم اسرائیل رحم نخواهد کرد. این آخرین جنگ است و رژیم اسرائیل تاوان بسیار سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: شیخ نعیم قاسم معاون سید شهدای مقاومت سید حسن نصرالله در سخنرانی خود به مناسبت اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی سخنان جدیدی گفته است. افکار و اندیشه های وی منظم است. او گفت که مقاومت در میدان ثابت قدم خواهد ماند و متوقف نخواهد شد؛ مقاومت مرحله سخت را پشت سر گذاشته و صفوف خود را سازماندهی کرده است و می تواند از مرزهایش دفاع کند. تا این لحظه نیروهای رژیم اسرائیل نتوانسته اند به جنوب لبنان وارد شوند. پیشروی به اندازه ۵ سانتیمتر یا ۵ متر پیشروی حساب نمی شود. این رژیم در سال ۱۹۸۲ میلادی طی ۴ ساعت تا بیروت پیشروی کرد، اما اکنون آنها ناتوان هستند.

عطوان: اسرائیل از قدرت و واکنش ایران می‌ترسد

به گفته عطوان، موضوع دیگر قابل توجه در سخنرانی نعیم قاسم این بود که او از سید «هاشم صفی الدین» به عنوان فرد مورد نظر برای جانشینی سید حسن نصرالله سخنی به میان نیاورد. نام نبردن از سید هاشم صفی الدین نشان می دهد او زنده است و امور را مدیریت می کند. اکنون موشک ها همانند باران در عمق سرزمین های اشغال شده فرو می ریزند. این موشک ها سبب کشته و زخمی شدن شهروندان این رژیم می شوند. عراقی ها هم پایگاه های نظامی رژیم اسرائیل در جولان را هدف قرار دادند. مقاومت اسلامی عراق در بیانیه خود اعلام کرد حملات را در حمایت از فلسطین و غزه انجام می دهد.

عطوان به اظهارات ابوعبیده درمورد عملیات طوفان الاقصی هم پرداخت که آن را یک عملیات پیشتازانه دانست. رژیم اسرائیل به دنبال حکمرانی بر کل منطقه بود و کشورهای عربی هم در حال عادی سازی روابط با این رژیم بودند. آنها فریب خوردند و فکر می کردند که رژیم اسرائیل می تواند از آنها دفاع کند. حال آنکه اسراییل حتی نمی تواند از خود دفاع کند. گنبد آهنین، فلاخن داود و تانک مرکاوا شکست خورده اند و نتوانسته اند از این رژیم محافظت کنند. اوضاع تغییر کرده و هنگامی که ابوعبیده گفت طوفان الاقصی ضربه پیشتازانه ای بود، راست می گفت. اکنون رژیم اسرائیل منزوی شده و همه کشورها از آن نفرت دارند. رژیم شکست خورده همه را به سوی جنگ جهانی می کشاند زیرا اسرائیل قدرت نبرد در ۷ جبهه نوار غزه، یمن، لبنان، سوریه، عراق، کرانه باختری و ... را ندارد. این از برکات طوفان الاقصی است.

عطوان درباره فرودگاه بیروت هم گفت: دل نگرانی اصلی آمریکا آن است که از طریق فرودگاه بیروت شهروندان خود را از لبنان خارج کند و پس از آن فرودگاه را ویران خواهد کرد. اما اگر به این فرودگاه حمله شود فرودگاه بن گوریون در تل آویو با خاک یکسان خواهد شد. در این زمینه تصمیم گرفته شده است. ترامپ هم گفته که اسرائیل کوچک است و باید مساحت آن گسترش پیدا کند. او گفت که غزه را به موناکو تبدیل می کند. آنها با هدف رفاه شهرک نشنیان به دنبال چنین چیزی هستند و می خواهند مردم فلسطین را از غزه بیرون کنند. «جرد کوشنر» داماد ترامپ با سرمایه اعراب می خواهد نوار غزه را به موناکو تبدیل کند اما او در این زمینه موفقیتی کسب نخواهد کرد. مردم فلسطین به یافا، حیفا، اشدود، المجدل و همه شهرهای فلسطین باز خواهند گشت. عملیات آزاد سازی سرزمین های فلسطینی تا زمان بازگشت مردم این کشور به شهرها و خانه هایشان ادامه خواهد داشت.

پایان//

۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30799

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =