تعمیق بحران اقتصادی رژیم صهیونیستی

موسسه های اقتصادی غرب ضمن کاهش رتبه اعتباری اسرائیل، هشدار می دهند که تداوم درگیری در غزه می تواند به جبهه های دیگر گسترش یابد و اوضاع بدتری را برای این رژیم رقم بزند.

به گزارش تحریریه، موسسه رتبه بندی «فیچ» (Fitch Ratings) رتبه اعتباری بلندمدت اسرائیل را با اشاره به تاثیر جنگ در غزه کاهش داد. موسسات «مودیز» و «اس اند پی گلوبال» (Moody’s and S&P Global) نیز اوایل سال جاری رتبه اعتباری خود را برای دولت اسرائیل کاهش دادند و دلیل آن را هم افزایش خطرات ژئوپلیتیکی بیان کردند.

فیچ رتبه اسرائیل را از A+ به A کاهش داد و دورنمای آن را نیز منفی نگه داشت که نشان می‌دهد احتمال کاهش بیشتر رتبه آن نیز می رود.

این موسسه در بیانیه ای اعلام کرد: از نظر ما، درگیری با گروه حماس در غزه می تواند تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد؛ ضمن آنکه خطر گسترش منازعه به دیگر جبهه ها وجود دارد. این درگیری ها علاوه بر خسارات انسانی، می‌تواند منجر به هزینه‌های نظامی بیشتر، تخریب زیرساخت‌ها و آسیب بیشتر به فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری شود که در نهایت به وخامت بیشتر معیارهای اعتباری اسرائیل منجر شود.

فیچ همچنین کسری بودجه و بدهی دولت اسرائیل را هم به عنوان یکی از دلایل اصلی کاهش رتبه اشاره کرد.

«بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی اسرائیل، روز سه‌شنبه در شبکه X (توئیتر سابق) این کاهش رتبه را با توجه به «خطرات ژئوپلیتیکی» که «طولانی‌ترین و گران‌ترین» جنگ در تاریخ اسرائیل ایجاد می‌کند، «طبیعی» توصیف کرد. او همچنین متعهد شد که اقتصاد را درست و مسئولانه هدایت کند.

«یائیر گولان» رئیس حزب کارگر اسرائیل و معاون سابق وزیر اقتصاد هشدار داد، کاهش رتبه، همراه با افزایش کسری بودجه، با بالا بردن هزینه های زندگی به جیب هر شهروند آسیب می رساند.

گولان در پستی در شبکه X، اسموتریچ را یک وزیر کودک‌صفت توصیف کرد که هیچ چیز از اقتصاد نمی‌داند.

کاهش رتبه اعتباری می تواند قرض گرفتن پول مورد نیاز هر دولت را برای تامین هزینه های خود دشوارتر یا گران تر کند.

فیچ سومین آژانس رتبه‌بندی بزرگ ایالات متحده است که رتبه اسرائیل را کاهش می‌دهد. در ماه فوریه، مودیز رتبه مورد نظر خود برای اسرائیل را به A۲ کاهش داد و دورنمای آن را هم منفی نگه داشت.

در ماه آوریل نیز موسسه S&P Global رتبه اعتباری بلندمدت دولت یهودی را از «AA-» به «A+» و رتبه کوتاه مدت را از «A-۱+» به «A-۱» کاهش داد.

اقتصاد اسرائیل در سه ماهه پایانی سال گذشته ۲۱.۶ درصد کوچک شد که این اتفاق یکی از بزرگترین انقباض ها در تاریخ آن بوده است. با این حال، اقتصاد اسرائیل در سه ماهه اول سال جاری اندکی بهبود یافت و رشد ۱۴.۱ درصدی را در دوره فصلی به ثبت رساند.

پس از کشته شدن «اسماعیل هنیه» رهبر حماس در ایران و «فؤاد شکر» فرمانده ارشد نظامی حزب الله در بیروت در اواخر ماه جولای، ترس از سرایت جنگ در غزه به یک درگیری گسترده تر در خاورمیانه افزایش یافته است. ایران و حزب‌الله بر انتقام این ترورها علیه دولت اسرائیل تاکید دارند.

پایان/

۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 30309

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =