اهداف اردوغان در پیوستن به بریکس

دلایل متعددی همچون توسعه اقتصادی، دسترسی به نهادهای مالی جایگزین، استقلال سیاسی، منافع ژئواستراتژیک و افزایش نفوذ بین‌المللی موجب شده است ترکیه با جدیّت به دنبال پیوستن به بریکس باشد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «راشا تودی» در یادداشتی نوشت، ترکیه علاقه زیادی به پیوستن به بریکس نشان می دهد و آن را گامی مهم در جهت افزایش نفوذ بین المللی و پتانسیل اقتصادی خود می داند.

چند عامل کلیدی مرتبط با جنبه های اقتصادی، سیاسی و ژئواستراتژیک این تمایل شدید آنکارا را هدایت می کنند.

ترکیه با داشتن یکی از بزرگترین اقتصادهای منطقه، هدف خود را متنوع سازی روابط اقتصادی و تقویت همکاری با کشورهای دارای رشد و توسعه سریع قرار داده است. پیوستن به گروه BRICS برای آنکارا امکان دسترسی به بازاری وسیع و فرصت‌هایی برای افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری با اقتصادهای پیشرو در جهان در حال توسعه را فراهم می آورد. این امر به ویژه در برخورد با چالش ها و همچنین عدم قطعیت ها در اقتصاد جهانی، که در آن تنوع بخشیدن به شرکا به یک عامل کلیدی برای رشد پایدار تبدیل شده است، اهمیت دارد.

ترکیه بارها با مشکلات مالی و محدودیت هایی از طرف موسسات مالی غربی مانند صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک جهانی مواجه شده است. پیوستن به بریکس امکان دسترسی ترکیه به بانک توسعه جدید (New Development Bank) و ترتیبات ذخیره مشروط ( Contingent Reserve Arrangement) را فراهم می کند و به این کشور اجازه می دهد تا با شرایطی مطلوب تر و با تعهدات سیاسی کمتر، منابع مالی مورد نیاز خود را تضمین کند. این امر به ویژه برای ترکیه که به دنبال حفظ استقلال اقتصادی خود و به حداقل رساندن فشار خارجی است، اهمیت دارد.

ترکیه فعالانه از ایده جهانی چندقطبی حمایت می کند که در آن توازن قدرت به طور مساوی بین مناطق و کشورهای مختلف توزیع شده است. بریکس که خود حامی اصلی ایجاد جهان چندقطبی و نظامی عادلانه تر است، پلتفرمی جذاب را برای ترکیه ای فراهم می آورد که در تلاش است استقلال سیاسی خود را از کشورهای غربی و بلوک هایی مانند اتحادیه اروپا و ناتو تقویت کند.

اهداف اردوغان در پیوستن به بریکس

از سوی دیگر شایان ذکر است که آنکارا تمایل خود برای پیوستن به این ائتلاف را حاوی پیامی برای اتحادیه اروپا هم می داند زیرا ترکیه زمانی با جدیت به دنبال پیوستن به آن بود. سخنان «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه نیز این موضوع را تایید می کند. وی در جریان سفر خود به چین خاطرنشان کرد که برخی از کشورهای اروپایی با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا مخالف هستند و بنابراین مقامات ترکیه بریکس را به عنوان یک سکویی جایگزین به شمار می آورند.

فیدان تصریح کرد: ما نمی توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که بریکس به عنوان یک عرصه مهم برای همکاری، جایگزین خوبی را به کشورها ارائه می دهد. ... ترکیه در بریکس این پتانسیل را مشاهده کرده است.

موقعیت جغرافیایی ترکیه، آن را به پیونددهنده خوبی بین اروپا، آسیا و خاورمیانه تبدیل کرده است. پیوستن به بریکس موقعیت ژئوپلیتیک ترکیه را تقویت می کند و آن را قادر می سازد تا به طور موثر از موقعیت استراتژیک خود برای پیشبرد منافعش و تقویت روابط با سایر کشورهای عضو استفاده کند. این امر همچنین به تقویت نقش ترکیه در امنیت منطقه ای و جهانی کمک می کند.

عضویت در BRICS به طور قابل توجهی نفوذ و اعتبار بین المللی ترکیه را تقویت می کند. در این صورت ترکیه می تواند در توسعه راهبردهای اقتصادی و سیاسی جهان مشارکت کند و ایده ها و راه حل های خود را برای رسیدگی به مشکلات جهانی ارائه دهد. این امر باعث تقویت جایگاه ترکیه در صحنه جهانی و تسهیل مشارکت فعال تر این کشور در سازمان ها و مجامع بین المللی می شود.

ترکیه به دلایل متعددی از جمله توسعه اقتصادی، دسترسی به نهادهای مالی جایگزین، استقلال سیاسی، منافع ژئواستراتژیک و افزایش نفوذ بین‌المللی به دنبال پیوستن به بریکس است. پیوستن به بریکس دریچه فرصت‌های جدیدی را برای ترکیه باز می‌کند، موقعیت این کشور را در صحنه جهانی تقویت می‌کند و مشارکت متعادل‌تر و عادلانه‌تری را در امور جهانی تضمین می‌کند.

عضویت در بریکس ترکیه را قادر می سازد تا نقش فعال تری را در امور بین الملل ایفا کند و این اتفاق به ایجاد یک سیستم جهانی متوازن تر کمک خواهد کرد.

در بخش دوم این یادداشت به موانع پیوستن ترکیه به بریکس پرداخته می شود.

۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29957

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =