سیاست خارجی ناکارآمد آمریکا

نشریه «فارن افرز» در تحلیلی، با اشاره به روند رو به گسترش «نظم نوین جهانی» و ناکارآمدی سیاست خارجی آمریکا در مواجهه با آن نوشت: آمریکا باید رویه برتری‌طلبانه و تمامیت‌خواه خود را کنار بگذارد.

به گزارش تحریریه، «بن رودز» ‌قائم‌مقام مشاور امنیت ملی باراک اوباما، ‌رئیس جمهوری اسبق آمریکا و یکی از مشاوران وی برای برنامه جامع اقدام مشترک با ایران در مقاله ای برای نشریه آمریکایی «فارن افرز» نوشت: "جو بایدن، (رئیس جمهوری ایالات متحده) در روزهای ابتدایی مدیریتش عبارت «آمریکا بازگشته است» را به عنوان نقطه شروعی برای سیاست خارجی خود تکرار می کرد. وی همچنین تاکید کرد که ایالات متحده می تواند تصویر خود به عنوان یک هژمون را بازپس گرفته و نظم بین المللی مبتنی بر قوانین را دوباره برپا کند. این شعارها راه گریزی برای دور شدن از مدیریت پر هرج و مرج دونالد ترامپ (رئیس جمهوری سابق آمریکا) ارائه شد. "

رودز در ادامه تحلیل خود افزود: با این حال، دو چالش که عمدتاً خارج از کنترل دولت بایدن است، پیام احیای ابرقدرتی ایالات متحده را تحت الشعاع قرار داده است. نخستین مورد نگرانی از بازگشت ترامپ است. متحدان بایدن با عصبانیت نظاره‌گر این حقیقت هستند که ترامپ تسلط خود را بر حزب جمهوری‌خواه حفظ کرده و واشنگتن همچنان در روبه رویی با این موضوع ناکارآمد رفتار می کند. از سوی دیگر دشمنان آمریکا، به ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در مورد عدم توانایی واشنگتن برای بازگشت به دوران قدرت سخن می‌گویند. این در حالی است که با توجه به تحولات گوناگون در سیاست خارجی ایالات متحده، به نظر می رسد دستیابی مجدد به توافق‌های چندجانبه، مشابه توافق هسته‌ای ایران، توافق پاریس در مورد تغییرات آب و هوا، یا همکاری های ترانس پاسیفیک (CPTPP) غیرممکن است.

در ادامه این مقاله آمده است: چالش دوم در برابر دولت بایدن این است که دیگر نظم بین‌الملل مبتنی بر قوانین قدیمی وجود ندارد. البته قوانین، ساختارها و اجلاس‌ها در جای خود باقی می‌مانند. اما نهادهای اصلی مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد و سازمان تجارت جهانی به دلیل اختلافات موجود میان اعضای خود در شرایط مبهمی به سر می برند. روسیه متعهد به برهم زدن هنجارهای شکل گرفته توسط ایالات متحده است. چین مصمم است تا نظم جایگزین پیشنهادی خود را مطرح کند. از طرفی واشنگتن در مورد سیاست‌های تجاری و صنعتی، حتی از اصول اصلی جهانی شدن پس از جنگ سرد نیز دور شده است. چرا که قدرت‌های منطقه‌ای مانند برزیل، هند، ترکیه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بسته به موضوع مورد نظر، شرکای خود را انتخاب کرده و مسیر خود را با آن‌ها پیش می روند. در مجموع می توان گفت که با از هم پاشیده شدن «نظم بین الملل قدیمی»، این بلوک های همپوشانی‌کننده جدید بر سر اینکه چه چیزی جایگزین آن نظم کهن شود، با هم رقابت می‌کنند.

نویسنده این مطلب فارن افرز پیروزی احتمالی بایدن در انتخابات پاییز امسال را موجب از بین رفتن خطر دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ توصیف کرده و می‌نویسد: با این حال این موضوع نیروی مقابله‌کننده با نظام قدیمی جهانی را شکست نخواهد داد. تا به امروز، واشنگتن نتوانسته است آن چه را که سیاست خارجی این کشور پس از جنگ سرد را بی اعتبار کرد و رهبری ایالات متحده را زیر سوال برد، ‌ از بین ببرد. «جنگ علیه تروریسم» حاکمان بسیاری از کشورها را جسور کرد، منابع را به صورت نادرست تقسیم بندی کرد، به بحران جهانی مهاجرت دامن زد و به ایجاد یک قوس بی ثباتی از جنوب آسیا تا شمال آفریقا کمک کرد. همچنین استفاده بیش از حد از تحریم‌ها منجر به افزایش راه‌حل‌های جهانی و مقابله کشورها با تسلط آمریکا توسط دلار شد.

این مقاله با گریزی به موضوع مهم بحران در خاورمیانه و جنگ غزه افزود: در واقع، پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل (عملیات طوفان الاقصی) و حملات نظامی اسرائیل به غزه، مردم دنیا به لفاظی‌های آمریکا در مورد نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین در سراسر جهان با دیده شک و تردید نگاه کرده و آن را سرشار از نفاق می بینند، چرا که واشنگتن در کنار سخن پردازی‌ها، ‌همچنان از اسرائیل حمایت تسلیحاتی کرده و غیرنظامیان فلسطینی را هدف قرار می دهد. این جنگ یک چالش سیاسی برای دولت آمریکا ایجاد کرده است چرا که مقامات آمریکایی، روسیه را به استفاده از همان تاکتیک‌هایی متهم می کنند که اسرائیل در غزه به کار برده و این در حالی است که به حمایت های خود از اسرائیل ادامه می دهند. از طرف دیگر، جنگ غزه یک چالش سیاسی برای حزب دموکرات است، چرا که گروه های موثر انتخاباتی این حزب نمی‌دانند چرا رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا از یک دولت راست افراطی در اسرائیل حمایت می کند. آنها، اسرائیل را رژیمی می دانند که توصیه‌های ایالات متحده را نادیده گرفته و این رژیم را برای آمریکایی که مدعی است سیاست خارجی آن مبتنی بر ارزش های جهانی است، یک بحران اخلاقی می دانند.

نویسنده در پایان مقاله خود پیشنهاداتی برای دولت آینده آمریکا ارائه داده و نوشت: اگر بایدن برای دومین بار پیروز شود، باید برخی ملاحظات سیاسی، تمامیت‌خواهی و دیدگاه غرب‌محوری که باعث شده دولت او نیز مانند دولت‌های دیگر آمریکا اشتباهات بزرگی مرتکب شود را کنار بگذارد. هر کسی که در سال‌های آینده رئیس‌جمهور آمریکا شود، باید از جنگ جهانی اجتناب کرده، به تشدید بحران آب‌وهوایی واکنش نشان داده و با ظهور فناوری‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی دست و پنجه نرم کند. این‌ها مستلزم کنار گذاشتن طرز فکر برتری طلبانه آمریکا و درک این موضوع است که جهان برای سال‌های آینده مکانی پرتلاطم خواهد بود.

منبع: ایرنا

پایان/

۱ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 29875

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =