فارن افرز: امروز حماس قوی‌تر از گذشته است

«فارن افرز» در گزارشی درباره جنگ غزه نوشت که ۹ ماه از عملیات هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی اسرائیل در غزه می‌گذرد و آن‌ها نه حماس را شکست داده‌اند و نه حتی به شکست این گروه نزدیک هستند. امروز با توجه به اقدامات مهم، حماس قدرتمندتر از قبل از آغاز جنگ است.

به گزارش تحریریه، ایرنا به نقل از تارنمای تحلیلی فارن افرز نوشت که از زمان حمله حماس در اکتبر ۹ ماه گذشته، رژیم صهیونیستی اسرائیل با حدود ۴۰ هزار سرباز به شمال و جنوب غزه حمله کرده است، ۸۰ درصد جمعیت منطقه را آواره کرده، بیش از ۳۷ هزار نفر را کشته و دست‌کم ۷۰ هزار تن بمب (این عدد بیشتر از وزن بمب‌هایی است که در تمام جنگ جهانی دوم بر لندن، درسدن و هامبورگ رها شد)، بر سر منطقه فرود آورده است که بیش از نیمی از ساختمان‌های غزه را ویران کرده یا به آنها آسیب رسانده و دسترسی منطقه به آب، غذا و برق را محدود کرده و کل جمعیت را در آستانه قحطی قرار داده است.

اگرچه بسیاری از ناظران بر غیراخلاقی بودن رفتار رژیم صهیونیستی تاکید کرده اند، رهبران این رژیم به طور مداوم ادعا کرده اند که شکست حماس و تضعیف توانایی آن برای انجام حملات جدید علیه غیرنظامیان اسرائیلی باید بر هر گونه نگرانی در مورد جان فلسطینیان ارجحیت داشته باشد و مجازات مردم غزه باید برای از بین بردن قدرت حماس ضروری باشد اما در واقع، قدرت حماس در حال افزایش است. نقص اصلی در استراتژی اسرائیل شکست تاکتیک‌ها یا اعمال محدودیت بر نیروی نظامی نیست بلکه شکست فراگیر یک سوء‌تفاهم فاحش از منابع قدرت حماس بوده است؛ اسرائیل نتوانست متوجه شود که قتل عام و ویرانی که در غزه به راه انداخته است تنها دشمنش را قوی تر کرده است.

منابع قدرت

فارن افروز با برشمردن تخمین‌های اشتباه از تعداد اعضای حماس به عنوان ضعف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، از آغاز جنگ تاکنون افزود که مهم‌ترین منبع قدرت حماس و سایر بازیگران شبه‌نظامی، توانایی جذب نیرو، به‌ویژه توانایی آنها در جذب نسل‌های جدید از مبارزان و عواملی است که اقدامات گروهی و استشهادی انجام می‌دهند و این توانایی برای استخدام، در نهایت، ریشه در یک عامل دارد: مقیاس و شدت حمایتی که این گروه در جامعه خود از آن برخوردار است.

این گزارش افزود: حمایت یک جامعه از یک گروه به آن اجازه می دهد تا صفوف خود را دوباره پر کند، منابع را به دست آورد، ناشناس باقی بماند و به طور کلی دسترسی بیشتری به منابع انسانی و مادی لازم برای بسیج نیرو داشته باشد. مهمتر از همه، حمایت یک جامعه برای پرورش کیش شهادت ضروری است، زیرا افراد اگر فداکاری‌هایشان مورد توجه قرار نگیرد، احتمال کمتری دارد که برای ماموریت‌های پرخطر داوطلب شوند. جامعه ای که به مبارزان کشته شده یک گروه احترام می گذارد، به حفظ آن کمک می کند.

فارن افرز: امروز حماس قوی‌تر از گذشته است

بر اساس این گزارش، حزب الله با حمایت مردمی فزاینده در میان شیعیان در طول اشغال جنوب لبنان از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۹ توسط اسرائیل شکوفا شد و از یک گروه مخفی کوچک به یک حزب سیاسی جریان اصلی با جناح مسلحی متشکل از حدود ۴۰ هزار مبارز تبدیل شد. همچنین، پنج نظرسنجی از ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲) تا جدیدترین آنها که در ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد ۱۴۰۳)، یک یافته قابل توجه را نشان می دهد: تقریباً در هر معیاری، حماس امروز در میان فلسطینی ها نسبت به روزهای پیش از ۷ اکتبر از حمایت بیشتری برخوردار است.

این رسانه نوشت: حمله اسرائیل، فلسطینیان را علیه حماس تهییج نمی‌کند. بمباران و تهاجم زمینی اسرائیل به غزه نه حمایت فلسطینی ها از حملات علیه غیرنظامیان اسرائیلی در داخل اسرائیل را کاهش داده و نه توانسته است از حمایت قابل توجه از حمله ۷ اکتبر بکاهد.

در این گزارش آمده است: پس از ۷ اکتبر، حمایت فلسطین از حماس افزایش یافته است که این امر به ضرر امنیت اسرائیل است. بله، اسرائیل هزاران جنگجوی حماس را در غزه کشته است اما این تلفات در نسل کنونی جنگجویان در حال حاضر با افزایش حمایت از حماس و در نتیجه توانایی این گروه برای جذب بهتر نسل بعدی جبران شده است. در این میان، تا زمانی که این سربازگیری‌های جدید وارد میدان شوند، همه نشانه‌ها نشان می‌دهد که جنگجویان کنونی حماس به احتمال زیاد بیش از هر زمان دیگری مشتاق اقدامات چریکی طولانی‌مدت علیه هر هدف اسرائیلی هستند.

تبلیغات حماس از ۷ اکتبر کاملاً مطابق با نتایجی است که در بررسی ها از نگرش فلسطینی ها به دست آمده است. تناسب تنگاتنگ بین محتوای تبلیغات حماس و حمایت فزاینده ای که از حماس به طور خاص و از مبارزه مسلحانه علیه اسرائیل به طور کلی در بررسی های یافت می شود، نشان می دهد که حماس با محکم شدن و گسترش پیوندهای میان خود و جامعه، قوی‌تر شود.

واقعیت آشکار

فارن افرز با اشاره به ۹ ماه جنگ طاقت فرسا به این «واقعیت» اذعان کرد: هیچ راه حل صرفا نظامی برای شکست حماس وجود ندارد. تعداد نیروهای این گروه بیش از مجموع تعداد مبارزان فعلی آن است. همچنین حماس بیش از یک ایده است، یک جنبش سیاسی و اجتماعی (...) است و به این زودی ها از بین نمی رود.

بر اساس این گزارش، استراتژی کنونی رژیم صهیونیستی اسرائیل در عملیات نظامی سنگین ممکن است تعدادی از جنگجویان حماس را به شهادت برساند، اما این استراتژی تنها پیوندهای بین حماس و جامعه محلی را تقویت می کند. رژیم اسرائیل به مدت ۹ ماه عملاً عملیات نظامی بدون محدودیت را در غزه دنبال کرده است، بدون اینکه پیشرفت آشکاری در جهت هر یک از اهداف خود داشته باشد. حماس نه شکست خورده و نه در آستانه شکست است و هدف آن محبوب تر و جذابیت آن قوی تر از قبل از ۷ اکتبر است؛ بازگشت به میدان با مبارزان بیشتر...

فارن افرز در پایان نتیجه گرفت: به نظر می‌رسد که رهبران اسرائیل تمایلی به تصور چنین طرح سیاسی (تقویت حماس نسبت به قبل از ۷ اکتبر) ندارند و پایان چندانی برای فاجعه‌ای که همچنان در غزه رخ می‌دهد، متصور نیستند. جنگ ادامه خواهد داشت، فلسطینیان بیشتری به کام مرگ کشیده می‌شوند و تهدید علیه اسرائیل افزایش خواهد یافت.

منبع: https://www.irna.ir/news/85515734

پایان/

۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 29891

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =