جنگ اسراییل با حزب الله، خاورمیانه جدیدی را می‌سازد

یک استاد دانشگاه در سوریه معتقد است یکی از پیامدهای جنگ رژیم صهیونیستی با حزب الله، نابودی قدرت نظامی اسرائیل در منطقه خواهدبود به نحوی که پس از این جنگ، خاورمیانه جدیدی برپایه موازنه تازه قدرت شکل می گیرد.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در تحلیلی به قلم دکتر «خیام الزعبی» استاد دانشگاه «الفرات» سوریه نوشت: با وجود تحولات بزرگی که در منطقه در جریان است، حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی هم در آستانه جنگ قرار دارند. عکس العمل دو طرف بیانگر رد و بدل شدن پیام های حساب شده ای است و این عکس العمل ها اندک اندک به نبردی بزرگ میان دو طرف منجر خواهد شد.

اگر اهداف نظامی را به عنوان معیار پیروزی و شکست در نظر بگیریم به این نتیجه می رسیم که پس از فرسایش ارتش اسرائیل در جنوب لبنان طی دو دهه گذشته، حزب الله در این جنگ پیروز خواهد شد زیرا قدرت محور مقاومت در منطقه افزایش یافته و در برابر اهداف رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده است. این رژیم نتوانسته در جنوب لبنان جای پایی را برای خود داشته باشد. از طرف دیگر هزاران تن از نیروهای پیشتیبان مقاومت، برای ورود به لبنان و ملحق شدن به حزب الله برای جنگ با رژیم صهیونیستی آماده هستند.

این روزها حزب الله به داشتن زرداخانه مدرن و مملو از موشک ها افتخار می کند و می تواند رژیم صهیونیستی را موشک باران کند. این گروه لبنانی، موشک را یک سلاح اساسی در راهبرد نظامی خود به شمار می آورد و طی سال های اخیر برای مدرن سازی موشک های خود سرمایه گذاری کرد که همین موضوع، نگرانی ژنرال های جنگ سالار رژیم صهیونیستی را چند برابر کرده است. در واقع حزب الله دارای ۱۵۰ هزار خمپاره، ۶۵ هزار موشک با برد ۸۰ کیلومتر و ۵ هزار موشک با برد ۲۰۰ کیلومتر است. همچنین حزب الله دارای ۲ هزار و ۵۰۰ پرنده بدون سرنشین است که می توانند درماموریت ها اخبار و اطلاعات را از این رژیم گردآوری کنند.

جنگ رژیم صهیونیستی با حزب الله، خاورمیانه جدیدی را می‌سازد

علاوه بر این ها حزب الله دارای صدها موشک پیشرفته ضدهوایی و موشک های کروز است و در کنار همه این جنگ افزارها قدرت جنگ سایبری خود را هم مدرن کرده است. در واقع قدرت اصلی حزب الله در موشک ها و خمپارهایی است که می توانند همه مناطق سرزمین های اشغال شده را با دقت هدف قرار دهند و همه سرزمین های اشغال شده را با تهدید روبرو کنند. همچنین حزب الله می تواند طی جنگ هم موشک هایی را از طریق ایران و سوریه فراهم کند. در نتیجه این تحولات گنبد آهنین در معرض حمله زرادخانه های موشکی و جنگنده های بدون سرنشین حزب الله قرار می گیرد. پیروزی حزب الله بر پدافند موشکی رژیم اسرائیلی برای نظامیان و غیر نظامیان رژیم صهیونیستی خطرناک خواهد بود.

این تحلیلگر سوری در بخش دیگری از گزارش خود آورد: کمک های ایران، سوریه و مقامت عراق و یمن به حزب الله در کنار قدرت موشکی آن می تواند زمینه انهدام هر مکانی را در سرزمین های اشغال شده فراهم بیاورد. ضمن آنکه قدرت تهاجمی حزب الله از نظر کمی و کیفی در حال افزایش است. از این رو، گشایش جبهه جنگ علیه حزب الله به سود رژیم صهیونیستی نیست.

جنگ رژیم صهیونیستی با حزب الله، خاورمیانه جدیدی را می‌سازد

بر این اساس، سناریوی جنگ با حزب الله بزرگترین خطر در تاریخ رژیم صهیونیستی است. در این صورت اسرائیلی ها در امنیت به سر نخواهند برد و عناصر ثبات و امنیت خود را از دست می دهند زیرا درگیری نظامی محدود نخواهد بود و مقاومت به طور دردناکی سراسر سرزمین های اشغال شده را هدف قرار می دهد. ارتش این رژیم هم قدرت بازدارندگی خود را از دست خواهد داد. از بین رفتن قدرت نظامی این رژیم در منطقه به سود موازنه جدید قدرتی تمام می شود که از سوی محور مقاومت تحمیل خواهد شد و این از پیامدهای اصلی جنگ رژیم صهیونیستی با حزب الله خواهد بود.

وی تاکید دارد پس از این جنگ خاورمیانه نوینی برپایه موازنه جدید قدرت شکل خواهد گرفت که در آن رژیم صهیونیستی با مصائب فراوانی روبرو خواهد شد.

پایان/

۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29766

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =