تنش فرانسه و اسرائیل بر سر لبنان

مقامات اسرائیلی تصریح کردند که مکانیسم سه جانبه وجود ندارد و اسرائیل با چنین اقدامی موافقت نکرده است. مقامات اسرائیلی مدعی هستند که تنها آمریکا مسئله لبنان را هدایت خواهد کرد و فرانسوی‌ها با وجود ارتباط خاصشان با لبنان، اما تاثیر مستقیمی بر مقامات لبنانی ندارند.

به گزارش تحریریه، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز پنجشنبه از ایجاد یک جلسه مذاکرات سه جانبه‌ی اسرائیلی-فرانسوی-آمریکایی برای کاهش تنش ها در شمال خبر داد. با این حال، بعدازظهر جمعه، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل به طور غیرمنتظره‌ای به فرانسه حمله کرد و گفت:« اگر فرانسه در مذاکرات شرکت کند، ما در کمیته تنظیم وضعیت امنیتی در مرز شمالی شرکت نخواهیم کرد.»

به گفته گالانت، «زمانی که دولت اسرائیل در حال مبارزه با عادلانه‌ترین جنگ در تاریخ خود قرار دارد، فرانسه خصومت و دشمنی خود را با ما نشان داده است، آن‌ها آشکارا جنایات تروریست های حماس علیه کودکان و زنان را نادیده گرفتند، فقط به این دلیل که قربانیان یهودی هستند.»

مقامات اسرائیلی همچنین تصریح کردند که مکانیسم سه جانبه وجود ندارد و اسرائیل با چنین اقدامی موافقت نکرده است. مقامات اسرائیلی مدعی هستند که تنها آمریکا مسئله لبنان را هدایت خواهد کرد و فرانسوی‌ها با وجود ارتباط خاصشان با لبنان، اما تاثیر مستقیمی بر مقامات لبنانی ندارند.

واکنش تند و غیرمعمول گالانت پس از آن انجام شد که دو هفته پیش فرانسه ورود شرکت‌های دفاعی اسرائیل به نمایشگاه تسلیحات یورو استوری ۲۰۲۴ را ممنوع کرد.

قرار بود حدود ۷۴ شرکت اسرائیلی در این نمایشگاه شرکت کنند، اما وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد که «شرایط پذیرش شرکت‌های اسرائیلی در نمایشگاه فرانسه با وجود فعالیت ارتش اسرائیل در رفح، وجود ندارد.»

بر اساس اظهارات رئیس جمهوری فرانسه، دستیابی به آتش بسی که تضمین کننده حفاظت از مردم غزه، آزادی همه گروگان‌ها و دسترسی کامل به کمک های بشردوستانه باشد، در غزه یک امر ضروری است. مقامات ارشد وزارت امور خارجه اسرائیل اما علیه مواضع گالانت موضع گرفتند و این اظهارات وی را در روابط با پاریس غیرسازنده توصیف کردند. به گفته مقامات وزارت امورخارجه: «گذشته از اختلاف نظرهایی که بین اسرائیل و فرانسه وجود دارد، اظهارات علیه فرانسه نادرست و نابه‌جا به نظر می‌رسد زیرا همین چند هفته پیش فرانسه یکی از عناصر فعال در دفاع از آسمان اسرائیل و شهروندانش در مقابل عملیات موشکی ایران بود.»

آن‌ها همچنین افزودند: «فرانسه از آغاز جنگ، خط مشی روشنی را در مقابل حماس داشته و جبهه‌ای را برای محکومیت و تحریم حماس رهبری کرده است. آن‌ها همچنین تحریم‌ها علیه ایران در اتحادیه اروپا را دنبال کرده و از عاملان اصلی کنترل پروژه موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران هستند. فرانسه همچنین در تصمیم شورای حکام آژانس برای پیشبرد روند تحریم‌ها علیه برنامه هسته ای ایران نقش به سزایی را ایفا کرد.» وزارت امور خارجه تاکید دارد که به فعالیت و رایزنی و مبارزه برای حفاظت از منافع اسرائیل در مرز شمالی در برابر همه طرف های مربوطه ادامه خواهد داد.

هم زمان مقامات الیزه با دیپلمات‌های اسرائیلی گفت وگوهای غیردوستانه‌ای داشتند و اعلام کردند: «حمله گالانت فرانسه را کشوری ضد یهود معرفی می کند و این مناسب نیست.»

در روزهای اخیر، در سایه ترور طالب عبدالله، رهبر ارشد حزب الله، مجدداً تشدید قابل توجهی در وضعیت امنیتی در شمال به وجود آمده است. روز پنجشنبه شمال اسرائیل با بیش از ۲۰۰ پرتاب از لبنان مورد هجوم قرار گرفت. صبح روز جمعه نیز، حدود ۳۰ راکت به سمت کریات شمونا و اطراف آن شلیک شد و آتش در سراسر منطقه بالاخص در مطولا و آویویم شعله‌ور شد. ظهر دیروز نیز ارتش اسرائیل اعلام کرد که در ۷۲ ساعت گذشته ۱۶ هواپیمای بدون سرنشین به سمت اسرائیل پرتاب شده است که ۱۱ فروند آن رهیگری شده است.

ایالات متحده با ابراز نگرانی از روند تنش‌ها در شمال اعلام کرد که وضعیت فعلی در شمال اسرائیل می‌تواند به جنگ مستقیم منجر شود. یکی از اعضای ارشد دولت بایدن در این خصوص گفت: «مذاکرات منجر به آتش‌بس در غره کافی نیست. ما به یک توافق منحصر به فرد در شمال نیز نیاز داریم.»

فرانسوی ها معتقدند که به دلیل ارتباط تاریخی با لبنان، شانس بیشتری برای ایجاد آرامش دارند، اما اسرائیل به پاریس اعلام کرد که تنها با هدایت طرف آمریکایی راضی به آتش‌بس و مذاکره خواهد شد.

منبع: وای نت/دیپلماسی ایرانی http://www.irdiplomacy.ir/fa/news/۲۰۲۶۷۲۷

پایان/

۵ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 29911

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =