کشورها انتخاب می‌کنند؛ چین یا آمریکا؟

صندوق بین المللی پول تاکید دارد چند پاره شدن اقتصادی کشورها به رشد جهان آسیب می رساند زیرا کشورها مجبور شده اند به دلیل تنش های مختلف بین چین یا آمریکا یکی را به عنوان شریک تجاری خود انتخاب کنند.

به گزارش تحریریه، صندوق بین المللی پول (IMF) هشدار داده است که از دست رفتن انسجام جهانی و تقسیم فزاینده کشورها به بلوک های اقتصادی غربی به رهبری ایالات متحده و ائتلاف های همسو با چین، همکاری تجاری و رشد کلی اقتصاد جهانی را تهدید می کند.

«گیتا گوپینات» معاون مدیر صندوق بین‌المللی پول در سخنرانی خود در دانشگاه استنفورد تصریح کرد که رویدادهایی مانند همه‌گیری کرونا و درگیری در اوکراین تجارت جهانی را به نحوی مختل کرده که از پایان جنگ سرد تاکنون سابقه نداشته است.

گوپینات اظهار داشت: کشورها در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای به دلیل نگرانی‌های اقتصادی و امنیت ملی دسته بندی می شوند تا بتوانند تعیین کنند که با چه کشوری در تجارت و سرمایه‌گذاری همراه شوند.»

انتخاب کنید؛ چین یا آمریکا؟

وی افزود که این امر منجر به حالتی شده است که کشورها در آن مجبور شوند بین همکاری با چین و ایالات متحده یکی را انتخاب کنند.

گوپینات هشدار داد در حالی که تقویت انعطاف‌پذیری اقتصادی لزوما بد نیست اما روند پراکندگی کنونی تهدیدی برای دور شدن از «سیستم تجارت جهانی مبتنی بر قوانین» است که دستاوردهای یکپارچگی اقتصادی را که قبلا حاصل شده بود، از بین می برد.

به اعتقاد ناظران، روابط تجاری بین ایالات متحده و چین در سال های اخیر به طور قابل توجهی متشنج شده است و هر دو طرف یکدیگر را به تشدید تنش ها متهم می کنند. واشنگتن با استناد به نگرانی های امنیت ملی خود، محدودیت های تجاری علیه چین را تشدید کرده است، حال آنکه پکن به شدت چنین اتهاماتی را رد می کند. در مقابل دولت چین نیز ایالات متحده را به دلیل دخالت در امور داخلی این کشور، به ویژه فروش تسلیحات به تایوان مقصر می داند.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، تنش فزاینده بین این دو اقتصاد بزرگ جهان، بازتاب گسترده ای را در سطح بین المللی داشته است. در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بیش از ۳۰۰۰ محدودیت تجاری توسط کشورها علیه یکدیگر اعمال شده است، این آمار در مقایسه با سال ۲۰۱۹ رشد بیش از سه برابری را نشان می دهد.

داده‌ های صندوق بین‌المللی پول همچنین نشان می‌دهند که سهم چین از واردات آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ حدود ۸ درصد کاهش یافته است، در حالی که سهم ایالات متحده از صادرات چین به این کشور در مدت مشابه نزدیک به ۴ درصد کمتر شده است.

China, China news, news on China, Xi Jinping, US-China news, US China economies, Chinese news, Chinese politics, US news, Daniel Wagner

گوپینات تاکید کرد که تجارت بین بلوک کشورهای همسو با چین یا ایالات متحده نیز تحت تأثیر این رقابت قرار گرفته است.

این مقام صندوق بین المللی پول خاطرنشان کرد: بلوک همسو با آمریکا به صورت عمده از کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و نیوزلند تشکیل شده است. در مقابل کشورهای متمایل به چین شامل روسیه، اریتره، مالی، نیکاراگوئه و سوریه هستند.

به گفته این مقام صندوق، به دلیل وابستگی بیشتر اقتصاد جهانی به تجارت، انتظار می‌رود چند پاره شدن اقتصادی تأثیری به مراتب بیشتر از دوران جنگ سرد داشته باشد.

صندوق بین المللی پول تخمین زده است که هزینه اقتصادی برای تولید ناخالص داخلی جهانی در سناریوی پراکندگی شدید اقتصادی می تواند تا ۷ درصد باشد. اگر شدت این اوضاع خفیف‌تر باشد ممکن است میزان ضربه به حدود ۰.۲ درصد برسد.

این نهاد مالی بین المللی نتیجه گرفت که کشورهای کم درآمد به دلیل وابستگی بیشتر آنها به واردات کشاورزی و سرمایه گذاری خارجی از اقتصادهای پیشرفته تر، احتمالاً آسیب بیشتری را متحمل خواهند شد.

پایان/

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29571

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =