بایدن قانون مصادره دارایی روسیه را امضا کرد

قانونگذاران آمریکایی چند روز قبل لایحه ای را تصویب کردند که مصادره وجوه یک کشور دیگر را مجاز شمرده است. مقام های روس امضای این قانون از سوی بایدن را غیرقانونی و بی تاثیر خواندند.

به گزارش تحریریه، «الویرا نابیولینا» رئیس بانک مرکزی روسیه روز گذشته به خبرنگاران گفت: اگر ایالات متحده دارایی های مسدود شده این کشور را توقیف کند، ثبات مالی روسیه تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

طبق گزارش های گوناگون، ایالات متحده و شرکایش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی روسیه را در چارچوب بخشی از تحریم های مرتبط با اوکراین مسدود کرده اند. بیشتر این ثروت در اتحادیه اروپا نگهداری می شوند.

چند روز قبل «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن به کاخ سفید اجازه داده می شد تا حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های دولت روسیه را که در بانک‌های ایالات متحده موجود است، توقیف و برای کمک به اوکراین صرف کند.

بایدن قانون مصادره دارایی روسیه را امضا کرد

نابیولینا در این کنفرانس خبری تصریح کرد: موضوع مصادره احتمالی ذخایر طلا و ارز ما، هیچ تاثیری بر ثبات مالی روسیه نخواهد داشت، زیرا ما از مدت ها قبل فعالیت ها با این منابع را متوقف کرده‌ایم و از آنها استفاده نمی‌کنیم."

وی افزود که بانک روسیه چندین سال است که ذخایر ارزی خود را متنوع کرده و در شرایط کنونی با ذخایری که تحت تأثیر تحریم ها قرار ندارند، اقدامات و تراکنش های خود را انجام می دهد.

نابیلولینا به عنوان رئیس سازمان تنظیم مقررات تاکید کرد: این امر به کاهش خطرات ثبات مالی در صورت بروز هر مشکلی کمک کرده است، به همین دلیل در حال حاضر چنین تهدیداتی دیگر مطرح نیستند.

بلومبرگ چهارشنبه هفته گذشته نسبت به توقیف دارایی های روسیه هشدار داد و به نقل از یکی از مقامات سابق صندوق بین المللی پول (IMF) تصریح کرد که استفاده تسلیحاتی کاخ سفید از دلار یا توقیف دارایی های مسدود شده کشورها می تواند منجر به دور شدن جهانی از دلار شود.

بلومبرگ عنوان داشت که «اسوار پراساد» تاکید دارد این اقدام آمریکا به ویژه کمک تسلیحاتی به اوکراین از طریق توقیف ذخایر دلاری دیگر کشورها به طور قطع موجب می شود تا دولت ها به ویژه رقبای واشنگتن روند دلار زدایی را تسریع کنند.

کاخ سفید مدت‌ها است که در چارچوب تلاش‌ های جنگی خود علیه روسیه، بر مصادره وجوه مربوط به کاخ کرملین با هدف اعطای آن ها به اوکراین اصرار دارد. در همین حال، قانونگذاران اتحادیه اروپا و همچنین روسای مالی کشورهای گروه هفت (G۷) نگرانی عمیق خود را در مورد پیامدهای قانونی هرگونه توقیف دارایی روسیه بیان کرده اند. کشورهای اتحادیه اروپا که سهم بزرگی از وجوه بلوکه شده روسیه را در اختیار دارند، نگران هستند که مصادره کردن این سرمایه ها باعث خروج سرمایه‌گذاری، بی‌ثباتی و بی اعتباری یورو شود.

نابیولینا قبلاً هشدار داده بود که مصادره سود وجوه مسدود شده روسیه یا مصادره خود وجوه، جذابیت یورو و دلار را به عنوان ارزهای ذخیره در بازارهای بین المللی کاهش می دهد.

مسکو بارها گفته است که توقیف دارایی های این کشور را به عنوان دزدی تعبیر می کند.

پس از اینکه مجلس نمایندگان آمریکا لایحه مصادره پول روسیه را تصویب کرد، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین هشدار داد که مسکو فوراً این اقدام را تلافی خواهد کرد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه هم گفته است که در صورت توقیف دارایی‌ها، مسکو ممکن است روابط دیپلماتیک خود با واشنگتن را کاهش دهد.

پایان/

۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29434

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =