مجارستان پشت مسکو را خالی نکرد

روزنامه «فایننشال تایمز» ادعا کرد که مجارستان مانع از تلاش های اتحادیه اروپا برای حمایت نظامی از کی یف با دادن پول های مسدود شده روسیه به اوکراین می شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از منابع مطلع خود گزارش داد که مجارستان مانع اجرای قانونی شده است که براساس آن به اتحادیه اروپا اجازه داده می شد سود حاصل از دارایی های توقیف شده روسیه را به اوکراین تحویل دهد.

غرب همزمان با تشدید مناقشه اوکراین حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی های روسیه را مسدود کرد. بیشتر این پول یعنی در حدود ۲۸۰ میلیارد دلار آن در اتحادیه اروپا بلوکه شد. در حالی که تا به حال این بلوک به دلیل نگرانی های قانونی و حقوقی از مصادره کامل دارایی ها خودداری می کرد، اوایل هفته جاری مجوز استفاده از سود حاصل از این دارایی های مسکو را برای ارائه کمک های نظامی به اوکراین تصویب کرد. میزان سود این پول سالانه حدود ۳ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

با این حال، به گفته پنج منبع فایننشال تایمز که در جریان گفت وگوهای داخلی میان سفرای اتحادیه اروپا قرار داشتند، نماینده مجارستان با پرداخت سریع کمک ها به اوکراین با استفاده از درآمدهای حاصل از سود پول روسیه مخالفت کرده است.

مجارستان پشت مسکو را خالی نکرد

یکی از این منابع اعلام کرد: در حال حاضر نماینده های مجارستان هر چیزی را که به حمایت نظامی از اوکراین مربوط می‌شود، مسدود می‌کنند. وی افزود که این شرایط تا اولین انتخابات پارلمان اروپا در ماه آینده تغییر نخواهد کرد.

بر اساس گزارش ها، اتحادیه اروپا برای جلب نظر مجارستان، قراردادی را به بوداپست پیشنهاد کرد که براساس آن سهم این کشور از بودجه اتحادیه جهت خریدهای تسلیحاتی برای اوکراین استفاده نخواهد شد.

براساس گزارش این روزنامه، پیشنهاد فوق نیز موفقیت محدودی داشت، زیرا بوداپست تنها موافقت کرد که انتقال این درآمدها به اوکراین را وتو نکند. این مقاله فایننشال تایمز افزود با این حال، مجارستان اجرای این تصمیم را از طریق عدم حمایت از قوانین لازم متوقف خواهد کرد.

این رسانه همچنین گفت که اگرچه مجارستان به خودی خود با ارسال پول روسیه به اوکراین مخالف نیست، اما نگرانی هایی در مورد انجام خودکار پرداخت ها دارد.

در همین حال، مسکو تصمیم برای انتقال سود دارایی های خود به اوکراین را به عنوان یک سرقت آشکار دانسته و آن را به عنوان اقدامی غیرقانونی محکوم کرده است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین، این اقدام را «بالقوه خطرناک» خواند و نسبت به عواقب احتمالی آن، از جمله شکایت‌های قضایی هشدار داد.

مجارستان پشت مسکو را خالی نکرد

مجارستان همواره منتقد رویکرد غرب در قبال درگیری اوکراین، به ویژه ارسال تسلیحات به این کشور بوده است. مقامات بوداپست بارها خواستار آتش‌بس شده‌اند و تاکید دارند که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه نه تنها نتوانسته اقتصاد این کشور را تضعیف کند بلکه اثرات آن به سمت این بلوک بازگشته است.

مجارستان در پایان سال گذشته، بسته کمک ۵۰ میلیارد یورویی (۵۴ میلیارد دلاری) اتحادیه اروپا به اوکراین را برای چند هفته به تعویق انداخت، اما در نهایت تحت فشار غرب مجبور شد از خواسته خود عقب نشینی کند.

پایان/

۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =