پولبک چیست؟ انواع پولبک کدامند؟

پولبک با اصلاح قیمت فرق دارد و نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. پولبک (Pullback) به رشد و عقب‌نشینی یک سهم در روند است.

پولبک
تشخیص پولبک

پولبک یک روش در انجام معاملات بر مبنای تحلیل تکنیکال برای کاهش ریسک ورود به معامله است. تقریبا بیشتر ما در طول دوران فعالیت در بازار سرمایه واژه‌ی پولبک را شنیده‌ایم. اما آیا تشخیص پولبک ساده است؟ معامله‌گرانی که علل شکل‌گیری پولبک را می‌دانند، می‌توانند به شکل بهتری از آن برای دستیابی به سودهای احتمالی بیشتر استفاده کنند.

پولبک چیست؟

پولبک با اصلاح قیمت فرق دارد و نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. پولبک (Pullback) به رشد و عقب‌نشینی یک سهم در روند است. پولبک پس از شکسته شدن یک سطح حمایت یا مقاومت رخ می‌دهد. پس از حرکت سهم به سمت قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تر، قیمت تمایل دارد تا دوباره به طرف سطح شکسته شده برگردد و سپس حرکت خود را ادامه دهد. این اتفاق «بوسه خداحافظی» نیز نام دارد.

پولبک چیست؟ انواع پولبک کدامند؟

انواع پولبک
۱- پولبک عادی

همانطور که از نام این پولبک مشخص می‌باشد، پولبک عادی شکل ساده پولبک است. همانطور که در شکل می‌بینید در این نوع پولبک، قیمت به سطح شکسته شده برخورد می‌کند و از آن‌جا برمی‌گردد.

پولبک چیست؟ انواع پولبک کدامند؟

۲- پولبک داخلی

در این نوع پولبک شاهد نفوذ قیمت به سطح حمایتی یا مقاومتی خواهیم بود و به همین دلیل آن را پولبک داخلی می‌نامیم. این نفوذ به عبارتی بیانگر ضعیف بودن قدرت حرکت است. از نظر روانشناسی بازار، در این پولبک، در سطوح حمایتی خریداران قدرت کمتری نسبت به فروشندگان دارند و این مسئله پیشروی قیمت را در ادامه روند با مشکل مواجه می‌کند همچنین در سطوح مقاومتی فروشندگان قدرت کمتری نسبت به خریداران دارند. این نوع پولبک در مقایسه با انواع دیگر آن می‌تواند با ریسک بیشتری همراه باشد.

پولبک چیست؟ انواع پولبک کدامند؟

۳- پولبک خارجی

برخلاف دو نوع قبلی که قیمت مجدداً سطح شکسته شده را لمس کرده است، پولبک خارجی، به سطح شکسته شده نزدیک می‌شود اما با آن برخوردی ندارد. این عدم برخورد، نشان می‌دهد که قیمت تمایل بیشتری برای ادامه حرکت در مسیر روند خود دارد. از نظر روانشناسی بازار، در این شکل پولبک، خریداران یا فروشندگان تمایل بالایی دارند که قبل از برگشت مجدد به سطح حمایتی یا مقاومتی، شروع به خرید یا فروش کنند. در بین تمامی پولبک‌ها، پولبک خارجی می‌تواند ریسک نسبتا کمتری داشته باشد.

علت پولبک

زمانی که یک سهم پس از هفته‌ها برخورد با ناحیه مقاومتی خود در شکستن آن سطح پیروز می‌شود، امید در میان معامله‌گران بیشتر می‌شود و نیروی لازم برای ادامه حرکت قیمت را به وجود می‌آورد. با شکسته شدن سطح مقاومتی، خریداران جدید تمایل دارند تا سهام را خریداری کنند اما افزایش پی در پی قیمت باعث خواهد شد تا به دلایل مختلف مانند ذخیره سود جذابیت سهم کم شود. از طرف دیگر افراد دیگر که نوسان‌گیر هستند وارد سهم می‌شوند و با افزایش قیمت شروع به فروش سهم می‌کنند. حال زمان نزول قیمت و شکل‌گیری پولبک در نمودار است. خریداران در انتظار منطقه‌ای مناسب جهت ورود به سهم هستند و لحظه رسیدن قیمت سهم به محدوده حمایتی، خرید خود را انجام می‌دهند.

مثالی از کاربرد پولبک

پولبک در واقع می‌تواند فرصتی برای کسب سود باشد. به این طریق که با مشاهده پولبک، سهام را خریداری کرده و از رشد آن سود کسب کرد. به عنوان مثال، ممکن است شرکت «شستا» گزارش درامد قابل توجه خود را منتشر کند. در این هنگام قیمت سهام شستا، افزایش ۱۵ درصدی را داشته باشد و روز بعد در نمودار به دلیل ذخیره سود و نوسان‌گیری شاهد پولبک باشیم. همچنین سرمایه‌گذاران دیگر نیز با مشاهده گزارش سود قوی، به خرید این سهم ترغیب می‌شوند و تقاضا برای سهم شستا بالا می‌رود. این باعث می‌شود که در آینده نزدیک قیمت روند صعودی خود را ادامه دهد.

پیدا کردن اولین پولبک

درک مفهوم اولین پولبک زمانی اهمیت دارد که یک سطح شکسته شده و پس از آن در انتظار ورود به معامله باشید. پس در تحلیل‌هایتان باید بتوانید نشانه‌های مهم اولین پولبک را پیدا کنید. این نشانه‌ها شامل موارد زیر است:

۱- شکست سطح حمایت یا مقاومت
۲- توقف یا کند شدن روند
۳- برگشت قیمت به سطح حمایت یا مقاومت
۴- تثبیت و ادامه حرکت قبلی

انواع شکل‌های پولبک برای معامله

پولبک به سطح حمایت و مقاومت در نمودار

این نوع پولبک از ساده‌ترین و البته رایج‌ترین استراتژی‌ها مخصوصاً در نقطه ورود است. در حالت کلی در نظر داشته باشید که نحوه تشکیل سطوح مقاومت و حمایت و پیدا کردن نقطه شکست می‌تواند تا حد زیادی شما را در این شکل همراهی کند.
همچنین به خاطر داشته باشید که حتما پولبک به همان قیمت شکست برنمی‌گردد و ممکن است کمی بالاتر یا پایین‌تر، روند خود را شروع کند. بنابراین بهتر است به جای مشخص کردن یک خط حمایت یا مقاومت برای برگشت قیمت، یک ناحیه از این خطوط را مشخص کنید. با استفاد از این روش می‌توان با اطمینان بیشتری از روند پول بک بهره جست.

پولبک به خط روند در نمودار

برای درک بهتر این موضوع، ابتدا باید خط روند را بررسی کنیم. روند، حرکت کلی سهم با تمام نوسانات آن به طرف بالا یا پایین است. برای تشخیص روند از ابزار خطوط موازی استفاده می‌کنند. این ابزار از سه نقطه تشکیل می‌شود. خط مقاومت توسط دو نقطه و خط حمایت به واسطه یک نقطه و موازی خط اول تشکیل می‌شود. این خط روند، شامل یک خط چین میانی است که به عنوان یک نوع مقاومت و حمایت است. قیمت مادامی که در بین دو خط اصلی قرار دارد در روند است. حال در این بین وقتی خط میانی را بشکند و رد کند می توان از آن به عنوان نوعی شکست خط مقاومت یا حمایت در نظر گرفت. از این رو می‌توان انتظار داشته باشیم که در صورت شکست قوی شاهد پولبک باشیم. این پولبک از آن جهتی که در جهت روند رخ داده است می‌تواند اعتبار بیشتری از نوع قبلی خود داشته باشد.

نحوه شناخت پولبک معتبر

مهم‌ترین علت پولبک شکست معتبر سطح مقاومت یا حمایت است. برای اطمینان از پولبک، باید ابتدا یک شکست معتبر رخ دهد. از مهم‌ترین نشانه‌های پولبک افزایش حجم معاملات در نزدیکی سطح حمایت یا مقاومت می‌باشد. توجه کنید که ویژگی یک شکست قوی، شکست با حجم معاملاتی بیشتر از ۲ یا ۳ برابر میانگین حجم است.

آیا پولبک شروع یک روند جدید است؟

تعدادی از سهامداران بر این باورند که بعد از تشخیص پولبک در سهام، ادامه روند قبلی را شاهد خواهیم بود؛ اما این مساله الزاما درست نیست. بولکوفسکی بر این عقیده است که حدود ۵۰ درصد از حرکت‌ها بعد از تکمیل پولبک حرکت قبلی خود را ادامه خواهند داد. البته به این نکته توجه کنید که شناخت تکنیک‌های معاملاتی و تابلوخوانی می‌تواند به تشخیص رفتار بازار کمک کند.

تروبک یعنی چه؟

تروبک (Throwback) دقیقا ساختاری همانند پولبک دارد اما برعکس پولبک است. به اصطلاح زمانی که روند قیمت اقدام به شکستن خط مقاومت خود کند، می‌توان شاهد ایجاد یک تروبک بود. در واقع تروبک نشان می‌دهد که میزان افزایش قیمت سهم از خط مقاومت تعیین شده برای آن بیشتر است. البته قیمت پس از مدتی به خط مقاومت بازگشته و به اصطلاح به این حرکت سهم «بوسه آخر» نیز می‌گویند.

جمع‌بندی

وقتی که سطح حمایت یا مقاومت در یک روند می‌شکند، احتمالاً بعد از آن شاهد یک حرکت برگشتی هستیم که این حرکت، پولبک نام دارد. پولبک زمانی معتبرتر است که محدوده حمایت و مقاومت با حجم زیاد بشکند. اکثر سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند که پولبک باید به نقطه شکست برگردد، ولی در بازار نسبتا کم این مورد رخ می‌دهد و معمولاً پولبک به محدوده شکست تکمیل نمی‌شود.

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 28765

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =