۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
آموزش اقتصاد

اقتصاد (Economics) یکی از علوم اجتماعی است که بر تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات تمرکز دارد و انتخاب‌هایی را که افراد، کسب‌وکارها، دولت‌ها و ملت‌ها برای تخصیص منابع محدود انجام می‌دهند، تجزیه‌وتحلیل می‌کند.

به گزارش تحریریه، اقتصاد (Economics) یکی از علوم اجتماعی است که بر تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات تمرکز دارد و انتخاب‌هایی را که افراد، کسب‌وکارها، دولت‌ها و ملت‌ها برای تخصیص منابع محدود انجام می‌دهند، تجزیه‌وتحلیل می‌کند.

آموزش اقتصاد: درک اقتصاد

با فرض اینکه انسان‌ها خواسته‌های نامحدودی در دنیایی با منابع محدود دارند، اقتصاددانان چگونگی تخصیص منابع برای تولید، توزیع و مصرف را تحلیل می‌کنند.

مطالعه اقتصاد خرد بر انتخاب افراد و کسب‌وکارها متمرکز است و اقتصاد کلان بر رفتار اقتصاد به عنوان یک کل، در سطح عمومی متمرکز است.

یکی از اولین اقتصاددانان ثبت شده در تاریخ هزیود، کشاورز و شاعر یونانی بود که در قرن هشتم قبل از میلاد می‌زیست. بنا بر گفته او برای غلبه بر کمبود، باید کار، مواد و زمان به طور مؤثر اختصاص یابد. با وجود این، انتشار کتاب آدام اسمیت در سال ۱۷۷۶، تحت عنوان تحقیقی در باب ماهیت و علل ثروت ملل، جرقه آغاز تئوری‌های اقتصادی معاصر کنونی بوده است که از اولین مطالبی است که افراد در آموزش اقتصاد با آن مواجه می‌شوند.

اقتصاد خرد

اقتصاد خرد (Microeconomics) به مطالعه نحوه تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها برای تخصیص منابع محدود می‌پردازد. اقتصاددانان ممکن است نحوه واکنش یک فرد مجرد، یک خانوار یا یک کسب‌وکار، به تغییرات قیمت و اینکه چرا آنها آنچه را که در سطوح قیمتی خاص انجام می‌دهند را مطالبه می‌کنند، تجزیه‌وتحلیل کنند.

اقتصاد خرد چگونگی و چرایی ارزش‌گذاری متفاوت کالاها، نحوه تصمیم‌گیری‌های مالی افراد، نحوه تجارت، هماهنگی و همکاری را تجزیه‌وتحلیل می‌کند.

در پویایی عرضه و تقاضا، هزینه‌های تولید کالاها و خدمات، و نحوه تقسیم و تخصیص نیروی کار، اقتصاد خرد به مطالعه نحوه سازماندهی کسب‌وکارها و نحوه برخورد افراد با نااطمینانی و ریسک در تصمیم‌گیری می‌پردازد.

اقتصاد کلان

اقتصاد کلان (Macroeconomics) شاخه ای از علم اقتصاد است که به مطالعه رفتار و عملکرد کلیت اقتصاد می‌پردازد. تمرکز اصلی اقتصاد کلان تکرار چرخه‌های اقتصادی و در سطح گسترده رشد و توسعه اقتصادی است.

اقتصاد کلان بر تجارت خارجی، سیاست‌های بودجه‌ای و پولی دولت، نرخ‌های بیکاری، سطح تورم، نرخ بهره، رشد کل تولید و چرخه‌های تجاری که منجر به انبساط، رونق و رکود می‌شود، تمرکز دارد.

با استفاده از شاخص‌های کل، اقتصاددانان از مدل‌های کلان اقتصادی برای کمک به تدوین سیاست‌ها و استراتژی‌های اقتصادی استفاده می‌کنند.

یک اقتصاددان رابطه‌ی بین منابع یک جامعه و تولید یا بازده آن را مطالعه می‌کند. نظرات اقتصاددانان به شکل‌گیری سیاست‌های اقتصادی مرتبط با نرخ بهره، قوانین مالیاتی، برنامه‌های اشتغال، توافق‌نامه‌های تجاری بین‌الملل و استراتژی‌های شرکت‌ها کمک می‌کند.

اقتصاددانان شاخص‌های اقتصادی را مانند تولید ناخالص داخلی (GDP) و شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای شناسایی روندهای بالقوه یا پیش‌بینی‌های اقتصادی تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.

طبق گزارش اداره آمار کار، ۳۶ درصد از کل اقتصاددانان در ایالات متحده برای یک آژانس فدرال یا ایالتی کار می‌کنند. اقتصاددانان همچنین به عنوان مدرس و مشاور یا به عنوان بخشی از اتاق‌های فکر اقتصادی به کار گرفته می‌شوند.

شاخص‌های اقتصادی چیست؟

شاخص‌های اقتصادی عملکرد اقتصادی یک کشور را به تفصیل نشان می‌دهد. شاخص‌های اقتصادی که به‌صورت دوره‌ای توسط سازمان‌های دولتی یا سازمان‌های خصوصی منتشر می‌شوند، غالباً تأثیر قابل‌توجهی بر سهام، اشتغال و بازارهای بین‌المللی دارند و اغلب شرایط اقتصادی آینده را که بازارها را به حرکت در می‌آورد و تصمیمات سرمایه‌گذاری را هدایت می‌کند پیش‌بینی می‌کنند.

تولید ناخالص داخلی (GDP)

تولید ناخالص داخلی (GDP) (Gross domestic product) به عنوان گسترده‌ترین (رایج‌ترین) معیار اندازه‌گیری عملکرد اقتصادی یک کشور در نظر گرفته می‌شود. این شاخص ارزش کل بازار تمام محصولات و خدمات نهایی تولید شده را در یک کشور در یک سال معین محاسبه می‌کند. دفتر تجزیه‌وتحلیل اقتصادی (The Bureau of Economic Analysis) (BEA) همچنین گزارش منظمی در پایان هر ماه منتشر می‌کند. بسیاری از سرمایه‌گذاران، تحلیلگران و معامله‌گران بر گزارش اولیه و پیشرفته تولید ناخالص داخلی تمرکز می‌کنند که هر دو قبل از ارقام نهایی تولید ناخالص داخلی منتشر می‌شود؛ زیرا تولید ناخالص داخلی یک «متغیر گذشته‌نگر» است، به این معنی که می‌تواند یک روند را تایید کند اما نمی‌تواند یک روند را در آینده پیش‌بینی کند.

گزارش خرده فروشی

شاخص خرده‌فروشی (Retail sales) در اواسط هر ماه توسط وزارت بازرگانی (DOC) گزارش می‌شود. گزارش خرده‌فروشی بسیار دقیق رصد می‌شود و کل دریافت‌ها یا ارزش دلاری همه کالاهای فروخته شده در فروشگاه‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. از خرده‌فروشان سراسر کشور نمونه‌گیری می‌شود، که این نمونه بیانگر سطح هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان است. مخارج مصرف‌کنندگان بیش از دو سوم تولید ناخالص داخلی را نشان می‌دهد که برای سنجش جهت کلی اقتصاد مفید است.

گزارش تولیدات صنعتی

گزارش تولیدات صنعتی (Industrial Production) که ماهانه فدرال رزرو منتشر می‌کند، تغییرات تولید کارخانه‌ها، معادن و تاسیسات در ایالات متحده را گزارش می‌دهد. یکی از معیارهای گنجانده شده در این گزارش، «نسبت بهره برداری از ظرفیت تولید» است که بخشی از ظرفیت تولیدی را که به جای بیکار ماندن در اقتصاد استفاده می‌شود، تخمین می‌زند. بهره‌برداری از ظرفیت در محدوده ۸۲% تا ۸۵% «کم» در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند احتمال افزایش قیمت یا کمبود عرضه را در کوتاه مدت افزایش دهد. سطوح زیر ۸۰ درصد به عنوان «سستی» «Slack» در اقتصاد تفسیر می‌شود که ممکن است احتمال رکود را افزایش دهد.

داده های اشتغال

اداره آمار کار (BLS) داده‌های اشتغال را در گزارشی به نام NFP (Nonfarm Payrolls) اولین جمعه هر ماه منتشر می‌‎کند. افزایش شدید اشتغال نشان‌دهنده رشد اقتصادی پررونق است و اگر کاهش قابل توجهی رخ دهد انقباضات بالقوه ممکن است قریب‌الوقوع باشد. این‌ها کلیات است و توجه به موقعیت فعلی اقتصاد مهم است.

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)

شاخص قیمت مصرف کننده Consumer Price Index (CPI) که توسط BLS منتشر می‌شود، سطح تغییرات قیمت خرده‌فروشی و هزینه‌هایی را که مصرف‌کنندگان می‌پردازند را اندازه‌گیری می‌کند و معیاری برای اندازه‌گیری تورم است. CPI با استفاده از سبدی که معرف کالاها و خدمات در اقتصاد است، تغییرات قیمت‌ها را ماه به ماه و سال به سال مقایسه می‌کند. این گزارش یک شاخص مهم اقتصادی است و انتشار آن می‌تواند نوسانات در حقوق صاحبان سهام، درآمد ثابت و بازار فارکس را افزایش دهد. افزایش قیمت بیش از حد انتظارات، نشانه تورم تلقی می‌شود که احتمالاً باعث کاهش ارزش پول ملی خواهد شد.

آموزش اقتصاد: سیستم‌های اقتصادی

در ادامه مطلب جامع آموزش اقتصاد به بررسی پنج نظام اقتصادی که شیوه‌های تاریخی مورد استفاده برای تخصیص منابع برای رفع نیازهای فرد و جامعه را نشان می‌دهند می‌پردازیم.

بدوی گرایی (Primitivism)

در جوامع ابتدایی کشاورزی، افراد از ساخت مسکن، کشت محصولات و شکار، در سطح خانوار یا قبیله، مایحتاج خود را تامین می‌کردند.

فئودالیسم (Feudalism)

یک سیستم سیاسی و اقتصادی اروپا از قرن ۹ تا ۱۵ میلادی است. فئودالیسم توسط اربابانی تعریف می‌شد که زمین را در اختیار داشتند و آن را برای تولید به دهقانان اجاره می‌دادند که وعده امنیت را از ارباب دریافت می‌کردند.

نظام سرمایه داری (Capitalism)

با ظهور انقلاب صنعتی، سرمایه‌داری ظهور کرد و به عنوان یک سیستم تولید تعریف می‌شود که در آن صاحبان مشاغل منابعی از جمله ابزار، کارگران و مواد خام را برای تولید کالاها برای مصرف بازار و کسب سود سازماندهی می‌کنند. عرضه و تقاضا قیمت‌ها را در بازارها به گونه‌ای تعیین می‌کند که بتواند بهترین منافع جامعه را تامین کند.

سوسیالیسم (Socialism)

سوسیالیسم شکلی از اقتصاد تولید تعاونی (Cooperative Production Economy) است. سوسیالیسم اقتصادی یک سیستم تولیدی است که در آن مالکیت خصوصی محدود یا ترکیبی (Limited or Hybrid Private Ownership) بر ابزار تولید وجود دارد. برای تعیین اینکه چه کسی در تولید شرکت کند، چه چیزی تولید کند و چگونه آن را تولید کند، قیمت ها و سود و زیان، عوامل تعیین کننده ای نیستند.

کمونیسم (Communism)

کمونیسم معتقد است که تمام فعالیت‌های اقتصادی از طریق هماهنگی برنامه‌ریزان مرکزی تحت حمایت دولت با مالکیت مشترک تولید و توزیع متمرکز انجام می‌شود.

مکاتب تئوری اقتصادی (Schools of Economic Theory)

بسیاری از نظریه‌های اقتصادی با رشد و تغییر جوامع و بازارها تکامل یافته‌اند. با این حال، سه زیرشاخه علم اقتصاد شامل نئوکلاسیک، کینزی و مارکسیستی بر جامعه مدرن تأثیر گذاشته‌اند.

اصول اقتصاد نئوکلاسیک اغلب به عنوان چهارچوبی برای نشان دادن فضایل سرمایه‌داری استفاده می‌شود؛ از جمله تمایل قیمت‌های بازار برای رسیدن به تعادل با تغییر حجم عرضه و تقاضا. ارزش‌سنجی بهینه منابع از نیروهای نیازهای شخصی و کمیابی به دست می‌آید.

جان مینارد کینز نظریه اقتصاد کینزی را در دوران رکود بزرگ توسعه داد. با استدلال علیه نظریه نئوکلاسیک، کینز نشان داد که بازارهای محدود و مداخله دولت در بازارها، یک سیستم اقتصادی باثبات و عادلانه ایجاد می‌کند. او از سیاست پولی که برای تقویت تقاضا و اعتماد سرمایه‌گذاران در طول رکود اقتصادی طراحی شده بود، حمایت کرد.

اقتصاد مارکسیستی در کتاب سرمایه اثر کارل مارکس تعریف شده است که در رد دیدگاه اقتصاد کلاسیک است. اقتصاد مارکسیستی علیه این ایده استدلال می‌کند که بازار آزاد، یک سیستم اقتصادی که توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، با کنترل کم یا بدون کنترل دولت، به نفع جامعه است. او طرفدار این بود که سرمایه‌داری فقط به نفع عده معدودی است و طبقه حاکم با دریافت (Extracting) ارزش از نیروی کار ارزان ارائه شده توسط طبقه کارگر ثروتمندتر می‌شود.

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 28679

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =