اختیار آمریکایی چیست؟

یک اختیار آمریکایی که به سبک آمریکایی نیز معروف است، نوعی از قرارداد اختیار معامله است که به دارندگان اجازه می‌دهد آن را تا قبل از روز انقضا و همچنین در روز انقضا اعمال کنند.

به گزارش تحریریه، یک اختیار آمریکایی که به سبک آمریکایی نیز معروف است، نوعی از قرارداد اختیار معامله است که به دارندگان اجازه می‌دهد آن را تا قبل از روز انقضا و همچنین در روز انقضا اعمال کنند. اختیار معامله آمریکایی در تضاد با نوع دیگری از قراردادهای اختیار به نام اختیار اروپایی است که امکان اعمال را فقط در روز انقضا می‌دهد.

یک اختیار معامله به سبک آمریکایی به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد به محض تغییر قیمت سهام به طور مطلوب و همچنین پس از گزارش‌های تقسیم سود کسب سود کنند.

نکات کلیدی

۱- اختیار معامله آمریکایی سبکی از قراردادهای اختیار معامله است که به دارندگان این امکان را می‌دهد تا حق خود را در هر زمانی قبل از تاریخ انقضا و در خود روز انقضا استفاده کنند.
۲- یک اختیار معامله به سبک آمریکایی به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد به محض اینکه قیمت سهام به طور مطلوب حرکت کرد، سود کسب کنند.
۳- اختیارهای آمریکایی اغلب قبل از تاریخ تقسیم سود اعمال می‎شوند که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد صاحب سهام باشند و سود نقدی پیش‌رو را دریافت کنند.

نحوه‌ی کارکرد اختیار آمریکایی

آپشن‌های آمریکایی تعیین کننده چارچوب زمانی هستند که دارنده اختیار می‌تواند حقوق قرارداد اختیار خود را در آن دوره اعمال کند. این حقوق به دارنده این امکان را می‌دهد که بسته به اینکه اختیار خرید یا اختیار فروش داشته باشد، دارایی پایه را با قیمت تعیین‌شده در تاریخ انقضای از پیش تعیین‌شده یا قبل از آن بخرد یا بفروشد.

قراردادهای اختیار آمریکایی از آنجایی که سرمایه‌گذاران این امکان را دارند که از قراردادهای اختیار خود در هر مقطعی از مدت زمان قرارداد استفاده کنند از ارزش بیشتری نسبت به قراردادهای اختیار اروپایی محدود دارند. به‌هرحال، توانایی اعمال زودهنگام پریمیوم یا هزینه اضافی به همراه دارد.

آخرین روز ممکن برای اعمال قراردادهای اختیار با تاریخ انقضای هفتگی آمریکایی معمولاً جمعه هفته‌ای است که قرارداد اختیار معامله در آن منقضی می‌شود. در مقابل، آخرین روز برای اعمال یک اختیار با تاریخ انقضای ماهیانه آمریکایی معمولاً سومین جمعه ماه است.

اکثر آپشن‌های معامله شده در بورس با دارایی پایه سهام آمریکایی هستند، در حالی که اختیارهای موجود روی شاخص‌ها به سبک اروپایی هستند.

نکته مهم

نام‌های «آمریکایی و اروپایی» هیچ ارتباطی به موقعیت جغرافیایی قرارداد آپشن ندارد بلکه فقط در مورد سبک اعمال حقوق دارنده آن کاربرد دارد.

اختیار خرید و اختیار فروش آمریکایی
اختیار خرید آمریکایی

خرید اختیار خرید به دارنده این حق را می‌دهد که در هر روزی در طول مدت قرارداد، تحویل اوراق بهادار یا سهم پایه را مطالبه کند. این حق در هر روزی تا تاریخ انقضا و در خود روز انقضا قابل اعمال است. همانند هر اختیار دیگری، خریدار تعهدی در قبال دریافت سهام ندارد و ملزم به اعمال حق خود نیست. قیمت اعمال در طول مدت قرارداد همان مقدار مشخص شده در ابتدا باقی می‌ماند.

اگر یک سرمایه‌گذار در ماه مارس یک اختیار خرید که تاریخ انقضایش در پایان دسامبر همان سال باشد را تهیه کند، این حق را خواهد داشت که در هر زمانی تا تاریخ انقضای اختیار خرید از حق خود استفاده کند.

اختیار فروش آمریکایی

همچنین، قراردادهای اختیار فروش آمریکایی امکان اجرا را در هر تاریخی تا روز انقضا و شامل روز انقضا می‌دهد. این ویژگی به خریدار این امکان را می‌دهد که در هر زمان که قیمت بازار از قیمت تعیین شده پایین‌تر آمد، از فروشنده تقاضا کند که دارایی پایه را تحویل بگیرد.

یکی از دلایل اعمال زودهنگام مربوط به هزینه فرصت مرتبط با عدم سرمایه‎‌گذاری سود حاصل از اختیار فروش است. هنگامی که یک قرارداد اختیار فروش اعمال می‎‌شود، به سرمایه‌‎گذاران بلافاصله قیمت اعمال پرداخت می‌شود. در نتیجه، سود بدست آمده را می‌توان در اوراق بهادار دیگری برای کسب سود سرمایه‌گذاری کرد.

با این حال، اشکالی که در استفاده از قراردادهای اختیار فروش وجود دارد این است که سرمایه‌گذار سود تقسیم شده‌ی سهام را به دلیل اینکه اعمال اختیار فروش به معنای فروش سهام است از دست می‌دهد. همچنین، اگر این قرارداد اختیار فروش تا تاریخ انقضا نگه داشته شود، ممکن است به افزایش ارزش خود (کاهش قیمت سهام) ادامه دهد و اعمال زودهنگام ممکن است منجر به از دست رفتن سود بیشتر شود.

زمان اعمال زودهنگام اختیار کی است؟

در بسیاری از موارد، دارندگان اختیار آمریکایی از اعمال زودهنگام استفاده نمی‌کنند، زیرا معمولاً مقرون به صرفه‌تر است که قرارداد را تا زمان انقضا نگه دارند یا با فروش یکجای قرارداد اختیار، از موقعیت معاملاتی خارج شوند. به عبارت دیگر، با افزایش قیمت سهام، ارزش قرارداد اختیار خرید و همچنین پریمیوم یا قیمت آن افزایش می‌یابد. معامله‌گران می‌توانند در صورتی که قیمت فعلی قرارداد بالاتر از قیمت اولیه پرداخت شده باشد، قرارداد اختیار را به بازار اختیار معامله بازگردانند. معامله‌گر مابه‌التفاوت خالص بین دو حق مبلغ را منهای هرگونه کارمزد یا کمیسیون طرف کارگزار به دست می‌آورد.

با این حال، در بسیاری از موارد قراردادهای اختیار زودتر از موعد اعمال می‌شوند. قراردادهای اختیار خرید به شدت در سود، که قیمت دارایی پایه آن‌ها بسیار بالاتر از قیمت اعمال اختیار است، معمولاً زودتر از موعد اعمال می‌شوند. هنگامی که قیمت دارایی پایه به طور قابل توجهی کمتر از قیمت اعمال باشد، قراردادهای اختیار فروش‌ می‌توانند به شدت در سود باشند. در بیشتر موارد، قیمت‌های عمیق، قیمت‌هایی هستند که بیش از ۱۰ دلار در سود هستند. در سهام‌های با قیمت پایین‌تر (برای اختیار فروش)، ممکن است عمق سود به عنوان اختلاف ۵ دلاری بین قیمت اعمال و قیمت بازار در نظر گرفته شود.

اعمال زودهنگام همچنین می‌تواند تا زمان قبل از تقسیم سود سهام اتفاق بیفتد، تاریخ قطعی که تا آن تاریخ سهامداران باید سهام را برای دریافت سود برنامه‌ریزی شده بعدی نگه دارند. دارندگان اختیار، سود سهام را دریافت نمی‌کنند. بنابراین، بسیاری از سرمایه‌گذاران قراردادهای اختیار خود را قبل از تاریخ تقسیم سود اعمال می‌کنند تا سود حاصل از یک موقعیت سودآور را بدست آورند و سود سهام را هم دریافت کنند.

مزایا و معایب اختیار معامله آمریکایی

از آنجایی که سرمایه‌گذاران مجبور نیستند تا افزایش قیمت دارایی به بالاتر از قیمت اعمال برای اعمال اختیار صبر کنند، اختیارهای آمریکایی مفید هستند. با این حال، قراردادهای اختیار آمریکایی دارای پریمیوم هستند که نوعی هزینه پیش‌پرداخت است که سرمایه‌گذاران می‌پردازند و باید در محاسبه سود کلی معامله لحاظ شود.

مزایا

۱- امکان اعمال قرارداد در هر زمان
۲- امکان اعمال قبل از تاریخ تقسیم سود
۳- امکان استفاده از سود بدست آمده
معایب

۱- قیمت خرید بالاتر قرارداد
۲- در دسترس نبودن برای قراردادهای اختیار روی شاخص
۳- امکان از دست دادن سود احتمالی به دلیل تغییر قیمت سهم به قیمت بهتر (در صورت اعمال زودهنگام)

مثال‌هایی از اختیار معامله آمریکایی
مثال آپشن خرید آمریکایی

فرض کنید که یک سرمایه‌گذار در ماه مارس یک اختیار خرید به سبک آمریکایی روی شرکت اپل (AAPL) با تاریخ انقضا در پایان دسامبر همان سال را خریده است. قیمت قرارداد ۵ دلار به ازای هر قرارداد اختیار معامله است، یک قرارداد شامل ۱۰۰ سهم است (۵ دلار ضرب در ۱۰۰ سهم = ۵۰۰ دلار)، و قیمت اعمال اختیار معامله ۱۰۰ دلار است. پس از خرید، قیمت سهام به ۱۵۰ دلار برای هر سهم افزایش یافته است.

سرمایه‌گذار پیش از انقضا، از اختیار خرید اپل استفاده می‌کند و ۱۰۰ سهم اپل را به قیمت ۱۰۰ دلار برای هر سهم خریداری می‌کند. به عبارت دیگر سرمایه‌گذار در موقعیت خرید ۱۰۰ سهم اپل به قیمت ۱۰۰ دلار است. سرمایه‌گذار بلافاصله سهام را به قیمت فعلی بازار ۱۵۰ دلار می‌فروشد و ۵۰ دلار سود هر سهم را به جیب می‌زند. سرمایه‌گذار در مجموع ۵,۰۰۰ دلار منهای ۵۰۰ دلار مبلغ خرید قرارداد اختیار و منهای هزینه کمیسیون کارگزاری به دست می‌آورد.

مثال پوت آپشن آمریکایی

فرض کنید یک سرمایه گذار معتقد است که سهام شرکت متا (META)، فیسبوک سابق، در ماه‌‎های آینده کاهش خواهد یافت. سرمایه‌گذار در ماه ژانویه یک اختیار فروش به سبک آمریکایی با انقضا در سپتامبر همان سال می‌خرد. قیمت قرارداد اختیار معامله ۳ دلار برای هر قرارداد (۱۰۰ * ۳ دلار = ۳۰۰ دلار) و قیمت اعمال ۱۵۰ دلار است.

قیمت سهام متا به ۹۰ دلار به ازای هر سهم کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذار اختیار فروش را اعمال می‌کند و ۱۰۰ سهم متا را با قیمت ۱۵۰ دلار فروش استقراضی می‌کند. این معامله عملاً باعث می‌شود که سرمایه‌گذار ۱۰۰ سهم متا را با قیمت فعلی ۹۰ دلار بخرد و بلافاصله آن سهام را با قیمت اعمال ۱۵۰ دلار بفروشد. با این حال، در عمل، مابه‌التفاوت خالص تسویه می‌شود و سرمایه‌گذار در قرارداد اختیار معامله ۶۰ دلار سود کسب می‌کند که معادل ۶,۰۰۰ دلار منهای ۳۰۰ دلار مبلغ خرید قرارداد و کمیسیون پرداخت‌شده کارگزاری است.

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 28532

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =