موج ورشکستگی در اتحادیه اروپا

موسسه یورواستات از افزایش آمار ورشکستگی بنگاه های اقتصادی در اتحادیه اروپا خبر می دهد، اوضاع بد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ فقط در فرانسه موجب پایان فعالیت ۵۵ هزار کسب و کار شد.

به گزارش تحریریه، بر اساس داده‌هایی که «بانک فرانسه» تا پایان دسامبر ۲۰۲۳ جمع آوری کرده است، بیش از ۵۵ هزار کسب‌ و کار در سال گذشته میلادی در فرانسه تعطیل شدند که رکورد بالایی برای ورشکستگی شرکت‌ ها از سال ۲۰۱۷ تاکنون محسوب می‌شود.

آمارهای منتشر شده از سوی مقام های دولتی نشان می دهد که طی ۱۲ ماه گذشته به طور میانگین روزانه حدود ۱۵۰ بنگاه اقتصادی و در کل سال ۵۵ هزار و ۴۹۲ شرکت با ورشکستگی یا انحلال مواجه شده اند.

اگرچه این افزایش ثبت شده در تعطیلی ها قابل توجه بود، اما بانک فرانسه خاطرنشان کرد که این سطح هنوز کمتر از میانگین پرونده های ورشکستگی سالانه ۵۹,۳۴۲ ثبت شده بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ است.

بر اساس این گزارش، بیش از همه کسب و کارها این شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) بودند که در سال ۲۰۲۳ پیامدهای ورشکستگی را متحمل شدند. SME ها کسب‌وکارهایی هستند که حداکثر ۲۵۰ نفر را استخدام کرده اند. در کل ۵۵,۴۳۵ تعطیلی، مربوط به کسب و کارهای کوچک و متوسط بود که اکثریت قاطع تعطیلی ها را تشکیل می‌دادند.

موج ورشکستگی در اتحادیه اروپا

در همین حال، شرکت‌های متوسط و بزرگی که دارای بیش از ۲۵۰ کارمند هستند، نیز شاهد افزایش تعطیلی بودند و تعداد آنها به ۵۷ مورد رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ دو برابر شده است.

در بررسی این آمار مشاهده روند منفی در کسب و کار رستوران‌ها و هتل‌ها قابل‌توجه بوده است. در این حوزه کاری تعداد ورشکستگی نسبت به سال قبل ۴۴.۶ درصد افزایش داشته است در حالی که بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات با افزایش ۴۴.۴ درصدی مواجه شد.

بخش کشاورزی این کشور اما تنها بخشی بود که کاهش ۱.۳ درصدی در تعداد پرونده های ورشکستگی را ثبت کرد.

روزنامه «فایننشال تایمز» در ماه دسامبر ۲۰۲۳ گزارش داد که تعداد ورشکستگی‌ شرکت‌ها در سراسر جهان از میزانی که در طول بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ به آن رسیده بود، فراتر رفته است.

مدتی قبل نیز آژانس آمار اتحادیه اروپا (Eurostat) اعلام کرد که تعداد اعلامیه های ورشکستگی در این بلوک اقتصادی و سیاسی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ به بالاترین سطح در هشت سال گذشته رسید.

بر اساس این داده ها، تعداد شرکت هایی که در فاصله آوریل تا ژوئن سال گذشته تعطیل شدند، نسبت به سه ماهه قبل از آن ۸.۴ درصد افزایش یافت. طبق بررسی موسسه فوق، این ششمین افزایش فصلی متوالی آمار ورشکستگی در اتحادیه است.

در دوره فوق، اعلامیه های ورشکستگی به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۵ تا به حال رسید، یعنی از زمانی که Eurostat شروع به ردیابی این داده ها کرد.

closed sign on a business door

داده‌ها نشان دادند که پرونده‌های ورشکستگی در همه بخش‌های اقتصادی اروپا در حال افزایش است. با این حال، بیشترین رشد تعطیلی در بخش خدمات اسکان و غذا با ۲۳.۹ درصد افزایش رخ داد. افزایش تعطیلی در بخش حمل و نقل ۱۵.۲ درصد و در آموزش، بهداشت و فعالیت های اجتماعی بیش از ۱۰ درصد به ثبت رسید.

در میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز تعداد پرونده های ورشکستگی در مجارستان با ۴۰.۸ درصد افزایش در صدر بود و پس از آن لتونی با ۲۴.۸ و استونی با ۲۴.۶ قرار داشتند. بیشترین کاهش در تعداد شرکت های در معرض ورشکستگی هم در قبرس با ۴۸.۵ درصد کاهش و کرواسی با ۲۳.۶ و دانمارک با ۱۵.۹ درصد ثبت شده است.

در همین حال، طبق آمار یورواستات ثبت مشاغل جدید در سراسر بلوک هم در دوره بررسی فوق ۰.۶ درصد کاهش یافت.

پایان/

۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =