رکود بخش مسکن در آلمان

آمارها از سقوط قیمت مسکن و رکود در بخش ساخت و ساز در بزرگترین اقتصاد یورو حکایت دارد به نحوی که اکنون شدیدترین کاهش در بیش از دو دهه گذشته در آلمان رخ داده است.

به گزارش تحریریه، داده های رسمی نشان می دهند که قیمت مسکن در آلمان در دوره آوریل تا ژوئن سال جاری در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۲۲ معادل ۹.۹ درصد کاهش داشته است. این افت بیشترین کاهش را از زمان شروع ثبت رکوردها در سال ۲۰۰۰ نشان می دهد.

بر اساس گزارش اداره آمار فدرال (Destatis)، قیمت ملک در آلمان در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید.

دفتر فوق افزود: اما از آن زمان، قیمت املاک مسکونی در دوره های بررسی سه ماهه در حال کاهش بوده است.

این آژانس تاکید کرد که این کاهش به ویژه در شهرهای بزرگ آلمان محسوس بوده است. قیمت های کنونی در مقایسه با سه ماه گذشته ۱.۵ درصد کاهش داشته که کمتر از دو دوره سه ماهه قبلی بوده است. در دوره ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ قیمت املاک ۲.۹ درصد نسبت به فصل پیش از آن کاهش یافت. در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ هم این کاهش در مجموع به ۵.۱ درصد رسید.

رکود بخش مسکن در آلمان

بخش ساخت و ساز در آلمان به شدت تحت تاثیر یک کمپین بی سابقه انقباض پولی آسیب دیده است. این امر به دلیل مقررات بانک مرکزی اروپا و واکنش ها به تورم شدید و عدم اطمینان در مورد مقررات جدید انرژی به راه افتاده است.

در اوایل این ماه، شرکت چندملیتی «ونوویا» (Vonovia) مستقر در آلمان هشدار داد که بخش ساخت و ساز این کشور، که دارای نقشی حیاتی برای بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا است، در آستانه فروپاشی قرار دارد؛ این ورشکستگی ممکن است کل اقتصاد این کشور را در معرض خطر قرار می دهد.

بخش ساخت و ساز مسکن در دوره هزینه های بسیار پایین وام گیری از رونق طولانی مدتی برخوردار بود. این حوزه  ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان را تشکیل می دهد و یک میلیون کارگر در آن مشقول به کار هستند.

Destatis در آوریل گذشته پیش‌بینی‌های ناامیدکننده ای را برای بخش ساخت‌وساز منتشر کرد و عنوان داشت که تعداد مجوزهای ساخت و ساز از می ۲۰۲۲ به طور پیوسته در حال کاهش بوده و از اکتبر ۲۰۲۲ هر ماه ۱۰ درصد کاهش یافته است.

پایان/

۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 27570

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =