زلنسکی: سلاح هسته‌ای می‌خواهم!

رئیس جمهوری اوکراین با ابراز پشیمانی از اقدام چند دهه قبل این کشور عنوان داشت به چیزی کمتر از داشتن سلاح هسته ای یا عضویت در ناتو رضایت نمی دهد.

به گزارش تحریریه، «ولادیمیر زلنسکی» روز پنجشنبه گفت که اوکراین تنها با تبدیل شدن به یک کشور هسته ای یا عضویت در ناتو قادر می شود از خود محافظت کند.

وی مدعی شد که او این استدلال را به دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا هم ارائه کرده است.

زلنسکی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از توجیه «طرح پیروزی» خود برای مقامات اروپایی در جنگ با روسیه، پیشنهاد کرد که اوکراین در صورت عدم عضویت در ناتو به سلاح هسته‌ای نیاز خواهد داشت.

وی گفت: کدام یک از کشورهای بزرگ، کشورهای هسته ای، آسیب دیدند؟ همه؟ نه، فقط اوکراین. این تصمیم ایالات متحده، بریتانیا و روسیه بود که در ازای حذف تسلیحات هسته‌ای شوروی از اوکراین، تضمین‌های امنیتی را به کی‌یف ارائه دادند.

وی افزود: من در صحبت با دونالد ترامپ، به او گفتم: «راه برون رفت برای ما چیست؟» یا اوکراین سلاح هسته‌ای خواهد داشت، و آنها در مقام محفاظت از آن عمل خواهند کرد، یا ما باید در نوعی اتحاد حضور داشته باشیم.

زلنسکی افزود: ما هیچ اتحاد مؤثری جز ناتو نمی شناسیم.

وی تصریح کرد که انتخاب اوکراین عضویت در ناتو است. زلنسکی همچنین مدعی شد که ترامپ استدلال او را موجه قلمداد کرده است.

اوکراین تاکنون هرگز تسلیحات هسته‌ای در اختیار نداشته است ولی ادعا می‌کند که قبلاً در میان قدرت‌های بزرگ اتمی بوده است، یعنی بعد از فروپاشی شوروی و قبل از اینکه موافقت کند آنها را کنار بگذارد.

زلنسکی در فوریه ۲۰۲۲، هفته‌ها قبل از تشدید مناقشه اوکراین،در سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی امنیتی مونیخ از آن تصمیم دولتش ابراز تأسف کرد و گفت که کشورش به خود حق می دهد که آن توافق را لغو کند.

زلنسکی آخرین بار در جریان سفرش به آمریکا در اواخر سپتامبر با ترامپ دیدار کرد. رهبر اوکراین تلاش دارد تا «طرح پیروزی» خود را به رئیس جمهور جو بایدن و دو نامزد ریاست جمهوری از احزاب اصلی، کامالا هریس و ترامپ ارائه دهد. او البته در زمینه بازدید از یک کارخانه مهمات در ایالت پنسیلوانیا درگیر جنجال شد؛ جایی که حامیان ترامپ مدعی شدند که این اقدام، نشانه ای از حمایت تبلیغاتی زلنسکی برای هریس، نامزد دموکرات است.

زلنسکی این هفته تأیید کرد که دعوت فوری اوکراین برای پیوستن به ناتو در فهرست درخواست‌های وی از کمک‌کنندگان غربی قرار دارد. «مارک روته» دبیرکل بلوک تحت رهبری ایالات متحده، روز پنجشنبه گفت که حتی ممکن است اوکراین کشور بعدی نباشد که به عضویت این اتحادیه در می آید.

پایان/

۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =