تاثیر معکوس تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه

بسیاری از تحلیلگران روسی و بین المللی اعتقاد دارند تحریم های غرب نتوانستند اقتصاد این کشور را بی ثبات کنند. بسیاری این انعطاف‌پذیری را با چرخش سریع روسیه به شرق برای تجارت و همچنین سیاست‌های اقتصادی اعمال شده برای خنثی کردن تأثیر محدودیت‌ها مرتبط می دانند.

به گزارش تحریریه، «نیکیتا انیسیموف» رئیس دانشگاه HSE در مسکو در جلسه بررسی بودجه این کشور تاکید کرد: تحریم‌های غرب علیه روسیه در بحبوحه درگیری اوکراین، اقتصاد این کشور را قوی‌تر کرده است.

انیسیموف که در جلسه استماع پارلمان روسیه درباره پیش نویس بودجه فدرال ۲۰۲۵-۲۰۲۷ و به نمایندگی از اقتصاددانان این دانشگاه صحبت می کرد، گفت که تحریم ها عملاً به بازسازی اقتصاد این کشور کمک کرده است.

به گفته وی، این امر منجر به این شده است که روسیه اساساً وابستگی خود به صادرات مواد خام مانند نفت و گاز را متوقف کند؛ حال آنکه این وظیفه ای بود که دولت سال ها برای به نتیجه رساندن آن تلاش می کرد.

وی گفت: در نتیجه، امروز، عمدتاً به دلیل بروز شوک‌های خارجی و بازسازی سریع اقتصادمان، توانسته‌ایم وابستگی خود به صادرات مواد خام را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم. بنابراین، می‌توان گفت که تحریم‌ها فقط اقتصاد ما را قوی‌تر و مقاوم‌تر کرده است.

موضوع موفقیت روسیه در کاهش اتکا به درآمدهای نفت و گاز توسط «ولادیمیر پوتین» در مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ (SPIEF) در ژوئن هم مطرح شده بود. وی آن زمان خاطرنشان کرد که تولید ناخالص داخلی روسیه در سال گذشته ۳.۶ درصد افزایش یافت و از رکود ۱.۲ درصدی در سال ۲۰۲۲ خارج شد. در سال ۲۰۲۲ روسیه برای اولین بار هدف محدودیت های اقتصادی گسترده غرب قرار گرفت.

تاثیر معکوس تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه

پوتین گفت که بیشتر این رشد ناشی از صنایع غیر مبتنی بر منابع مانند تولید، ساخت و ساز و کشاورزی و همچنین تجارت، جذب توریست و خدمات مالی بوده است.

ماه گذشته، وزیر دارایی «آنتون سیلوانوف» اعلام کرد که اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۴ به رشد خود ادامه داده و رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در نیمه اول سال به ۴.۷ درصد رسیده است.

سیلوانوف گفت که انتظار دارد رشد تولید ناخالص داخلی در پایان سال ۳.۹ درصد باشد که بیشتر از رقم سال ۲۰۲۳ است.

بسیاری از تحلیلگران روسی و بین المللی، خاطرنشان کرده اند که تحریم ها نتوانسته اند اقتصاد این کشور را بی ثبات کنند. بسیاری این انعطاف‌پذیری را به چرخش سریع روسیه به شرق برای تجارت و همچنین سیاست‌های اقتصادی اعمال شده برای خنثی کردن تأثیر محدودیت‌ها نسبت می‌دهند.

بانک جهانی و صندوق بین المللی پول پیش بینی های خود را برای رشد اقتصاد روسیه در اوایل سال جاری افزایش دادند. بانک جهانی پیش‌بینی کرد که در سال ۲۰۲۴ رشد ۲.۹ درصدی داشته باشد و در ماه جولای روسیه به یک "کشور با درآمد بالا" تبدیل شد.

صندوق بین‌المللی پول هم ماه آوریل اعلام کرد که انتظار دارد تولید ناخالص داخلی روسیه ۳.۲ درصد رشد کند که این رقم سریع‌تر از همه اقتصادهای پیشرفته از جمله ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه بوده است.

پایان/

۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =