ترورها رژیم اسرائیل را نجات می‌دهند؟

تحلیلگران مسائل سیاسی و راهبردی عرب معتقدند رژیم اسرائیل با ترور سید حسن نصرالله نمی تواند واقعیت ها را تغییر دهد و شرایط جدیدی را بر منطقه تحمیل کند. این ترورها حزب الله را به مرحله دیگری ارتقا می دهد تا پس از آن مقاومت نقشه جدیدی را برای منطقه ترسیم کند.

به گزارش تحریریه، تحلیلگران عرب اعتقاد دارند اسرائیل با ترور سید حسن نصرالله نمی تواند واقعیت های منطقه را به نفع خود تغییر دهد بلکه همچون دوره های گذشته حزب الله قدرتمندتر می شود و با برنامه های تازه وارد مرحله ای جدید خواهد شد.

«فیصل عبدالستار» تحلیلگر مسائل سیاسی در بخشی از اظهارات خود در «یوتیوب» درباره ترور سید «حسن نصرالله» و تاثیر آن بر روی قدرت و آینده حزب الله گفت: بسیاری بر این باورند که این رویداد از نظر ساختاری حزب الله را هدف قرار داده اما آنهایی که از چارچوب و سازماندهی حزب الله اطلاع دارند، می دانند این ترور پیامدهای گسترده ای برای حزب الله نخواهد داشت. رژیم اسرائیل با چنین ترورهایی نمی تواند واقعیت ها را تغییر دهد و واقعیت های جدید مورد نظر خود را تحمیل کند.

ترورها رژیم اسرائیل را نجات می‌دهند؟

وی افزود: سخن رهبری ایران در مورد استحکام ساختار حزب الله هم بیانگر این موضوع است. پیش از این جریان های مقاومت در منطقه در شرایط سخت آزمون خود را پس داده اند و از این آزمون ها سربلند بیرون آمده اند. حزب الله هم در دو جنگ گذشته خود با رژیم اسرائیل، آزمون خود را با سرفرازی پشت سر گذاشت.

عبدالستار افزود: اکنون لبنان در مسیر جدیدی قرار گرفته است. مقاومت بر ساختار هرمی واحد استوار نیست بلکه دارای رهبران مدبری است که همه آنها ماموریت و مسوولیت خود را در چنین شرایطی می دانند. مقاومت به سرعت ساختار خود را به طور کامل بازسازی می کند. درست است که سید حسن نصرالله شخصیتی کاریزماتیک بود، اما ترور وی اراده مقاومت را سست نخواهد کرد.

این تحلیلگر لبنانی تاکید کرد: رژیم اسرائیل با ترور وی اشتباه بزرگی را مرتکب شد زیرا این اقدام یک پیروزی معنوی برای حزب الله است و حزب الله برنده ترور خواهد بود. رهبران حزب الله در آرزوی شهادت هستند و شهادت را پیروزی می دانند. در مقابل این ترور روند مقاومت را گسترده تر و قدرتمندتر خواهد کرد. رژیم اسرائیل نمی تواند واقعیت ها را تغییر دهد و بار دیگر لبنان را اشغال کند. بنابراین کشتارهای این رژیم هم چیزی را به سود آن تغییر نخواهد داد.

سرهنگ «بهاء الحلال» پژوهشگر مسائل نظامی و روابط بین الملل هم در تحلیل تحولات منطقه، ترور سید حسن نصرالله را زیان بزرگی برای حزب الله عنوان کرد و گفت: سید حسن نصرالله با رهبری حزب الله برای احقاق حقوق مردم لبنان تلاش می کرد. این جنایت رژیم اسرائیل بدون پاسخ نخواهد ماند. البته اقدام اسرائیل، تحولات را به مرحله دیگری منتقل می کند که برای منطقه خطرناک خواهد بود. آتشی که سردار قاسم سلیمانی، سید حسن نصرالله و دیگر رهبران مقاومت پیرامون رژیم اشغالگر بر افروخته اند، این رژیم را می سوزاند.

بهاء الحلال افزود: مقاومت برای سید حسن نصرالله جایگزین دارد اما در مرحله بعد حزب الله غیر نظامیان رژیم اسرائیل را هم هدف قرار خواهد داد و جنگ چهره دیگری به خود می گیرد. اگرچه رهبران رژیم اسرائیل گفته اند که جنگ نقشه منطقه خاورمیانه را تغییر خواهد داد، اما طبق اراده رهبران مقاومت، نقشه منطقه به سود مقاومت دگرگون می شود.

ترورها رژیم اسرائیل را نجات می‌دهند؟

این تحلیلگر مسائل نظامی و راهبردی لبنان گفت: به نظر من حزب الله ترور سید حسن نصرالله را به سرعت اعلام نکرد تا در آرامش جایگزین وی را انتخاب کند. این گروه بسیار منسجم است و تجربه بسیار زیادی در مقابله با بحران ها دارد. پیش از این هم هنگامی که رژیم اسرائیل سید «عباس موسوی» را ترور کرد سید حسن نصرالله به عنوان جانشین وی انتخاب شد. از همان زمان بود که نبرد برای مقابله با رژیم اسرائیل و آزادسازی لبنان با شکل تازه ای آغاز شد تا اینکه اکنون حزب الله در قویترین شرایط خود به سر می برد. جانشین سید حسن نصرالله راهبرد کنونی حزب الله را ادامه خواهد داد و طرح هایی را که این گروه علیه اسراییل برنامه ریزی کرده بود، عملیاتی می کند.

به گفته بهاء الحلال، حزب الله در همه جبهه ها دارای ساختار نظامی مطلوبی است. این گروه به گزینه های سیاسی که به آن در رسیدن به اهداف کمک می کند، پایبند می ماند. حزب الله تا به حال از غزه پشتیبانی کرده تا غزه تنها نماند زیرا مسأله فلسطین و آزاد سازی آن را هدف خود قرار داده است. جانشین سید حسن نصرالله هم اجازه نخواهد داد شهرک نشینان به مرزهای لبنان بازگردند. اقدامات رژیم اسرائیل نیز هیچ دستاورد راهبردی برای آن نخواهد داشت.

«منیر شفیق» نویسنده و اندیشمند فلسطینی هم در تحلیل ترور سید حسن نصرالله به شبکه «الجزیره» قطر گفت: منطقه وارد مرحله جدیدی شده است که مهمترین ویژگی آن انتقال گرانیگاه جنگ از نوار غزه به جنوب لبنان است. اما چنین ترورهایی موازنه قدرت را تغییر نخواهد داد. ترورها سبب پیروزی و یا شکست در جنگ ها نمی شوند و تنها خطر آن آثار روحی – روانی است.

وی معتقد است که اقدامات رذیلانه رژیم اسرائیل در ترور رهبران فلسطینی و لبنانی سبب توجه بیشتر به مسأله فلسطین می شود. تجربه هم این موضوع را ثابت کرده است. به عنوان مثال بیشتر رهبران جریان آزادیبخش فلسطین (فتح) از سوی رژیم اسرائیل ترور شدند، اما خواسته های آن ها هنوز هم ادامه دارد. رژیم اسرائیل با مردمی در حال نبرد است که مقاومت را به آغوش کشیده اند و با ارتش رژیم اسرائیل در حال نبرد هستند.

منیر شفیق تاکید دارد رژیم اسرائیل با وجود ترورها در ضعف و زبونی به سر می برد و همگان دیدند که چهره نتانیاهو در سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل چگونه بود. بسیاری از رهبران جهان هنگام سخنرانی او صندلی های خود را ترک کردند و از سالن خارج شدند. همه اقداماتی که رژیم اسرائیل در شرایط کنونی انجام می دهد محکوم به شکست است و هیچ کسی در برابر این رژیم تسلیم نخواهد شد، مقاومت و مسأله فلسطین در آینده وضعیت بهتری خواهد داشت.

اندیشمند فلسطینی در بخش پایانی اظهارات خود گفت پیش بینی می شود مقاومت در غزه و لبنان پیروز شود. تاکنون مقاومت در نبرد سیاسی و اخلاقی پیروز شده و توانسته است افکار عمومی جهان را به سوی خود جلب کند و مخالفت ها علیه این رژیم را به دلیل کشتار زنان و کودکان افزایش دهد. دورانی که ارتش رژیم اسرائیل کار را در میدان نبرد یکسره می کرد به پایان رسیده و این رژیم در میدان های نبرد غزه و لبنان نمی تواند کاری را پیش ببرد. در واقع موضوع عادی سازی روابط این رژیم با کشورهای عربی هم ضربه بزرگی متحمل شده است.

پایان/

۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30696

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =