اقدام اردن و مصر علیه رژیم صهیونیستی

تحلیلگر برجسته عرب معتقد است اقدام جوان اردنی در به هلاکت رساندن چند نیروی امنیتی رژیم اسرائیل در گذرگاه الکرامة و اقدام مشابه دیگر در منطقه سینای نشان می دهد مردم اردن و مصر در حمایت از فلسطین و غزه وارد عمل می شوند و به تدریج در این مناطق هم مقاومت شکل خواهد گرفت.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در بخشی از اظهارات خود در «یوتیوب» درباره تحولات فلسطین گفت: «ماهر الجازی» یکشنبه گذشته عملیاتی را در گذرگاه الکرامه انجام داد و ۳ نظامی اسرائیلی را به هلاکت رساند و خودش هم با شلیک نیروهای اسرائیل به شهادت رسید. ماهر الجازی با به هلاکت رساندن ماموران امنیتی رژیم اسرائیل در قلب الکرامة، این رژیم و آمریکا و سراسر منطقه را به لرزه در آورد. حقیقتا این رویدادی ترس آور بوده است که پیامدهای بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

عطوان با بیان اینکه در اتفاق الکرامه مسایل اساسی وجود دارد، آورده است: به تازگی رژیم اسرائیل به حمله هایی دست زد که در یکی از آن ها ۴۰ تن از فلسطینی ها شهید و بیش از ۶۰ نفر زخمی شدند. این بسیار خطرناک است. رژیم اسرائیل در این حمله ۶ بمب بزرگ استفاده کرد که وزن هر یک از آنها بیش از ۲ هزار کیلوگرم بوده است. این بمب ها در منطقه شنی که اردوگاه و خیمه های مردم فلسطین در آن برپا شده، مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به ارسال این بمب ها از واشنگتن به اسرائیل تصریح کرد آمریکا بسیار جنایتکارتر از رژیم اشغالگر است زیرا این رژیم را به چنین بمب هایی تجهیز می کند. جسد بسیاری از شهدای این منطقه هنوز زیر شن ها مانده است. این در حالی است که اسرائیلی ها ادعا داشتند اطلاعاتی دارند که یک گروه از نیروهای جریان حماس در این منطقه مستقر بود. حال آنکه اسرائیلی ها جنایت کار هستند و این نخستین جنایت آن ها نیست. اسراییل تا کنون بیش از ۴۰ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده و بیش از ۱۵۰ هزار نفر را زخمی کرده است.

عطوان: اردن و مصر علیه رژیم صهیونیستی اقدام می‌کنند


تحلیلگر فلسطینی تبار تاکید کرد: اسرائیلی ها شکست خورده اند و اکنون با این جنایت ها می خواهند بر روی ناکامی های خود سرپوش بگذارند. آنها ادعا می کردند حماس را از پای در خواهند آورد، اما هنوز پس از سپری شدن ۱۱ ماه از جنگ و خونریزی نتوانسته اند کاری را پیش ببرند. آنها در ۱۱ سال و حتی ۱۰۰ سال هم نمی توانند حماس را نابود کنند.

وی افزود جنبش حماس و جهاد اسلامی و گردان های رزمندگان برخواسته از مردم فلسطین هستند. آنها از مردمی دفاع می کنند که بیش از ۷۶ سال مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند اما امور به طور گسترده ای در حال تغییر است. در منطقه سینا هم راننده ای یک افسر اسرائیلی را با خودرو زیر گرفت. با اینکه از این مناطق سلاح قاچاق نمی شود اما مقاومت آن به تدریج در حال شکل گیری است. ساکنان سینا به هر طریقی که می توانند از مردم فلسطین و غزه حمایت می کنند. این آغاز مقاومت است. مقاومت در سینا هم شکل خواهد گرفت. مصر با نتانیاهو مذاکره نخواهد کرد زیرا اعتقاد دارد که وی دروغگو است. مصر اعلام کرد میزبان هیچ مذاکره و کنفرانسی برای آتش بس نخواهد بود زیرا مصری ها از قلدری های نتانیاهو ناخرسند هستند.

عطوان عنوان داشت: ارتش و تانک های مصر آماده می شوند و اکنون هم پیام هشداری را به اسرائیلی ها ارسال کرده و گفته اند اگر به روند کشتار مردم فلسطین پایان ندهید ما وارد نبرد خواهیم شد. اگر مصر وارد عمل شود اسرائیل فورا به جنگ پایان خواهد داد و از نوار غزه و محورهای صلاح الدین و فیلادلفیا عقب نشینی می کند.

سردبیر روزنامه رای الیوم افزود: شهید ماهر الجازی شیرمرد بود. اقدام او در به هلاکت رساندن ماموران امنیتی رژیم اسرائیل بسیار مهم بود و در زمان بسیار مناسبی صورت گرفت زیرا او در شرایطی این اقدام را انجام داده که مردم به حرکت در آمده اند. مردم کشورهایی که آمریکا نظام های آن را تحت کنترل خود دارد هم وارد عمل شده اند. از اینرو حکام کشورها در ترس شدیدی به سر می برند. اردن اکنون با آزمون بسیار سختی روبرو شده است چون اسرائیل اجازه نمی دهد که پیکر این شهید به قبلیه الحویطات و خانواده وی داده شود. این قبیله بسیار بزرگ است و از مساله فلسطین دفاع می کند. اگر این قبیله وارد عمل شود همه قبائل دیگر اردن هم علیه اسرائیل اقدام می کنند. این قبیله بیش از ۲۰۰ هزار عضو دارد که بسیاری از آنها در نیروهای مسلح حضور دارند و دارای سلاح هستند. از طرف دیگر اگر پیکر این شهید به خانواده اش داده شود نیز تشیع جنازه با شکوهی برای وی برگزار خواهد شد و مردم اردن در عمل دیدگاه خود را بیان خواهند کرد. دولت اردن و نظام این کشور هم باید به این شهید و خانواده و قبیله وی احترام بگذارد. ضمن آنکه اقدام این شهید رژیم اسرائیل را فلج کرده است.

پایان/

۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 30573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =