تردید سرمایه‌گذاران برای حضور در چین

گروه های تجاری خارجی در چین اعتقاد دارند با اینکه کاهش رشد اقتصادی و افزایش سایر مراکز تولیدی در آسیا سرمایه گذاری در این کشور را کند کرده است اما پکن کماکان پتانسیل قابل توجهی برای جذب سرمایه‌گذاران را دارد.

به گزارش تحریریه، بر اساس گزارش‌هایی که به تازگی از سوی اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین و اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای منتشر شد، چین به تدریج جذابیت خود را به عنوان یک مقصد سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های غربی از دست می‌دهد.

با بررسی هایی که این دو گروه لابی در میان سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل در چین انجام دادند، به این نتیجه دست یافتند که بسیاری از پاسخ دهندگان در حال تثبیت فعالیت های خود در یک کشور دیگر و از جمله وطن خود بوده اند و دیگر بازار چین را به عنوان مقصد اصلی سرمایه گذاری نمی بینند.

شبکه خبری «راشا تودی» عنوان داشت یک نظرسنجی که هر ساله توسط اتاق بازرگانی آمریکا انجام می شود نشان داده است تعداد کسب و کارهایی که چین را به عنوان مقصد اصلی سرمایه گذاری خود در نظر می گیرند به ۴۷ درصد کاهش یافته است. این آمار کمترین میزان در ۲۵ سال گذشته می باشد. نظرسنجی اتاق اتحادیه اروپا نشان می دهد که تنها ۱۵ درصد از پاسخ دهندگان چین را به عنوان مقصد اصلی سرمایه گذاری خود معرفی کرده اند، در حالی که پیش از این میزان آن ۲۰ درصد بود.

گروه لابی اتحادیه اروپا در گزارش خود اعلام کرد: برخی از اعضای اتاق اروپا از یک طرف زنجیره تامین و عملیات خود در چین را ثابت نگاه داشته اند و از طرف دیگر سرمایه گذاری هایی را که قبلا برای چین برنامه ریزی شده بود به بازارهای دیگر منتقل کرده اند تا انعطاف پذیری زنجیره تامین را افزایش دهند، از هزینه های نسبتاً پایین تر نیروی کار بهره ببرند و در برابر شوک های ژئوپلیتیکی آتی از خود محافظت کنند.

تردید سرمایه‌گذاران برای حضور در چین

کارشناسان هر دو لابی فوق عنوان می کنند که یکی از محرک های اصلی این روند، رکود در رشد اقتصادی چین است. طبق آمار رسمی، رشد چین در آوریل تا ژوئن سال جاری به بدترین سرعت در پنج فصل گذشته یعنی ۴.۷ درصد کاهش یافت. عوامل دیگری همچون تشدید رقابت از سوی شرکت های داخلی و ظهور مراکز تولید جایگزین در آسیا نیز مطرح هستند. برای نمونه، حدود ۲۰ درصد از مشاغل مورد بررسی توسط لابی تجاری ایالات متحده اعلام کردند که امسال سرمایه گذاری در چین را کاهش خواهند داد، در حالی که ۴۰ درصد اظهار داشتند که تصمیم دارند سرمایه گذاری خود را به کشورهایی مانند هند و ویتنام منتقل نمایند.

بسیاری از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی عنوان داشتند که تنش‌های تجاری چین با ایالات متحده نیز بر اعتماد سرمایه‌گذاران تأثیر گذاشته است. واشنگتن از سال ۲۰۱۸، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا جنگ تجاری را با پکن آغاز کرد، محدودیت های اقتصادی و افزایش تعرفه ها را بر کالاهای چینی تشدید کرده است. هنگامی که جو بایدن در سال ۲۰۲۱ به جای ترامپ وارد کاخ سفید شد، با وجود هشدارهای مکرر پکن مبنی بر اینکه این اقدامات اصول تجارت منصفانه را نقض می کند، رویکرد خصمانه مشابهی را در پیش گرفته است.

حدود ۷۰ درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی اتاق آمریکا، اقدامات ایالات متحده برای هدف قرار دادن چین را بزرگترین چالش برای رشد اقتصادی این کشور خواندند.

«ینس اسکلوند» رئیس اتاق اتحادیه اروپا می گوید: پیشرفت کسب و کار در چین برای تعداد قابل توجه و رو به افزایشی از شرکت‌ها، به نقطه اوج رسیده است، و سرمایه‌گذاران اکنون فعالیت های خود در چین را با دقت بیشتری بررسی می‌کنند، زیرا چالش‌ها برای تولید و تجارت در این کشور در حال افزایش است.

اسکلوند خاطرنشان کرد، با این حال، چین هنوز به عنوان یک مقصد سرمایه‌گذاری؛ دارای پتانسیل قابل توجهی است. وی پیشنهاد داد که دولت این کشور باید برای جذاب‌تر کردن محیط تجاری چین برای خارجی‌ها اقداماتی را انجام دهد.

پایان/

۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =