بازار طلا در انتظار تصمیم فدرال ریزرو

فعالان اقتصادی در آمریکا پیش بینی می کنند که به دلیل آمارهای اقتصادی در آمریکا قیمت طلا نوسان سریع و زیادی را در آینده نزدیک تجربه نمی کند اما همه چیز به تصمیم فدرال ریزرو در مورد نرخ بهره بستگی دارد.

به گزارش تحریریه، تارنمای اقتصادی «KITCO» در تحلیلی به آینده قیمت طلا پرداخت و نوشت، داده های روز گذشته NFP ایالات متحده دیدگاه های گوناگونی را برای معامله کنندگان طلا فراهم کرده است. اگرچه هنوز هم پیامدهای تحولات به طور کامل درک نشده اما منطقی است که ادعا شود بخش هایی از واقعیت شروع به ظهور کرده است. همانطور که گرد و غبار از روی شاخص NFP ایالات متحده فرو می نشیند، معامله گران طلا از خود می پرسند که قیمت به کجا خواهد رفت و آیا منطقی است که با توجه به داده‌هایی که امروز دیده‌ایم بر دیدگاه های قبلی پافشاری کنیم؟

گفتنی است شاخصNFP گزارشی است که هر ماه توسط وزارت کار ایالات متحده منتشر می شود و تعداد مشاغل جدید غیر کشاورزی ایجادشده را در ماه گذشته ارائه می‌دهد. این گزارش، افزایش و کاهش مشاغل ایالات متحده را در مقایسه با ماه قبل نشان می‌دهد و می‌توان آن را یک شاخص اساسی از وضعیت فعلی اقتصاد ایالات متحده دانست.

بازار طلا در انتظار تصمیم فدرال ریزرو

جمعه گذشته معامله گران طلا به شدت خوشبین بودند و واکنش مثبت بازار به آمار ایالات متحده را پیش بینی می کردند. آنها در ارزیابی خود بر اهمیت این داده ها، با توجه به نقش آن به عنوان مهم ترین داده اقتصادی که فدرال رزرو به دقت بر آن نظارت می کند، تاکید داشتند.

نرخ بیکاری ایالات متحده، که در سه دوره نخست کاهشی بود ماه گذشته به ۴.۳ درصد افزایش یافت و این به عنوان یک ضعف در بازار ایالات متحده محسوب می شد. معامله گران و سرمایه گذاران با درک این موضوع که نرخ بیکاری در سه دوره اولیه احتمالاً ادامه پیدا نمی کند، نگاه متفاوتی را به اوضاع داشتند. اما واقعیت این است که تا هر زمان این عدد کمتر از ۴.۵ درصد باشد در واقع نشان دهنده اشتغال کامل یا حداقل یک اقتصاد مستحکم با بازار کار قوی است.

قبل از انتشار داده‌های اخیر NFP ایالات متحده، این نگرانی وجود داشت که فدرال رزرو مرتکب خطای سیاستی دیگری شده است و داده‌ها ضعف بیشتر اقتصادی را نشان می‌دهد و همین امر فدرال رزرو را مجبور می‌کند تا با کاهش نرخ‌ها تهاجمی‌تر عمل کند. اما این واقعیت که عدد واقعی با انتظارات ۴.۲ درصدی مطابقت داشت و چندان دور از انتظار نبود، تایید کرد که هیچ مشکلی در بازار کار ایالات متحده یا حتی سیاست فدرال رزرو وجود ندارد.

کاهش نرخ بهره در دستورکار است؟

این باور که فدرال رزرو هیچ دلیلی برای اتخاذ یک سیاست پولی تهاجمی ندارد و کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره، اقدام مناسبی است، نادرست نیست. دلالان باید خود را با واقعیت تطبیق دهند، به این معنی که ممکن است شرایط فعلی تغییر کند.

بازار طلا در انتظار تصمیم فدرال ریزرو

از نظر فنی، قیمت فلز زرد بسیار بالاتر از پایین ترین سطح هفته قرار گرفت و به نظر می رسد تاحدودی نوسان وجود خواهد داشت. همانطور که به سمت ۱۸ سپتامبر پیش می رویم، سطح کلیدی همان ۲۵۰۰ دلار است. با توجه به افزایش شدید قیمت طلا در سال جاری، بزرگان این بازار ممکن است تلاش کنند قیمت را پایین بیاورند، اما روند کلی ممکن است مثبت باقی بماند زیرا دلالان خود را با واقعیت سازگار می کنند.

تارنمای «FXStreet» نوشت که قیمت طلا در بحبوحه انحراف فروش دلار تحت تاثیر تصمیم فدرال رزرو، نزدیک به بالاترین حد هفتگی خود حمایت شد. قیمت طلا (XAU/USD) برای سومین روز متوالی با سوگیری مثبت و در حدود ۲۵۲۰ دلاری معامله شد. این درحالی بود که بازار نسبت به آمار دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده (NFP) محتاط شده بود.

«آستن گولسبی» رئیس فدرال رزرو شیکاگو، روز جمعه عنوان داشت که روند بلندمدت بازار کار و داده های تورم، تسهیل سیاست نرخ بهره را به زودی و سپس به طور پیوسته در سال آینده توجیه می کند. این امر بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده را در پایین ترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته نگه می دارد و دلار را از بالاترین سطح دو هفته ای خود دور می کند، که به نوبه خود، به نظر می رسد که تا حدودی از قیمت طلا حمایت شود.

در مقابل، واکنش فوری بازار به گزارش بهتر از حد انتظار بود و قیمت طلا هم به مسیر ثبت سودهای هفتگی متوسط ادامه داد.

بازار طلا در انتظار تصمیم فدرال ریزرو


از منظر فنی، شرایط قیمت فراتر از مانع ۲۵۲۴ تا ۲۵۲۵ دلاری در چشم انداز مثبت کوتاه مدت را مجدداً تأیید می کند. با توجه به اینکه نوسانگرهای نمودار روزانه در قلمرو مثبت قرار دارند و هنوز از قرار گرفتن در منطقه اشباع خرید دور هستند، ممکن است هدف قیمت طلا فراتر رفتن از اوج تاریخ، حدود ۲۵۳۱ تا ۲۵۳۲ دلار باشد که در ماه اوت لمس شد. حرکت صعودی بعدی باید راه را برای از سرگیری روند صعودی تثبیت شده ای که در حدود دو ماه گذشته شاهد بودیم هموار کند.

از طرف دیگر، به نظر می رسد که سطح روانی ۲۵۰۰ دلار اکنون از نزول فوری قیمت طلا جلوگیری می کند اما اگر این سد شکسته شود، ممکن است طلا تا سطح ۲۴۷۱-۲۴۷۰ دلار کاهش یابد.

پایان/

۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =