رشد جایگاه شرکت‌های چینی در اقتصاد روسیه

خروج شرکت های غربی از روسیه موجب شده است که شرکت چینی در رتبه بندی کسب و کار روسیه تاریخ ساز شوند؛ درسال ۲۰۲۳ برای نخستین بار شرکت خودروسازی چری به صدر فهرست برندهای خارجی در خاک این کشور دست یافت.

به گزارش تحریریه، براساس بررسی های اخیر نشریه اقتصادی تجاری فوربس، خودروساز چینی چری در سال ۲۰۲۳ به بزرگترین شرکت خارجی روسیه از نظر درآمد تبدیل شد. این نشریه در گزارش خود رتبه‌بندی ۵۰ کسب‌وکارهای بزرگ فعالی را در این کشور تحریم‌شده را منتشر کرد که حداقل ۵۰ درصد آن متعلق به خارجی است.

شرکت خودروسازی چری نخستین شرکت چینی این فهرست است که در رتبه بندی فوربس مقام اول را به خود اختصاص داده است. این برند فروش خود را در روسیه ۳۰۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داده و به بیش از ۵۹۰ میلیارد روبل (۶.۶۵ میلیارد دلار) رسانده است. در سال ۲۰۲۲، این خودروساز چینی در فهرست مشابه فوربس رتبه دهم را به خود اختصاص داده بود.

طبق گزارش آژانس تحلیلی Autostat، چری در سال گذشته پس از لادا روسیه دومین برند پرفروش خودرو در روسیه بود که ۱۱ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد.

به غیر از چری، تعدادی دیگر از برندهای چینی مانند هاوال، جیلی، چانگان، اکسید و اومودا نیز در بازار روسیه حضور دارند.

خودروسازان چینی جایگزین شرکت های اروپایی، ژاپنی و کره ای شدند که پس از شروع درگیری اوکراین در سال ۲۰۲۲ و در پویش برقراری تحریم های گسترده غرب علیه مسکو، خاک روسیه را ترک کردند.

پیش از این، خودروسازان اتحادیه اروپا در صدر فهرست فوربس قرار داشتند. گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان در سال ۲۰۲۲ و رنو فرانسه در سال ۲۰۲۰ رتبه اول را به خود اختصاص داده بودند.

در رده‌بندی اخیر فوربس، تولیدکنندگان تنباکو JT Group ژاپن و Philip Morris International از ایالات متحده به ترتیب دوم و سوم شدند و شرکت غذایی چندملیتی آمریکایی PepsiCo هم در رتبه چهارم قرار گرفت. جایگاه این شرکت ها نسبت به سال قبل تغییری نداشته است.

فوربس خاطرنشان کرد که براساس رتبه بندی سال گذشته، خرده فروش کالاهای خانگی فرانسوی Leroy Merlin، پس از اینکه شرکت مادرش Adeo Group، کنترل دارایی های روسیه خود را به مدیریت محلی واگذار کرد، از رتبه بندی خارج شد. درآمد لروی مرلین در روسیه در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۵۳۰ میلیارد روبل (نزدیک به ۶ میلیارد دلار) بود.

پایان/

۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =