گسترش بریکس از آمریکای لاتین تا قلب اروپا

عضویت در «بریکس» مشتاقان زیادی پیدا کرده است به نحوی که اکنون ده‌ها کشور در سرتاسر جهان و حتی از داخل اروپا علاقه مندی خود را برای عضویت در این بلوک اعلام کرده اند.

به گزارش تحریریه، بیش از ۴۵ کشور علاقه خود را برای پیوستن به بریکس در سال ۲۰۲۴ ابراز کرده اند. از این تعداد، حدود ۳۰ کشور به طور رسمی درخواست های خود را داده اند و حدود ۱۵ کشور به طور غیر رسمی تمایل خود را برای پیوستن بیان کرده اند. درحالی که به نظر می رسد در نشست آتی سران بریکس، حداقل دو کشور جدید از آمریکایی لاتین دعوت شوند، یک مقام ارشد از کشوری در اروپا هم نسبت به تمایل دولتش برای پیوستن به این بلوک خبر داده است.

«الکساندر وولین» معاون نخست وزیر صربستان در مصاحبه با رسانه های روسی عنوان داشت که صربستان باید بریکس را به جای بروکسل انتخاب کند. وی چند روز قبل به شبکه ریانووستی گفت: بریکس از صربستان چیزی نمی خواهد و بیش از آنچه را که ما می خواهیم به ما ارائه می دهد. اما اتحادیه اروپا همه چیز را از ما می‌خواهد و من دیگر مطمئن نیستم که چیزی برای ارائه داشته باشد.

بزرگترین جمهوری یوگسلاوی سابق در سال ۲۰۰۹ برای عضویت در اتحادیه اروپا درخواست داد و از سال ۲۰۱۲ نامزد عضویت شده است، اما این اتحادیه به تازگی شروط تازه ای را برای عضویت صربستان ارائه کرده است.

EU aspirant should join BRICS instead – deputy PM

وی افزود: ما بریکس را یک فرصت و یک جایگزین می بینیم. صربستان در حال بررسی دقیق همه احتمالات ارائه شده توسط بریکس و همکاری نزدیکتر با کشورهای عضو آن است.

به گفته وولین، صربستان در انتظار دعوت رسمی برای شرکت در نشست سران بریکس است که اواخر اکتبر در کازان روسیه برگزار می شود. با اینحال وی خاطرنشان کرد که این تصمیم «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان را در معرض خطر یک انقلاب رنگی و حتی ترور قرار داده است.

با وجود فشارهای زیاد از سوی بروکسل، بلگراد به تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو نپیوسته است و رسماً متعهد به بی طرفی در مناقشه اوکراین و حفظ روابط تجاری با روسیه و غرب بوده است.

وولین با اشاره به تلاش برای ترور «رابرت فیکو» نخست‌وزیر اسلواکی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: برای هر کسی که خواستار راه‌حلی مسالمت‌آمیز درباره اوکراین است، یک اتفاق رخ می دهد یا به آنها تیراندازی می‌شود. جان الکساندر ووچیچ از سوی کسانی که می خواهند صربستان از بی طرفی خود دست بردارد و روسیه را تحریم کند، تهدید شده است.

وولین گفت که صربستان خواهان صلح است و با آن دسته از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو که به دنبال دستیابی به هدف غیرممکن شکست روسیه از طریق جنگ نیابتی هستند، مخالف است.

وی با اشاره به مذاکرات بین مسکو و کیف با میانجیگری ترکیه گفت «صلح در اوکراین می‌توانست در استانبول حاصل شود اما این اتفاق نیفتاد زیرا افرادی در مورد صلح در اوکراین تصمیم می گیرند که اهل اوکراین نیستند و می خواهند تا آخرین فرد اوکراینی را به روسیه بفرستند.»

علاوه بر این خبرها حکایت از آن دارند که حداقل ۲ کشور جدید برای شرکت و احتمالا عضویت در اجلاس بریکس ۲۰۲۴ دعوت می شوند. ائتلاف بریکس رسما برای سران دو کشور جدید دعوت نامه ارسال کرده است تا در نشست بریکس ۲۰۲۴ شرکت کنند. این دو کشور هم درخواست های خود را برای عضویت در این گروه در سال جاری به طور رسمی ارسال کرده بودند.

گسترش بریکس از آمریکای لاتین تا قلب اروپا

بریکس دو دعوت اول خود را برای ونزوئلا و بولیوی جهت شرکت در اجلاس سال ۲۰۲۴ ارسال کرد. ونزوئلا اولین کشوری بود که دعوت نامه را دریافت کرد و «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور این کشور هم اعلام داشت که در این اجلاس شرکت خواهد کرد. دیگر کشور دعوت شده، بولیوی است که دعوتنامه بریکس را برای نشست ۲۰۲۴ دریافت نمود. گویا «لوئیس آرس» رئیس جمهور بولیوی نیز به همراه نمایندگان خود در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

هر دو کشور ونزوئلا و بولیوی که روحیه ضدآمریکایی دارند، علاقه مند به پیوستن به این اتحاد برای احیای اقتصاد بومی خود هستند.

شانزدهمین اجلاس سران بریکس از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۴ در منطقه کازان روسیه برگزار می شود. گفته می شود تصمیمات مربوط به پیوستن کشورهای جدید، دلارزدایی و تعیین ارز جدید از مهمترین سرفصل هایی هستند که مورد بحث قرار خواهند گرفت. علاوه بر این، بلوک بریکس مشتاق دلارزدایی است و قصد دارد ارزهای محلی را برای معاملات برون مرزی بر دلار آمریکا اولویت دهد.

پایان/

۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =