پیام‌رسان مالی بریکس، جایگزینی برای سوئیفت غربی

بریکس به طور رسمی اعلام کرد که یک سیستم مالی مشابه سوئیفت را برای پیشبرد رویکرد دلارزدایی خود و استقلال از غرب ایجاد می کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای خبری تحلیلی «watcher.guru» که اخبار گروه بریکس را منتشر می کند، در گزارشی عنوان داشت که اتحاد بریکس به دنبال دور زدن سیستم سوئیفت غربی و جایگزینی آن با مکانیسم مالی اختصاصی خود است. بر این اساس ایجاد یک سیستم پیام رسان مالی جدید مشابه با سوئیفتِ غرب‌محور به BRICS اجازه می دهد تا چشم انداز تجارت جهانی خود و دیگر کشورها را تغییر دهد.

اکنون بیشتر تراکنش‌های فرامرزی با استفاده از سوئیفت تسویه می‌شوند اما قطع ارتباط بریکس با این سیستم، اهرم فشاری را برای این اتحاد ۹ عضوی فراهم می‌کند (فعلا عربستان سعودی در مورد پیوستن به بریکس تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است) زیرا بریکس در این صورت قادر خواهد شد تا یک سیستم پرداخت جدید را بدون استفاده از دلار آمریکا برای معاملات ایجاد کند.

پایگاه خبری BRICS News هم آورده است که روسیه بر این باور است ایجاد یک سیستم مالی مشابه سوئیفت به کشورهای بریکس برای ایجاد واقعیت اقتصادی جدید کمک می کند.

در سیستم مالی جدید از ارزهای محلی برای تسویه حساب های تجاری استفاده می شود و در این حالت یک بار برای همیشه وابستگی به دلار آمریکا پایان می یابد. سیستم پرداخت بریکس که عملکردی شبیه به سوئیفت خواهد داشت، می تواند سلطه جهانی دلار آمریکا را هم متزلزل و تضعیف کند. البته کارشناسان اعتقاد دارند اگر BRCS دلار را از ساختار تجاری خود کنار بگذارد، بخش های متعددی در ایالات متحده تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و به همین دلیل واشنگتن برای ممانعت از این اتفاق تلاش می کند.

پیام‌رسان مالی بریکس، جایگزینی برای سوئیفت غربی

این در راستای سیاست دلار زدایی بریکس است که سعی کند تا سیستم پرداخت سوئیفت غربی را به چالش بکشد. «الکساندر باباکوف» معاون رئیس دومای دولتی روسیه تایید کرده است که اتحاد بریکس قصد دارد یک سیستم پرداخت جدید مشابه سوئیفت را ایجاد کند.

وی می گوید دستور کار مالی BRICS یک ابتکار اصلی برای ایجاد واقعیت اقتصادی جدید است که هر دو وظیفه اصلی سوئیفت را به سرانجام می رساند. ایجاد سیستم پیام‌رسانی مالی اختصاصی برای کشورهای بریکس که مشابه نمونه غربی اما بدون مداخله آمریکا عمل می کند، مبتنی بر عملکرد بانک‌های دولتی خواهد بود که قادر به تسویه حساب حتی با طرف مقابل کشورهای بریکس است.

نایب‌رئیس دومای دولتی روسیه با بیان اینکه مدتی است که سیستم پیام‌رسان مالی مشابه سوئیفت در دستور کار بریکس قرار دارد، افزود: ایجاد یک سیستم جدید متشکل از موسسات مالی و جایگزین سوئیفت برای بریکس ضروری است تا این ائتلاف بتواند دستور کار دلارزدایی خود را به پیش ببرد. سیستم جدید باید از نظر فنی با زیرساخت‌های مالی موجود در کشورهای شرکت‌کننده، که شامل ادغام با سیستم‌های پرداخت ملی، بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی است، سازگار باشد.

وی تاکید کرد: این ساختار در عین حال باید از سطح بالایی از امنیت و حفاظت از داده ها برخوردار باشد تا نسبت به جلوگیری از حملات سایبری و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مالی اطمینان حاصل شود.

به تازگی «الویرا نابیولینا» رئیس بانک مرکزی روسیه هم اعلام کرد که گروه بریکس در حال تلاش برای ایجاد سیستم پرداخت برای کشورهای عضو این گروه است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی و وزارت دارایی روسیه در حال گفت‌وگو با دیگر کشورهای عضو گروه بریکس هستند، تاکید کرد این پروژه کاملأ پیچیده است و درک و توسعه آن در میان شرکا به زمان نیاز دارد. البته تا نهایی شدن این مباحث، از روش‌ها و ابتکارات دیگر برای تسویه حساب‌های مالی همچون پلتفرم «بریج بریکس» (Brics Bridge) استفاده خواهد شد.

پایان/

۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
      0 0
      حاکمیت مالی بریکس باید برای خودش قدرت ایجاد کند . سیستم ارتباط مالی خارج از تحریم آمریکا عالی است . ولی استفاده از ارز واحد یوان به چین امکان می دهد که بیشتر از ظرفیت اقتصادش ارز خلق کند و ارز خلق شده را در اقتصاد متحدین بریکس و خودش سرمایه گذاری کند . کاری که آمریکا با بدهی ۵۵ تریلیون دلاری انجام می دهد . روپیه می تواند در آینده ارز بعدی باشد