بازی آمریکا و رجوع اروپا به گاز روسیه

درحالی که ایالات متحده تحویل گاز مایع خود به اروپا را کاهش داده، عرضه گاز از خط لوله روسیه به این بلوک افزایش ۴۰ درصدی را تجربه کرد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «ودوموستی» روسیه با استناد به داده ها در مورد انتقال گاز این کشور گزارش داد که عرضه گاز روسیه به اتحادیه اروپا از طریق خط لوله ترک استریم در هفت ماهه اول سال جاری بیش از ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

این نشریه خاطرنشان کرد که سوخت روسیه به دلیل موج گرما در اروپا و آسیا تقاضای زیادی پیدا کرده است.

این روزنامه با استناد به داده های گروه انتقال گاز اروپایی Entsog نوشت، در ماه جولای، غول انرژی دولتی «گازپروم» روسیه بیش از ۱.۵ میلیارد متر مکعب گاز از طریق ترک استریم به اتحادیه اروپا تحویل داد. این میزان صادرات گاز ۲۹ درصد بیشتر از ماه قبل بود. تحویل سال به سال گاز هم ۹ درصد افزایش یافته است.

ترک‌استریم خط لوله انتقال گاز طبیعی است که از روسیه به ترکیه امتداد دارد و سپس گاز را از طریق دریای سیاه تا مرز یونان به عنوان عضو اتحادیه اروپا می رساند. مسیر دیگر خط لوله برای رساندن گاز روسیه به اتحادیه اروپا از طریق سیستم ترانزیت در اوکراین بوده است.

گازپروم زمانی تامین کننده اصلی گاز اتحادیه اروپا بود و حدود ۴۰ درصد گاز مورد نیاز این بلوک را تامین می کرد. با این حال، پس از آغاز درگیری بین کی‌یف و مسکو، به دلیل تحریم‌های غرب و خرابکاری و انفجار در خطوط لوله نورد استریم، صادرات انرژی مسکو به این بلوک به شدت کاهش پیدا کرد.

پس از این اتفاقات بود که اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تا وابستگی خود به گاز خط لوله روسیه را کاهش دهد و به جای آن خرید گاز طبیعی مایع (LNG) را عمدتاً از ایالات متحده افزایش داد.

طبق گزارش بلومبرگ، داده های صادراتی حکایت از آن دارند که تامین‌کنندگان گاز مایع در آمریکا در ماه جولای محموله‌های صادراتی خود را به اتحادیه اروپا کاهش دادند و در عوض کشتی های انتقال LNG خود را به مناطق پرسودتر آسیا فرستادند. این منابع اعلام کردند که ماه گذشته، ایالات متحده بیش از هر ماه دیگر از سال ۲۰۲۱ گاز خود را از طریق دریا به مصرف کنندگان آسیایی ارسال کرد و دلیلش این است که تقاضا برای انرژی در منطقه آسیا به دلیل هوای گرم افزایش یافته است.

تحریم‌های مرتبط با اوکراین که توسط بروکسل علیه روسیه وضع شده، تاکنون عرضه گاز از طریق خط لوله را هدف قرار نداده است، اما بسیاری از اعضا از جمله لهستان، بلغارستان، فنلاند، هلند و دانمارک واردات خود را به‌ صورت داوطلبانه متوقف کرده‌اند. با این حال، چند کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله اتریش، مجارستان، اسلواکی و ایتالیا همچنان گاز روسیه را از طریق خط لوله وارد می کنند.

گفتنی است که قرارداد ترانزیت گاز بین گازپروم و اوکراین در پایان سال جاری به پایان می رسد. کی یف اعلام کرده است که برنامه ای برای تمدید آن ندارد.

ماه گذشته گزارش شد که چند کشور اتحادیه اروپا در حال بحث در مورد راه هایی برای ادامه جریان گاز از طریق شبکه ترانزیتی اوکراین پس از سال ۲۰۲۴ هستند.

پایان/

۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 30258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =