پیشنهاد عجیب دولت بایدن به «نیکلاس مادورو»

دولت بایدن در حمایت از مخالفان دولت «نیکلاس مادورو» پیشنهاد جدید و عجیبی را به رئیس جمهوری منتخب این کشور ارائه کرده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «وال استریت ژورنال» فاش ساخت که دولت ایالات متحده در یک اقدام مداخله جویانه دیگر، به صورت پنهانی به «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری منتخب ونزوئلا پیشنهاد داده است تا بدون پیگرد قانونی و با بهره برداری از عفو کاخ سفید قدرت را واگذار کند.

ایالات متحده تلاش می کند تا با این اقدام به اپوزیسیون که در انتخابات اخیر شکست خورد، در افکار عمومی داخلی و منطقه ای کمک کند.

این روزنامه در گزارش خود عنوان کرد که افراد مطلع اظهار داشتند که ایالات متحده از مدت ها قبل در حال پیگیری اقداماتی برای تحت فشار قرار دادن «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا برای کنار گذاشتن قدرت در ازای عفو وی بوده است.

سه نفر از افرادی که به فرایند این مذاکرات در دولت بایدن آشنایی دارند، گفته اند که ایالات متحده درباره عفو مادورو و فرماندهان ارشد ارتش مذاکره کرده است. یکی از این افراد گفت که ایالات متحده «همه پیشنهادات خود را روی میز» گذاشته است تا مادورو را متقاعد کند تا قبل از پایان این دوره ریاست جمهوری خود در ژانویه، از این کشور خارج شود.

پیشنهاد عجیب دولت بایدن به «نیکلاس مادورو»

دیگر فرد آشنا به مذاکرات هم ابراز داشت که ایالات متحده آماده شده است تا تضمین هایی را ارائه دهد که برای برخی شخصیت ها در دولت مادورو قرار منع تعقیب و استرداد صادر نخواهد کرد.

گفتنی است که ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ نیز جایزه ای ۱۵ میلیون دلاری را برای ارائه اطلاعاتی که منجر به دستگیری مادورو شود، تعیین کرده بود. در آن زمان واشنگتن به وی اتهام توطئه با متحدانش برای سرازیر کردن کوکائین به سرزمین ایالات متحده وارد کرده بود.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، این گفت وگوها و مداخلات آشکار کاخ سفید، روزنه های امیدی را برای اپوزیسیون سیاسی ونزوئلا ایجاد کرده است. زیرا آن ها می گویند که «ادموندو گونزالس» نامزد مخالفان که یک دیپلمات سابق کمتر شناخته شده می باشد، در انتخابات ۲۸ جولای گذشته مادورو را شکست داده است. همین ادعاها موجب شد تا تنش سیاسی بار دیگر در این کشور روشن شود و درگیری هایی میان مخالفان و موافقان مادورو رخ بدهد.

درحالی که در چند ماهه اخیر وضعیت اقتصادی ونزوئلا تاحدودی باثبات شده و تورم آن به شدت کاهش یافته است، این روزنامه آمریکایی مدعی شد: اقدام بین‌المللی ممکن است تنها راه برای بیرون راندن مادورو از قدرت باشد، وی طی ۱۱ سال حکومت استبدادی موجب فروپاشی اقتصادی، انزوای دیپلماتیک و مهاجرت نزدیک به هشت میلیون ونزوئلایی شده است.

به نظر می رسد مهمترین دلیل حملات دولت آمریکا علیه رئیس جمهوری منتخب ونزوئلا در این جمله از گزارش روزنامه مطرح آمریکایی نهفته باشد که «مقامات ایالات متحده و کلمبیا می گویند مادورو به روسیه، چین و سایر رقبای ایالات متحده اجازه داده است تا در نیمکره غربی جای پای خوبی را به دست آورند.»

پیشنهاد عجیب دولت بایدن به «نیکلاس مادورو»

این روزنامه می افزاید: تسلط کامل مادورو بر قدرت، پیگیری راه حل های سیاسی را در برابر دولت بایدن تقویت کرده است. به گفته افراد مطلع، ایالات متحده پیشنهاد عفو را مدتی قبل به مادورو در جریان مذاکراتی محرمانه در دوحه قطر ارائه کرده بود، اما هیچ بحثی در مورد ترتیبات خروج وی از قدرت بیان نشده است. یکی از افراد نزدیک به دولت ونزوئلا گفت که موضع مادورو تا به حال تغییر نکرده است.

مادورو گفت تا زمانی که واشنگتن به او احترام بگذارد، آماده گفت وگو است. وی به ایالات متحده پیام داده است که تنها به انجام وظایف خود در قبال ونزوئلا فکر می کند.

مادورو روز جمعه گذشته هم در یک کنفرانس خبری به کشورهای خارجی و تلویحا به دولت آمریکا گفت که «خود را با مسائل داخلی ونزوئلا درگیر نکنید، این تنها چیزی است که من از شما می خواهم.»

پایان//

۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =