با «نیکولاس مادورو» تا ۲۰۳۱؟

«نیکولاس مادورو» ادامه‌دهنده میراث چاوز و مدافع حاکمیت ونزوئلا در برابر توطئه‌های امپریالیستی، در انتخاباتی آزاد و با کسب ۵۱.۲ درصد آرا برای سومین بار متوالی پیروز میدان انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شد.

به گزارش تحریریه، یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی سال ۲۰۲۴، در کشوری که مدت‌هاست چشم‌های جهانیان به آن دوخته شده بود، با پیروزی حزب حاکم به پایان رسید. با اینحال همچون انتخابات پیشین ونزوئلا، غربگراها در این کشور با چراغ سبز کاخ سفید از پذیرش پیروزی دوباره «نیکولاس مادورو» خودداری می کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا با کاندیداتوری نیکولاس مادورو نماینده قطب بزرگ میهنی (GPP)، «ادموندو گونزالس اوروتیا» نماینده جناح راست و نامزد اپوزیسیون و هشت نامزد دیگر در حالی روز یکشنبه ۲۸ ژوئیه (هفتم مردادماه) مصادف با هفتادمین سالگرد تولد «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور فقید این کشور برگزار شد که نرخ مشارکت ۵۹ درصدی مردم این کشور کارائیب را به همراه داشت.

به گزارش شورای ملی انتخابات ریاست‌جمهوری، در این دوره از رقابت‌ها، نیکولاس مادورو، با ۵۱.۲۰ درصد آرا در مقابل ادموندو گونزالس اوروتیا که ۴۴ درصد آرا را به دست آورد، برای سومین بار متوالی در انتخابات پیروز شد؛ این در حالی است که نامزد اپوزیسیون، پیروزی خود را پیش‌بینی کرده بود.

 با «نیکلاس مادورو» تا ۲۰۳۱

در این دوره از رقابت‌ها، نیکولاس مادورو با کسب پنج میلیون و ۱۵۰ هزار و ۹۲ رأی، گونزالس با چهار میلیون و ۴۴۵ هزار و ۹۷۸ رأی را پشت سر گذاشت و بار دیگر بر کرسی ریاست‌جمهوری نشست. ضمن اینکه هشت کاندیدای دیگر شرکت‌کننده در مجموع ۴۶۲ هزار و ۷۰۴ رأی یعنی ۴.۶ درصد از آرا را به دست آوردند.

بر اساس گزارش شورای ملی انتخابات این کشور، این رقابت‌ها با حضور بیش از ۶۳۵ ناظر بین‌المللی، از جمله تیم‌هایی از کارشناسان و همچنین ۶۵ متخصص از کمیسیون‌های انتخاباتی در سراسر جهان از جمله مرکز کارتر ایالات متحده، شورای کارشناسان انتخابات آمریکای لاتین، هیئت کارشناسان سازمان ملل متحد، شخصیت‌هایی از اروپا، آفریقا، آسیا برگزار شد.

ضمن اینکه در مجموع ۲۱ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۷۰۵ رأی‌دهنده ونزوئلایی در داخل کشور و ۲۲۸ هزار رأی‌دهنده مقیم خارج از کشور از جمعیت ۳۰ میلیون‌نفری این کشور می‌توانستند مشارکت کنند. رأی‌دهندگان توانستند از حق رأی خود در بیش از ۱۵ هزار مرکز توزیع شده در سراسر کشور استفاده کنند.

رمز موفقیت مادورو در این دوره از انتخابات چه بود؟

تارنمای پاخینا۱۲ آرژانتین در گزارشی به حواشی پیروزی مادورو در این دوره از رقابت‌ها پرداخت و نوشت، اگرچه چاویستی‌ها در تمام طول مبارزات انتخاباتی بسیار مطمئن به نظر می‌رسیدند، اما چند نظرسنجی پیروزی بزرگی را برای اپوزیسیون جناح راست پیش‌بینی کرده بودند. در واقع، آنها این کار را یکشنبه، در تمام بعدازظهر ادامه دادند. به همین دلیل است که پیروزی مادورو بسیاری از مخالفان او را غافلگیر کرد.

 با «نیکلاس مادورو» تا ۲۰۳۱

به نوشته پاخینا۱۲، مشخصه مبارزات انتخاباتی مادورو که در نهایت او را به پیروزی رساند، یادآوری دائمی میراث هوگو چاوز، رهبر تاریخی انقلاب بولیواری و ترکیب موعظه سیاسی، رقص و موسیقی به میزان مساوی بود. او که گویی در جنون غوطه‌ور شده بود، در یک روز چهار رویداد را در شهرهای مختلف برگزار کرد و در مقابل همه جمعیتی که او را تشویق می‌کردند، وعده بزرگ مبارزات انتخاباتی خود را تکرار کرد: طرحی از هفت تحول که به‌ویژه بر اقتصاد متمرکز است.

تارنمای تله سور ونزوئلا، در گزارشی در مورد طرح «هفت تحول تا ۲۰۳۰» که مادورو آن را اعلام کرده است، عنوان داشت: در ۱۵ ژانویه، رئیس‌جمهور نیکولاس مادورو، در پیام سالانه خود به ملت، از طرح هفت تحول باهدف حفظ صلح و ایجاد یک مدل جدید اقتصادی و تولیدی که رفاه اجتماعی را تضمین می‌کند، خبر داد، طرحی که به گفته رئیس دولت، با مشورت مردم ونزوئلا و کمک آنان به سرانجام می‌رسد.

تله سور در ادامه این گزارش یادآور شد: اقتصاد و توسعه یک مدل تولید جدید برای مقابله با تورم، مهم‌ترین موضوع این طرح است. علم، فناوری، آموزش و فرهنگ در رتبه دوم قرار دارند تا تمام زیرساخت‌های ونزوئلا را که در اثر تحریم‌ها و اقدامات قهری و یک‌جانبه آسیب‌دیده اند، بازیابی کنند. امنیت و دفاع ملی در رتبه سوم است که از تحکیم صلح اجتماعی تا بازیابی قلمرو گوایانا اسکیبا را در بر می‌گیرد.

تثبیت ماهیت عمومی حقوق اجتماعی و بهبود مدیریت دولتی برای کمک به ونزوئلایی‌ها در نیازهایشان، چهارمین موضوع طرح و تأمین مالی پروژه‌های اجتماعی که به کیفیت زندگی مردم کمک می‌کند، پنجمین عنصر عنوان شده است.

ششمین موضوع طرح تحول مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی، ارتقای فرهنگ مراقبت از طبیعت، ترویج منابع انرژی جایگزین و غیره است و آخرین عنصر طرح دولت بر تقویت روابط بین‌الملل تأکید دارد که هدف آن اضافه کردن ونزوئلا به گروه بریکس، تحکیم جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) و گسترش اتحاد بولیواری برای این خطه است.

 با «نیکلاس مادورو» تا ۲۰۳۱

نیکولاس مادورو ۶۱ساله که از سال ۲۰۱۳ بر ونزوئلا حکومت می‌کند، متعهد است که «صلح و ثبات» را در این کشور حفظ کند. نظام حاکم چاویستا، یک جنبش سیاسی با الهام از سوسیالیست‌هاست که تقریباً سه دهه پیش با انتخاب «هوگو چاوز» آغاز شد و تحت رهبری و حمایت نیکولاس مادورو ادامه یافت.

شایان‌ذکر است پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی، اعلام شده بود که از جمعیت حدود ۳۰ میلیون‌نفری ونزوئلا ۲۱.۶ میلیون رأی‌دهنده در فهرست انتخاباتی حضور دارند؛ اما تخمین زده می‌شود که تنها ۱۷ میلیون نفر که در ونزوئلا هستند و مهاجرت نکرده‌اند، رأی دهند که از این میان، ۶۰۰ هزار نفر برای اولین‌بار در فهرست رأی‌دهندگان انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

در همین راستا، نظرسنجی دلفوس هم تخمین زده بود که بین ۵۹ تا ۶۰ درصد مردم ونزوئلا مایل به رأی‌دادن هستند و ۵۵.۶ درصد از رأی‌دهندگان به انتخاب مجدد رئیس‌جمهور تمایل دارند درحالی‌که ۲۲.۱ درصد ادموندو گونزالس، نامزد مخالف را انتخاب می‌کنند.

پایان/

۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30187

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =