جولان جنایتکار جنگی در کنگره آمریکا

«بنیامین نتانیاهو» در حالی از وحشیگری های اسرائیل در جنگ غزه حمایت کرد که موجی از مخالفت ها با وی در داخل و خارج از کنگره مشهود بود.

به گزارش تحریریه، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، در نطقی در کنگره آمریکا با هدف جلب حمایت از جنگ در غزه که با اعتراضاتی در داخل و خارج کنگره روبرو شد، خطاب به قانون‌گذاران آمریکایی گفته است که «دشمنان ما دشمنان شما هستند».

نتانیاهو گفت: «وقتی با ایران می‌جنگیم، با رادیکال‌ترین و آدم‌کش‌ترین دشمن ایالات متحده آمریکا می‌جنگیم.»

نخست وزیر اسرائیل در این سخنرانی که در جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنا انجام شد، با استقبال زیاد اعضای عمدتا جمهوری‌خواه کنگره روبرو شد.

اما غیبت عامدانه ده‌ها عضو دموکرات کنگره و حضور هزاران معترضی که در خیابان های اطراف جمع شده بودند نشانه شکاف‌های فزاینده سیاسی بر سر جنگ در غزه بود.

جولان جنایتکار جنگی در کنگره آمریکا

جمعیتی با پلاکاردها و پارچه نوشته‌های اعتراضی در برابر ساختمان کنگره جمع شده بودند. از جمله یک پلاکارد رهبر اسرائیل را «جنایتکار تحت تعقیب جنگی» می‌خواند که اشاره‌ای به درخواست دادستان‌های دیوان کیفری بین‌المللی برای بازداشت نتانیاهو است.

نتانیاهو در کنگره گفت نیروهای نیابتی ایران به اهداف آمریکا حمله کرده‌اند. وی افزود که ایران بر این باور است «برای به چالش کشیدن آمریکا اول باید خاور میانه را فتح کند. اما در قلب خاورمیانه، یک دموکراسی طرفدار آمریکا سر راه ایران ایستاده است: کشور من، اسرائیل.»

نتانیاهو که برای بیش از یک ساعت حرف زد، انتقاد از اسرائیل را رد کرد و در تلاش برای دریافت کمک بیشتر نظامی از آمریکا، جنگ در غزه را نبردی برای بقا توصیف کرد.

او از چند دهه «مساعدت سخاوتمندانه نظامی» آمریکا تشکر کرد و افزود که اسرائیل در مقابل، اطلاعات امنیتی حیاتی در اختیار آمریکا گذاشته که «جان تعداد بی‌شماری را نجات داده است.»

نتانیاهو درباره بحران انسانی در غزه صحبتی نکرد و مدعی شد که اسرائیل کمک غذایی کافی به غزه ارائه می‌کند به طوری که روزانه سه هزار کالری برای هر نفر فراهم شود. او ادعا کردکه حماس مانع رسیدن غذا به اهالی غزه می شود.

او گفت: «غزه باید دارای یک دولت غیرنظامی تحت کنترل فلسطینی‌هایی باشد که به دنبال نابودی اسرائیل نیستند. این درخواست زیادی نیست.»

او هیچ اشاره‌ای به چشم‌انداز تشکیل دو کشور به عنوان راه حل این مناقشه نکرد، چیزی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و معاون او کامالا هریس - که احتمالا به عنوان نامزد حزب در انتخابات جایگزین بایدن خواهد شد - خواهان آن هستند.

در جریان این سخنرانی ۳۹ قانونگذار آمریکایی غایب بودند که تقریبا همه آنها دموکرات بودند، از جمله نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان که گفت بازدید نتانیاهو «نامناسب» است.

کامالا هریس هم در این جلسه حاضر نبود که دلیل آن تداخل برنامه‌ها عنوان شد.

جولان جنایتکار جنگی در کنگره آمریکا

در جریان این سخنرانی، رشیده طالب نماینده دموکرات از میشیگان - اولین نماینده فلسطینی-آمریکایی کنگره - پلاکاردی را بلند کرد که بر آن نوشته بود «گناهکار در نسل‌کشی» و «جنایتکار جنگی».

نتانیاهو با آگاهی از اینکه دونالد ترامپ ممکن است به کاخ سفید بازگردد، از رئیس جمهور سابق به خاطر انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان سوریه تشکر کرد.

او قرار است در فلوریدا با ترامپ دیدار کند.

پایان/

۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30152

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =