بانک مرکزی عراق، اهرم آمریکا علیه چین

رسانه های عراقی اعلام کردند که دولت عراق بر اساس دستور وزارت خزانه داری آمریکا، یوآن چین را از معاملات تجاری و نفتی خود کنار گذاشت.

به گزارش تحریریه، چین به عنوان یکی از مهمترین اعضای بریکس، یوان را برای نقل و انتقالات تجاری با عراق در نظر گرفته و بر انجام معاملات با ارز ملی خود اصرار دارد با اینحال به نظر می رسد که پکن در این مسیر با موانع جدی روبرو شده است. تارنمای خبری Shafaq Radio News عنوان داشت که دولت بغداد تصمیم گرفته است تا تمام تراکنش‌های مالی خود با یوان چین را متوقف کند. به نظر می رسد که این سیاست به دنبال دستور فدرال ریزرو آمریکا اتخاذ شده است که طی دستورالعملی نگرانی‌های ایالات متحده را در مورد دستکاری احتمالی برخی از نقل و انتقالات نفت و گاز در کنار ادعاهایی مبنی بر وقوع بی‌نظمی‌ و مشکلات مالی مطرح کرده است.

البته به اعتقاد کارشناسان، فشار واشنگتن بر عراق با رقابت جهانی آمریکا و چین بی ارتباط نیست.

این تحول تلاش عضو برجسته BRICS را برای تقویت جایگاه یوان چین در مبادلات تجاری با عراق متوقف کرده است. باید یادآور شد که در سال های اخیر، فدرال ریزرو ایالات متحده تصمیمات زیادی را از طرف بانک مرکزی عراق گرفته است و در حوزه های مالی و تجاری برای این کشور تعیین تکلیف می کند.

 بانک مرکزی عراق، اهرم آمریکا علیه چین

طبق گزارش رسانه ها، علت اصلی وقوع این رابطه ارباب رعیتی آن است که درآمدهای نفتی عراق در فدرال ریزرو آمریکا سپرده گذاری می شود. درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز عراق پس از طی چند مرحله از سوی فدرال ریزرو به بانک مرکزی این کشور انتقال می یابد. بنابراین، فدرال ریزرو دارای اهرم و قدرت تصمیم گیری فراوانی بر سر دولت عراق و مقامات بانک مرکزی آن می باشد.

از سال ۲۰۲۳، بانک مرکزی عراق اقدامات متعددی را برای تثبیت پول ملی و اقتصاد بومی خود انجام داده است. «معین الکاظمی» عضو شورای استانی بغداد در بیانیه‌ای مطبوعاتی هنگام گفت وگو با چین در زمینه تعاملات با این بلوک اقتصادی، اظهار داشت: فدرال ریزرو آمریکا عراق را موظف کرده است که معامله با یوان چین را به دلیل بروز برخی بی‌نظمی‌ها و مشکلات خاص در مبادلات متوقف کند.

وی اعتراف کرد: بسیاری از تصمیمات بانک مرکزی عراق توسط فدرال ریزرو آمریکا بر این کشور تحمیل شده است.

 بانک مرکزی عراق، اهرم آمریکا علیه چین

گفتنی است که دولت پکن بر استفاده از یوان برای انجام معاملات نفتی با کشورهای در حال توسعه به ویژه تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه پافشاری می کند. چین در بسیاری از مبادلات تجاری خود با کشورهای غیرغربی از پول ملی خود استفاده می کند. از طرف دیگر این کشور پهناور و قدرت نوظهور اقتصادی مسیر توسعه خود را از طریق ابتکار یک کمربند و یک جاده ترسیم کرده است. همچنین دولت چین در چارچوب این ابرپروژه که شرق آسیا را از طریق خطوط ارتباطی زمینی و دریایی به اروپا متصل می کند، به کشورهای آسیایی و آفریقایی میلیاردها وام برای ایجاد و توسعه زیرساخت ها و بنادر ارائه کرده است.

با توجه به این اقدامات اقتصادی که در طی سال های گذشته صورت گرفته، چین اکنون به راحتی قادر شده است تا یوان را در معاملات خود مورد استفاده قرار دهد و با فشار بر کشورها آن را وارد چرخه اقتصاد جهانی کند. پکن از این طریق نه تنها ارز ملی بلکه اقتصاد خود را نیز تقویت کرده است.

پایان/

۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =