پیامدهای استعفای بنی گانتس از کابینه نتانیاهو

تحلیلگران معتقدند که استعفای بنی گانتش از کابینه جنگ رژیم اسرائیل پیامدهای بسیاری در صحنه سیاسی تل‌آویو به همراه خواهد داشت و این عرصه را مبهم‌تر و پیچیده‌تر خواهد کرد. این موضوع، شکاف ها و قطب بندی های را در جامعه رژیم اسرائیل را نیز عمیق تر می کند.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» قطر با انتشار خبر استعفای «بنی گانتس» از کابینه جنگ رژیم اسرائیل نوشت، کابینه فوق العاده ای که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل و بنی گانتس رهبر اردوگاه ملی تشکیل داده بودند پس از ۸ ماه از هم فروپاشید و فرمان رهبری از دست راستگرایان تندرو خارج شد.

استعفای بنی گانتس دارای پیامدهای بسیاری بر همه امور جنگ غزه و حتی فردای پس از جنگ به همراه خواهد داشت. این اتفاق می‌تواند مذاکرات آتش بس در غزه و تبادل اسرا را هم تحت تاثیر قرار دهد، ضمن آنکه در عرصه سیاسی رژیم اسرائیل هم تاثیرگذار است و آن را پیچیده تر می کند. موضوع استعفا نقش مهمی در افزایش دامنه مخالفت ها و تعمیق شکاف ها در جامعه اسرائیلی نیز خواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان صهیونیست هم معتقدند استعفای بنی گانتس، روند سیاسی در تل آویو را پیچیده‌تر کرده و نقش مهمی را در گسترش و تعمیق شکاف در داخل اسرائیل خواهد شد.

پیامدهای استعفای بنی گانتس از کابینه نتانیاهو

شبکه خبری الجزیره افزود: تحلیلگران صهیونیست اتفاق نظر دارند که استعفای گانتس و کنارگیری وی از کابینه سبب گسترش نفوذ و هژمونی راستگرایان افراطی در کابینه خواهد شد و قدرت «بن گویر» وزیر امنیت ملی و اسموتریچ وزیر دارایی کابینه راست افراطی در تشکیلات نظامی را بیشتر می کند، ضمن آنکه روندهای جنگی را نیز تشدید خواهد کرد. همچنین موضوع فوق می تواند احتمال دستیابی به توافق برای آتش بس و تبادل اسرا را هم کاهش دهد.

طبق این تحلیل، با افزایش سیطره راست گرایان بر کابینه جنگ، یک جانبه‌گرایی و افراط در مواضع رژیم صهیونیستی افزایش خواهد یافت. این موضوع سبب مشروعیت زدایی از کابینه افراط گرای تل آویو در جامعه بین الملل و افزایش اختلافات آن با دولت آمریکا، کشورهای غربی و نهادهای بین المللی می شود.

آزمون راستگرایان

«ناحوم برنیا» تحلیلگر مسائل سیاسی روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» معتقد است که خروج بنی گانتس از کابینه جنگ، پیامدهای بسیاری در صحنه سیاسی تل‌آویو به همراه خواهد داشت و این عرصه را پیچیده‌تر خواهد کرد.

وی می گوبد این موضوع، شکاف ها و قطب بندی های را در این جامعه عمیق تر خواهد کرد که به طور قطع اعتراض هایی را به دنبال دارد. کناره گیری گانتس سبب می شود گالانت وزیر جنگ و هالوی رئیس ستاد ارتش در برابر کابینه راست افراطی به ریاست بنیامین نتانیاهو تنها بمانند. در همین حین در حالی که کابینه‌ نمی‌داند در این شرایط اضطراری چه کاری را باید انجام دهد، ممکن است درباره روند جنگ و مذاکرات مربوط به تبادل اسرا هم اقدامات غیر مسوولانه ای را انجام دهد.

پیامدهای استعفای بنی گانتس از کابینه نتانیاهو

این تحلیلگر تاکید دارد: در صحنه بین المللی هم خارج شدن گانتس و فروپاشی کابینه فوق العاده، شرایط را برای مذاکره نتانیاهو با کشورهای خارجی به ویژه آمریکا و جامعه بین المللی دشوار خواهد کرد. این موضوع اسموتریچ و بن گویر را با آزمون بزرگی روبرو خواهد کرد. به طور قطع کابینه افراط گرای نتانیاهو در چنین شرایطی در تقابل با جهان قرار خواهد گرفت.

برنیا در پایان عنوان داشت: اگرچه ارتش اسرائیل هم به اقدامات نظامی خود ادامه خواهد داد، اما شکاف ها در صف نیروهای ذخیره و ارتش عمیق تر می شود. در حالی که کابینه راست افراطی در تل آویو قصد خواهد داشت دامنه نفوذ خود را بر ارتش گسترش دهد، در طرف مقابل شدت اعتراض خانواده گروگان های صهیونیستی علیه کابینه هم بیشتر خواهد شد.

پایان/

۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29819

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =