عملکرد مالی دولت در چهار ماهه نخست سال 1402

مرکز پژوهش های مجلس در گزارش عملکرد مالی دولت در چهارماهه نخست امسال را بررسی کرد.

به گزارش تحریریه، دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس، در گزارشی با عنوان «بررسی عملکرد دولت در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۲» آورده است که در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ حدود ۶۰ درصد از منابع، معادل ۴۲۵ هزار میلیارد تومان، محقق شده و ۶۵ درصد از مصارف، معادل ۴۶۰ هزار میلیارد تومان، پرداخت شده و افزون بر آن پرداختی‌های خارج از مصارف بودجه عمومی نیز بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

در این گزارش آمده است که مطابق اعداد مذکور شکاف حدوداً ۵۱ هزار میلیارد تومانی بین دریافتی‌ها و پرداختی‌های دولت وجود دارد. این مبلغ که درواقع کسری تراز نقدی دولت بوده، از سه محل پوشش داده‌شده‌است: عدم تخصیص ۲ هزار میلیارد تومانی سهم نهادهای ذی‌ربط از عوارض ارزش‌افزوده، استفاده ۲۴ هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه، برداشت ۲۵ هزار میلیارد تومانی از حساب تمرکز درآمد شرکت‌های دولتی یا سپرده وجوه.

این گزارش توضیح می‌دهد که با توجه به عملکرد چهارماهه منابع و روند پیش رو تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود حدود ۸۰ درصد از منابع بودجه عمومی محقق شده و در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی مصارف حدود ۳۸۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید نیاز باشد. این کسری احتمالی تأمین نشده نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است و البته انتظار می‌رود مطابق هر سال با عدم تخصیص بخشی از مصارف عمومی کاهش یابد و لذا این کسری قابل‌مدیریت است.

در ادامه این گزارش بیان شده‌است که تحقق عملکرد منابع تبصره «۱۴» قانون بودجه در چهار ماه اول سال ۵۳ درصد رقم مصوب چهارماهه بوده است. همچنین در این بازه زمانی ۸۱ درصد از مصارف مصوب قانون محقق شده‌است. شکاف بین منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها از طرق مختلف مانند مانده مصرف نشده از سال ۱۴۰۱ و تنخواه‌گردان‌های دریافتی، تأمین شده‌است.

این گزارش ادامه می‌دهد که ناترازی منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها به شکل‌گیری چرخه‌ای معیوب منجر شده‌است. منابع مورد نیاز برای ادامه فعالیت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی و پیمانکاران بخش خصوصی مجری طرح‌های بهینه‌سازی انرژی با عدم تخصیص مواجه شده و همین موضوع به افزایش رشد مصرف داخلی انرژی، کاهش درآمدهای صادراتی و تشدید ناترازی سازمان هدفمندی منجر می‌شود؛ بدتر شدن ناترازی هدفمندی مجدداً توان و انگیزه افزایش تولید فراورده‌ها و صرفه‌جویی داخلی را از بین می‌برد و ناترازی تشدید می‌شود.

در این گزارش بیان می‌شود که با توجه به رشد بالای مصرف داخلی بنزین و گازوئیل پیش‌بینی می‌شود در ادامه سال منابع ناشی از صادرات فراورده‌ها تحقق کمی داشته‌باشد و درنهایت برای پوشش مصارف هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال به حدود ۱۰۳ هزار میلیارد تومان منابع جدید نیاز باشد. با توجه به مصارف غیرقابل‌اجتناب هدفمندی یارانه‌ها لازم است در اسرع وقت منابع لازم برای تأمین این کسری پیش‌بینی شود.

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

پایان/

۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 27917

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =