تصمیم بودار ترکیه برای پیوستن به بریکس

درخواست رسمی ترکیه برای عضویت در گروه بریکس نگرانی هایی را در بروکسل برانگیخته است. کارشناسان معتقدند این اقدام آنکارا در واکنش به مخالفت با الحاق آن به اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

به گزارش تحریریه، درحالیکه دولت اردوغان تا چند سال پیش به شدت به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا و نزدیکی بیشتر به غرب بود، اکنون برای عضویت در بلوک ضدغربی «بریکس» تلاش می کند.

ماه گذشته، آنکارا اعلام کرد که به صورت رسمی درخواستی را برای عضویت کامل در بریکس ارائه کرده است. این اولین کشور ناتو است که به دنبال عضویت در این گروه است.

با این حال، درخواست ترکیه نگرانی هایی را در بروکسل برانگیخته است. «پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا تاکید کرده است که آنکارا که از سال ۱۹۹۹ نامزد اتحادیه اروپا بوده است، علیرغم داشتن حق انتخاب سازمان های بین المللی در پیوستن اعضا به آن، ترکیه باید به ارزش های اتحادیه اروپا و ترجیحات سیاست خارجی آن احترام بگذارد.

پیش از این، مقامات ترکیه به میدل ایست آی گفته بودند که اگرچه آنکارا بریکس را جایگزینی برای ناتو یا اتحادیه اروپا فرض نمی کند اما «فرایند متوقف شده الحاق به اتحادیه اروپا» آن کشور را تشویق کرده است تا «سایر پلتفرم‌های اقتصادی» را بررسی کند.

در واکنش به تلاش های آنکارا، «مارک روته» دبیرکل «ناتو» -بلوک نظامی به رهبری آمریکا- گفته است که ترکیه حق دارد با گروه اقتصادی بریکس بدون تضعیف موقعیت آن به عنوان عضو ناتو همکاری کند.

رئیس ناتو این اظهارات را در یک کنفرانس مطبوعاتی در استونی بیان کرد. روته در پاسخ به این سؤال که آیا تمایل آنکارا برای عضویت در بریکس، که این رسانه آن را «سازمان تحت سلطه روسیه» توصیفکرد، باید باعث نگرانی غرب شود، تاکید کرد که ترکیه «یک متحد بسیار مهم در این اتحاد» باقی می‌ماند. زیرا یکی از مجهزترین نیروهای نظامی ناتو به شمار می رود.

NATO reacts to Türkiye’s desire to join BRICS

وی افزود که این کشور نقش حیاتی در بخشی از جغرافیای ناتو ایفا می کند.

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی اذعان کرد: «بدیهی است که در درون این ائتلاف، به عنوان یک دموکراسی مشتمل بر ۳۲ کشور، همیشه بحث هایی در مورد این کشور و آن دولت وجود داشته است. با این حال، آنکارا از این «حق حاکمیتی» برخوردار است که برای عضویت در بریکس و همکاری با اعضای آن کار کند.

او تاکید کرد که این موضوع ممکن است هرازگاهی به بحث‌هایی به صورت دوجانبه یا در داخل ناتو منجر بشود اما این بدان معنا نیست که ناتو و ترکیه با هم مشکل دارند. وی گفت: ناتو در ترکیه بسیار محبوب است و ترکیه در ناتو بسیار محبوب است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حال حاضر در شانزدهمین اجلاس سران بریکس در کازان روسیه شرکت کرده است و پیش بینی می شود در آنجا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره روابط دوجانبه، بحران اوکراین و وضعیت خاورمیانه گفت وگو کند.

پایان/

۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =