آیا اوراق بدهی مقصد اول پول های خروجی از بازار سهام است؟

در هفته 21 تا 25 مهرماه 1403 صندوق ها حدود 14 هزار و 300 میلیارد تومان و اشخاص بیش از 3هزار و 900 میلیارد تومان از اوراق مالی اخزا و آراد و سایر اوراق بدهی های عرضه شده را خریداری نمودند در همین بازه زمانی صندوق ها حدود 5 هزار و 250 میلیارد تومان و اشخاص حدود 5 هزار و 580 میلیارد تومان اوراق در این بازار به فروش رساندند.

به گزارش تحریریه، در هفته 21 تا 25 مهرماه 1403 صندوق ها حدود 14 هزار و 300 میلیارد تومان و اشخاص بیش از 3هزار و 900 میلیارد تومان از اوراق مالی اخزا و آراد و سایر اوراق بدهی های عرضه شده را خریداری نمودند در همین بازه زمانی صندوق ها حدود 5 هزار و 250 میلیارد تومان و اشخاص حدود 5 هزار و 580 میلیارد تومان اوراق در این بازار به فروش رساندند.

خرید صندوق ها اگر چه نسبت به حجم خرید هفته قبل حدود 20 درصد کاهش نشان می دهد اما همچنان ورود نقدینگی آنها به این بازار از خروج پول آنها بسیار بیشتر است همچنین افزایش حدود 36 درصدی خرید اوراق نسبت به هفته گذشته از سوی اشخاص این سوال را پررنگ می کند که آیا بخشی از پول های خروجی از بازار سهام جذب اوراق بدهی می شود؟

در ادامه بحران منطقه و افزایش ریسک های ناشی از برخورد نظامی ایران و اسراییل همانند هفته های اخیر خرید و نگهداری اوراق بسیار کم ریسک 30 درصدی یکی از گزینه های مطلوب سرمایه گذاران آشنا با بازار بدهی به شمار می رود.

از مهمترین خبرهای مربوط به اوراق بدهی، مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی دولت در 18 مهرماه سالجاری مبنی بر فروش 50 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت پرداخت مطالبات گندمکاران و عدم اجرای آن تا کنون است. وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ملزم به اجرای این مصوبه هستند. مقرر شده است پول حاصل از فروش به سازمان هدفمندی یارانه ها پرداخت و از آن طریق مطالبات گندمکاران که حدود 44 هزار میلیارد تومان است پرداخت می شود.

از دیگر اخبار تاثیر گذار مربوط به اوراق بدهی، توافق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی می باشد که به طور حتم بر کاهش نرخ سود اوراق بدهی نیز تاثیر خواهد گذاشت. اگر چه برخی از کارشناسان بالا ماندن نرخ سود بانکی را در دو سال گذشته ناشی از بالا بودن نرخ اوراق بدهی بخصوص اخزاها می دانستند اما بررسی ها نشان می دهد بازار بدهی که نسبت به بازارهای پول و سرمایه نمود و اثر عینی کمتری دارد بیشتر متاثر از متغیرهای پولی و مالی می باشد و نه تاثیرگزار.

سقف نرخ سود اوراق خزانه در پنجم خرداد ماه سالجاری در نرخ 35.7 درصد قرار داشت و پس از آن تا کنون که در نرخ حدود 30 درصد معامله می شود، روند کاهشی در پیش گرفت. اما این کاهش نرخ در بازار بدهی، نه در بازار پول و نرخ سود تسهیلات بانکی اثر گذار بود و نه بر بازار سرمایه و افزایش تقاضا برای سهام و رونق بورس.

در هفته گذشته وزارت امور اقتصادی و دارایی به نیابت از دولت اقدام به تامین منابع نقدی به مبلغ 14 هزار و 700 میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق بهادار اسلامی نموده است. بانک مرکزی نیز بابت انجام عملیات توافق خرید و بازخرید اوراق دولت (ریپو و ریپو معکوس) مبلغ 16 هزار و 700 میلیارد تومان اوراق از بازار جمع آوری نمود.

در هفته جاری 45 هزار و 400 میلیارد تومان انواع اوراق مرابحه با سررسید های مختلف از اسفند 1404 تا شهریور ماه 1406 با نرخ بهره موثر 27 درصد تا 28.5 درصد به فروش خواهد رسید.

نرخ بازار بین بانکی در هفته ای که گذشت 4 صدم درصد افزایش یافت و به 23.68 درصد رسید. این نرخ در هفته منتهی به 18 مهرماه 5 صدم درصد کاهش یافته بود.

پایان/

۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =