محورهای نشست پنج کشور هسته‌ای؟

وقت آن رسیده که کشورهای عضو شورای امنیت با هم بنشینند و فکری به حال این ماجرا کنند و اسرائیل را وادار کنند وارد معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای و پایبندی به قوانین بین المللی کنند.

به گزارش تحریری، خبرگزاری «اسپوتنیک» در گزارشی آورده است: سرگی ریباکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که به زودی جلسه ای میان پنج کشور هسته ای جهان (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آمریکا) در نیویورک برگزار خواهد شد.

موضوع جلسه اعلام نشده اما چند نکته مهم در جهان است که امروزه نیاز است در باره آنها صحبت و گفتگو شود مخصوصا که هم پنج کشور هسته ای اعضای دائم شورای امنیت نیز به حساب می آیند.

پس از اینکه ایالات متحده آمریکا از تسلیحات هسته ای بر علیه مردم بی گناه و غیر نظامیان ژاپن استفاده کرد تا به حال هیچ کشوری دیگر از این تسلیحات استفاده نکرده و بیش از اینکه تسلیحات هسته ای تسلیحاتی تهاجمی باشند به عنوان تسلیحات بازدارنده تلقی گشته.

در برهه ای که شرق وغرب هم دیگر را در جنگ سرد به چالش می کشیدند دو طرف اصلی قدرت شرق و غرب یعنی روسیه و ایالات متحده این تسلیحات را آنقدر پیش بردند که امروزه تسلیحات هسته ای موجود در دست این کشورها می تواند کره زمین را چندین بار نابود کند.

پس از پایان جنگ سرد اصلی ترین مساله ای که نیاز جهانی به حساب می آمد این بود که این سلاح ها تفکیک گردد تا جهان بتواند نفس راحتی بکشد.

به هرحال همیشه بیم آن می رفت و می رود که به یکباره به بهانه ودلیل ای این تسلیحات مورد استفاده قرار گیرد.

روسیه و آمریکا معاهده ای بنام پیمان استارت را امضا کردند که بر اساس این پیمان قرار بر این شد که بخش بزرگی از این تسلیحات تفکیک گردد، روسیه به تعهدات خود عمل کرد اما طبق معمول آمریکایی ها زیر امضای خود زدند و به عهد خود عمل نکردند تا معاهده روی هوا برود.

امروزه هم که می بینیم کشورهای غربی نهایت تلاش خود را انجام می دهند تا روسیه را تحریک کنند از تسلیحات هسته ای خود بر علیه اوکراین استفاده کند.

به هر حال شرایط خطرناکی در اروپا وجود دارد چرا که اگر اینها به اصرار خود بر جنگ بر علیه روسیه ادامه دهند و تسلیحاتی در اختیار اوکراین قرار دهند که داخل روسیه را هدف قرار دهد ممکن است روسیه هم مجبور شود از تسلیحات هسته ای خود استفاده کند تا زلنسکی را سر جای خود بنشاند.

البته اگر پس از واکنش روسیه زلنسکی ای وجود داشته باشد.

پس به نظر می رسد یکی از اصلی‌ترین مسایل مورد بحث این خواهد بود.

بحث دیگری که مطرح می باشد این است که کشورهای دارای تسلیحات هسته ای در برهه ای تلاش کردند این تسلیحات را به صورت انحصاری در اختیار خود نگه دارند و اجازه ندهند دیگر کشورهای جهان به این تسلیحات دسترسی پیدا کنند و معاهده ای به عنوان معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای ایجاد کردند و به کشورهای دیگر فشار آوردند تا وارد این معاهده شوند، اما دیدیم که کشورهای دیگری مانند کره شمالی و هند و پاکستان و زمانی آفریقای جنوبی رسما تسلیحات هسته ای تولید کردند و اسرائیل هم به صورت مخفیانه امروزه چیزی حدود دویست کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

Президент США Джо Байден во время выступления на Генеральной Ассамблее ООН в Нью-Йорке - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2024

با توجه به تهدید هایی که امروزه اسرائیل بر علیه ایران مطرح می کند و با توجه به سخنان سال گذشته نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل، که در آن وی ایران را تهدید به حمله اتمی کرد بیم آن می رود که ایران هم خود را مجبور به آن ببیند که برای ایجاد موازنه قدرت به سمت تولید تسلیحات هسته ای برود.

طی یکسال اخیر اسرائیل همه قوانین وموافقتنامه ها و معاهده های بین المللی را زیر پا گذاشته و خود را ما فوق قانون و سازمان ملل و... معرفی کرده و با حمایت آمریکا هیچ جنایتی در تاریخ بشریت وجود ندارد که اسرائیل بر علیه دیگران در منطقه خاورمیانه انجام نداده باشد.

حتی جنایاتی که دیگر جنایتکاران تاریخ انجام نداده اند نیز توسط اسرائیل انجام شده و می بینیم که مجامع بین المللی به دلیل سیاست های ایالات متحده در حمایت از اسرائیل کر و کور و لال شده اند و هیچ کاری انجام نمی دهند که هیچ حتی اسرائیل دبیر کل سازمان ملل را هم فردی غیر مطلوب معرفی می کند و صلح بانان سازمان ملل را هدف قرار می دهند.

در چنین شرایطی هیچ بعید نیست که اسرائیل به یکباره تصمیم بگیرد از تسلیحات هسته ای چه بر علیه ایران چه بر علیه دیگران در منطقه استفاده کند مخصوصا که امروزه برخی تندروهای اسرائیل بحث اسرائیل بزرگ، که شامل تمام یا بخشهایی از دیگر کشورهای منطقه می شود، را نیز مطرح می کنند.

حتی برخی شخصیت های سیاسی آمریکایی از جمله نمایندگان کنگره آمریکا که حقوق بگیر لابی های صهیونیستی هستند اظهاراتی در تشویق اسرائیل به انجام چنین کاری را نیز مطرح کرده اند.

با توجه به این شرایط و با توجه به اینکه مجامع بین المللی نشان داده اند که جلودار اسرائیل نیستند بیم آن می رود که به یکباره ایران نیز تصمیم بگیرد برای تامین امنیت و موجودیت خود به سمت تولید تسلیحات هسته ای برود و مجبور شود موازنه بازدارندگی هسته ای ایجاد کند.

البته مساله در خاورمیانه محصور به ایران نخواهد بود و با توجه به تهدید های موجودیتی اسرائیل نسبت به دیگر کشورهای منطقه و با توجه به اینکه اسرائیل تسلیحات هسته ای دارد و علیرغم اینکه حتی برخی معاهده های صلح با اسرائیل امضا کرده اند ولی بیم آن می رود که دیگر کشورهای منطقه هم از بیم تهدید های اسرائیل به سمت تولید و یا خریداری تسلیحات هسته ای برای حفظ موجودیت خود بروند و به یکباره مسابقه تسلیحاتی که چند ده سال است جهان تلاش دارد جلوی آن را بگیرد اینبار در خاورمیانه شکل بگیرد.

به این دلیل به نظر می رسد وقت آن رسیده که کشورهای عضو شورای امنیت با هم بنشینند و فکری به حال این ماجرا کنند و اسرائیل را وادار کنند وارد معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای و پایبندی به قوانین بین المللی کنند.

در صورتی که ایالات متحده به تهدید های خود در قبال چین در شرق آسیا ادامه دهد این بیم وجود دارد که آن طرف هم درگیری هسته ای میان چین و یا کره شمالی با آمریکا و متحدین آمریکا نیز رخ دهد و به نظر می رسد در این باره هم باید فکری شود.

به نظر می رسد امروزه این کشورها مسئولیت بزرگی را بر شانه دارند، مسئولیتی که می تواند نه فقط روی بقای خود این کشورها تاثیر گذار باشد بلکه روی بقای کره زمین و بشریت نیز میتواند موثر باشد و همانگونه که می بینیم سیاست های خودخواهانه ایالات متحده امروزه کل جهان را به هم ریخته و به نظر می رسد فکری به حال تعدیل این سیاست ها باید کرد.

پایان/

۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 30872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =