بازار سهام زیر رگبار ریسک

بازار سهام زیر رگبار ریسک های مختلف از اقتصادی و غیراقتصادی قرار گرفته است که باعث شده شاهد نوسانات غیرعادی در بازار سرمایه باشیم.

به گزارش تحریریه، بازار بورس اوراق بهادار در حالی هفته را با کاهش 1.6 درصدی شاخص کل به پایان رساند که خروج پول سهامداران حقیقی، رونق و رشد قیمت ها در بازار موازی طلا و ارز، افزایش بهای تمام شده ناشی از افزایش نرخ ارز در برخی صنایع به موازات تنش های منطقه ای هر روز تشدید می شود.

اگر چه در بازار سهام که این روزها تحت تاثیر بحران آفرینی اسراییل و چشم انداز مبهم آن، شاهد ریزش مستمر ارزش سهام و خروج بی بازگشت اغلب سهامداران است، رویدادهای مثبتی هم اتفاق افتاده اما زیر سایه ریسک بحران منطقه، بازار بدون توجه به این اخبار مسیر نزولی خود را ادامه می دهد.

یکی از این اخبار مثبت، اعلام توافق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در جهت کاهش تدریجی نرخ سود بانکی از سوی همتی وزیر اقتصاد بود. وی اعلام کرد که سود بانکی باید کاهش پیدا کند و نگاه فعلی قابل تحمل نیست.

به تبع کاهش نرخ سود بانکی، نرخ انواع اوراق بدهی از جمله اوراق خزانه و اوراق مرابحه و ... نیز کاهش خواهد یافت و این خبر در شرایط عادی برای ذینفعان بازار های مالی بسیار مهم و تاثیرگذار است و حجم نقدینگی زیادی را می توانست به بازار سهام هدایت و جذب نماید.

رویداد مهم دیگر، افزایش مستمر نرخ نیمایی دلار می باشد. این مساله بر سود آوری صنایع و شرکت های صادرات محور از جمله پتروشیمی، صنایع معدنی، فولاد و فرآورده های نفتی تاثیر زیادی دارد. شکاف بسیار زیاد بین نرخ نیمایی و قیمت بازاری دلار در سال های اخیر همواره مورد انتقاد این صنایع بوده و در واقع چالشی در مسیر درآمدی این شرکت ها به شمار می رفت. اگر چه قیمت بازاری دلار نیز در هفته های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته و همچنان حدود 15 هزار تومان بالاتر از نرخ نیمایی مورد داد و ستد می شود اما افزایش نرخ نیمایی تا این لحظه به 48540 تومان و انتظار افزایش آن در روزهای آتی باعث شده است تا چشم انداز وضعیت مالی شرکت های صادرات محور نیز بهبود یابد.

تحقق سودهای پیش بینی شده با انتشار صورت های مالی 6 ماهه در بسیاری از صنایع رویداد مهم دیگر می باشد. تعداد زیادی از صنایع تحت تاثیر افزایش نرخ تورم در 6 ماهه اول امسال سودهای پیش بینی شده را محقق نمودند. در کنار تورم بالای 35 درصدی، افزایش نرخ ارز نیز در افزایش درآمد صادراتی، به تحقق سود های پیش بینی شده این شرکت ها کمک شایانی نمود. از جمله این صنایع می توان به شرکت های صنایع لاستیک و پلاستیک اشاره نمود. عواملی همچون افزایش نرخ در چند مرتبه و رشد تقاضای محصولات باعث شد تا این صنعت رشد تولید 8 درصدی و رشد فروش 6درصدی داشته و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل درآمد این صنعت 41 درصد رشد نماید.

شاخص دیگری که بازار را از نظر بنیادی و در صورت کاهش ریسک، حایز شرایط رشد می داند، کاهش نسبت p/e بازار به رقم کمتر از 6 در هفته های اخیر می باشد. در ادوار گذشته و با وجود رکود بازار سهام، میانگین نسبت p/e بازار در اغلب موارد در بالای عدد7 مانده بود و کف بازار در بالای این عدد تعریف شده بود. بنابراین رسیدن این عدد به زیر عدد 6 از یک سو حاکی از وجود ظرفیت رشد بازار می باشد و از سوی دیگر عدم وجود نقدینگی و خروج سرمایه از بازار سهام را نشان می دهد.

مجموع رویدادهای مثبت مذکور اگر چه فرصت و ظرفیت خوبی برای رشد بازار سهام قلمداد می شود اما تشدید فضای ملتهب منطقه، بازگشت رونق به بازار سهام را در آینده نزدیک دور از ذهن نموده و از منظر سهامداران حقوقی هر آرامشی در بازار موقتی بوده و در واقع فرصتی برای خروج از بازار می‌باشد بخصوص که بازار سکه، طلا و ارز در شرایط کنونی از رونق و رشد بسیار مناسبی برخوردار می باشند.

پایان/

۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =