بازار طلا در انتظار فروکش کردن هیجانات / حباب سکه در حال عبور از خطوط قرمز

بازار طلا و ارز پس از یک هفته پر نوسان، در روزهای اخیر دامنه نوسان کمتری تجربه نمود که در صورت کاهش تنش های منطقه ای پتانسیل حرکت به کانال های پایین تر با توجه به متغیرهای اثرگذار داخلی و خارجی در این بازار وجود دارد.

به گزارش تحریریه، بازار طلا و ارز پس از یک هفته پر نوسان، در روزهای اخیر تا حدودی دامنه نوسان کمتری تجربه کرد که در صورت کاهش تنش های منطقه ای پتانسیل حرکت به کانال های پایین تر با توجه به متغیرهای اثرگذار داخلی و خارجی در این بازار وجود دارد.

بازار جهانی طلا که در دو ماه اخیر رشد قابل توجهی تجربه کرد و تعداد زیادی از تحلیلگران قیمت حداقل 3 هزار دلاری برای هر اونس تا پایان 2024 اعلام می کردند در دو هفته اخیر در محدوده 2650 دلار در حال نوسان است و دستیابی به قله های جدید تا حدودی غیر قابل دسترس شده است.

علاوه بر کاهش تنش ها در خاورمیانه، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و تقویت دلار آمریکا پس از انتشار آمارهای بازار کار این کشور، تردیدها نسبت به جهش اونس را در کوتاه مدت افزایش داده است. اگرچه تلاش فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره با توجه به در پیش بودن انتخابات آمریکا و اعلام آمار تورم در آمریکا در هفته های پیش رو و اثرگذاری این متغیرها بر بازار طلا نیز می تواند مسیر طلای جهانی را تغییر دهد.

در حوزه عوامل داخلی موثر بر قیمت طلا مهمترین متغیر قیمت دلار است که تحت تاثیر فضای ملتهب خاورمیانه و افزایش تنش بین کشورمان و اسراییل در هفته های اخیر بسیار پر تلاطم بوده و در روزهای اخیر هر دو بازار تا حدودی وارد فضای آرام تری شده اند. نمایان شدن قدرت بازدارندگی حزب الله لبنان و رنگ باختن تصور تصرف و پیشروی سریع اسراییل در جنوب لبنان در کمتر از یک هفته توام با افزایش تحرک دیپلماسی کشور باعث شد تا هیمنه و دامنه حمله احتمالی اسراییل به ایران نیز کمرنگ تر شده و بازار ارز نیز به تبع آن از فضای واکنش هیجانی دور شود.

در مقابل متغیر دیگری که وزنه را به نفع افزایش قیمت طلا و ارز نگه داشته، تداوم رکود در بازارهای موازی همچون بازار بورس اوراق بهادار و بازار مسکن و بازارهای کالایی می باشد. فضای سنگین رکود، کمبود تقاضا و نقدشوندگی بسیار پایین در سایر بازارها باعث شده است که حتی در صورت رفع بحران های سیاسی منطقه، طلا و ارز علی رغم ثبات قیمتی همچنان در مدار توجه و تقاضای سرمایه گذاران تا خروج سایر بازارها از رکود باقی بماند.

بازار سکه نیز روندی کاملا مشابه و در راستای بازار طلا و ارز دارد با این تفاوت که بازار سکه با پدیده حباب قیمتی همراه شده و در صورت عادی شدن شرایط هر لحظه انتظار می رود که حباب قیمتی این بازار ترکیده و زیان مضاعفی به دارندگان سکه تحمیل نماید.

بازار طلا در انتظار فروکش کردن هیجانات / حباب سکه در حال عبور از خطوط قرمز

همزمان با افزایش قیمت طلای جهانی و داخلی، صندوق های طلا نیز از رشد بسیار خوبی برخوردار بودند. این صندوق ها از سایر صندوق های موجود در بازار از منظر بازدهی و جذب سرمایه عملکرد درسه ماه اخیر عملکرد بهتری داشته و انتظار می رود که بازدهی آنها در فصل پاییز سال 1403 از سایر صندوق ها فراتر برود که در سایر گزارشات تحلیلی وضعیت این صندوق ها مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.

پایان/

۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =